Objectification of the Body and Good looks: historical membranes, discriminatory re-veiled in contemporary photography
DOI:
https://doi.org/10.5433/1984-7939.2022v19n33p122Keywords:
Contemporary Photography; , Discrimination; , Body; , historyAbstract
This article presents an analysis of four images created by the multi-artist Eustáquio Neves. The set of images is part of the exhibition entitled Other Ships: Photographs by Eustáquio Neves, on display at SESC/SP since September 7, 2022. Other Ships emerges comprising new discourses, provocations when dealing with visuality in contemporaneity through expanded photography. The brief study intends to approach through Eustáquio Neves' hybridizations, in dialogue with the capitalistic body and discriminatory transversalities, - the historical membranes, the erasures registered on the surface of the images. And also to show the presence, the impregnation of prejudices and social and cultural violence suffered by “minorities”.
Downloads
References
AGAMBEN, Giorgio. Ninfas. São Paulo: Hedra, 2012.
BENJAMIN, Walter. Origem do drama barroco alemão. Tradução: Sergio Paulo. São Paulo: Brasiliense, 2011.
BENJAMIN, Walter. Passagens. Belo Horizonte: Ed. da UFMG, 2006.
BERGSON, Henri. Mélanges. Éditiondu Centenaire. Paris: P.U.F., 1972.
BERGSON, Henri. Matéria e memória - ensaio sobre a relação do corpo com o espírito. São Paulo: Martins Fontes, 1999.
BERGSON, Henri. Introdução à metafísica. In: O pensamento e o movente. Ensaios e conferências. Tradução: Bento Prado Neto. São Paulo: Martins Fontes, 2006. p. 183-234.
COLI, Jorge. O corpo da liberdade: reflexões sobre a pintura do século XIX. São Paulo: Cosac &Naify, 2010.
DELEUZE, Gilles; GUATTARI, Félix. O que é a Filosofia? Rio de Janeiro: Ed. 34, 1992.
DIDI-HUBERMAN, Georges. Diante da imagem. Questão colocada aos fins de uma história da arte. Tradução: Paulo Neves. São Paulo: Ed. 34, 2017.
FRANCO, Juliana. de Oliveira. Rocha. Corpo e alteridade a experiência estética na videoarte. RS: Novas Edições Acadêmicas, 2015.
GOODMAN, Nelson. Art in action. In: Encyclopaedia of Aesthetics. New York: Oxford UP, 1998. v. 2.
GUATTARI, Félix. O inconsciente maquínico: ensaios de esquizo-análise. Tradução: Constança Marcondes César e Lucy Moreira César. Campinas: Papirus, 1998.
GUATTARI, Félix. ROLNIK, Suely. Micropolítica: cartografias do desejo. Petrópolis: Vozes, 2007.
LAGNADO, Lisette. A instauração: um conceito entre instalação e performance. Lapiz. Revista Internacional de Arte, Madri, n. 134-135. jul./set. 1997.
MAUSS, Marcel. Sociologia e antropologia. São Paulo: Cosac &Naify, 2003.
RANCIÈRE, Jacques. O espectador emancipado. São Paulo: WMF Martins Fontes, 2012.
SERRES, Michel. A comunicação. Porto: Res, 1998.
SESCSP. Outros Navios: Fotografias de Eustáquio Neves. Exposição de 07/09/2021 a 26/02/2022. Curadoria de Éder Chiodetto. Disponível em: https://www.sescsp.org.br/programacao/outros-navios-fotografias-de-eustaquio-neves/. Acesso em:10 out. 2022
SESCSP. Exposição “Outros Navios: Fotografias de Eustáquio Neves” chega no dia 7 de setembro ao Sesc Ipiranga. 13 out. 2022. Disponível em: https://www.sescsp.org.br/exposicao-outros-navios-fotografias-de-eustaquio-neves-chega-no-dia-7-de-setembro-no-sesc-ipiranga/. Acesso em: 10 out. 2022.
TUNGA. In: NETFLIX. Documentários brasileiros. Inhotim, 2018, 38min 12s a 38min 29s. Disponível em: https://www.netflix.com/br/title/81311699. Acesso em: 14 out. 2022.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Adriana Camargo Pereira
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Discursos fotográficos adota a licença CC-BY-NC, esta licença permite copiar e redistribuir o material em qualquer meio ou formato, remixar, transformar e desenvolver o material, desde que não seja para fins comerciais. E deve-se atribuir o devido crédito ao criador.
Este obra está licenciado com uma Licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial 4.0 Internacional.