The walkabouts of Zé: representations of people in the humor magazines from the city of Curitiba in the beginning of the 20th century

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/1984-3356.2012v5n9p225

Keywords:

Caricature, Graphic humor, Zé Povo

Abstract

The aim of this text is to reflect upon the representations of people in the graphic humor in Curitiba in the beginning of the 20th century based on the character of Zé Povo. Zé Povinho, created by the Portuguese cartoonist Rafael Bordalo Pinheiro at the end of the nineteenth century, inspired many Brazilian cartoonists and won several versions throughout the country. Even though the character was an attempt to synthesize Brazilian people, it appeared in magazines such as O Olho da Rua (“Sacked”, 1907-1911), A Carga! (“Cargo”, 1907), A Rolha (“The Cork”, 1908), and A Bomba (“The Bomb”,1913) displaying multiple facets, putting on evidence the multitude of views and the cultural diversity of the urban experience.

Author Biography

Marilda Lopes Pinheiro Queluz, Universidade Tecnológica Federal do Paraná - UTFPR

PhD in Communication and Semiotics from the Pontifícia Universidade Católica de São Paulo. Professor at the Universidade Tecnológica Federal do Paraná.

References

ARAUJO, Emanoel (org.) Rafael Bordalo Pinheiro – o português tal e qual: da caricatura a cerâmica. São Paulo: Pinacoteca do Estado, 1996.

BAKHTIN, Mikhail. Problemas da Poética de Dostoiévski. Trad. Paulo Bezerra. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 1997.

BIRMINGHAM, David. A concise history of Portugal. London: Cambridge University Press, 1993.

BURKE, Peter. Testemunha Ocular: História e Imagem. Bauru: EDUSC, 2004.

CARNEIRO, Newton. O Paraná e a Caricatura. Curitiba: Grafipar, 1975.

CARVALHO, José Murilo de. A formação das Almas. O imaginário da República no Brasil. São Paulo: Companhia das Letras, 1990.

CAVALCANTI, Lailson de Holanda. Historia del humor gráfico en el Brasil. Lleida: Editorial Milenio; Fundación Universidad de Alcalá, 2005.

CHALHOUB, Sidney; NEVES, Margarida de Souza; PEREIRA, Leonardo Affonso de Miranda. (org.) História em cousas miúdas. Campinas, SP: Editora da Unicamp, 2005.

COSTA, Ângela Marques da & SCHWARCZ, Lilia M. 1890-1914 – No tempo das certezas. São Paulo: Companhia das Letras, 2000.

DICIONÁRIO CONTEMPORÂNEO DA LÍNGUA PORTUGUESA CALDAS AULETE. Lisboa: Editora Delta, 1980.

DONALD, Diana. The age of caricature. Satirical prints in the reign of George III. London: Yale University Press, 1996.

FONSECA, Joaquim da. Caricatura. A imagem gráfica do humor. Porto Alegre: Artes e Ofícios, 1999.

GARCIA CANCLINI, N. Hybrid Cultures. Strategies for Entering and Leaving Modernity. Trad. Chritopher L. Chiappari and Silvia L. Lopez. Minneapolis, University of Minnesota Press, 1995.

GORDON, Ian. Comic Strips and Consumer Culture 1890-1945. London: Smithsonian Institution Press, 1998.

GREIMAS, A . J. & COURTES, J. Semiotics and Language. An Analytical Dictionary. Bloomington:Indiana University Press, 1982.

JANOVITCH, Paula Esther. Preso por trocadilho. A imprensa de narrativa irreverente paulistana 1900-1911. São Paulo: Alameda, 2006.

LAGO, Pedro Corrêa do. Caricaturistas brasileiros. 1936-1999. Rio de Janeiro: Sextante Artes, 1999.

LANDOWSKI, Eric. A sociedade Refletida. Ensaios de sociossemiótica. Trad. Por Eduardo Brandão. São Paulo: EDUC/Pontes, 1992.

LANDOWSKI, Eric. Não se brinca com humor: a imprensa política e suas charges. In: FACE. São Paulo: EDUC, 4(2):64-95, jul/dez.1995.

LANDOWSKI, Eric. Presenças do Outro. São Paulo: Editora Perspectiva, 2002.

LEMOS, Renato (org.) Uma história do Brasil através da caricatura. Rio de Janeiro: Bom Texto, Letras e Expressões, 2001.

LIMA, Herman. História da Caricatura no Brasil. Rio de Janeiro: J. Olympio, 1963.

MARTINS, Ana Luiza. Revistas em revista. Imprensa e práticas culturais em tempos de República, São Paulo (1890-1922). São Paulo: Ed. Da Universidade de São Paulo: Fapesp: Imprensa Oficial do Estado, 2001.

MEARLEAU-PONTY, M. Body as expression and speech. In: FISHER, Alden. L. The essential writings of Mearleau-Ponty. New York: Harcourt, Brace & World, 1969. p.185-213.

OLIVEIRA, Ana Claudia M. As semioses pictóricas. In: FACE. São Paulo: EDUC, 4(2): 104-145, jul/dez.1995.

PADILHA, Márcia. A cidade como espetáculo. Publicidade e vida urbana na São Paulo dos anos 20. São Paulo: Annablume, 2001.

PESAVENTO, Sandra Jatahy. Porto Alegre Caricata: a imagem conta a história. Porto Alegre, EU/Secretaria Municipal da Cultura, 1993.

PINHEIRO, Amalio. Aquém da Identidade e da Oposição. Formas na cultura mestiça. Piracicaba: Unimep, 1994.

QUELUZ, Marilda L. P. Traços Urbanos. São Paulo: PUC-SP, tese de doutorado, 2002.

RAGO, Margareth. Do cabaré ao lar. A utopia da cidade disciplinar. Brasil: 1890-1930. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1985.

RIBEIRO, Pedro Krause. Memórias do Zé Povo ou memórias individuais? O povo na retórica da charge e a legitimação dos discursos políticos dos caricaturistas na imprensa carioca do início do século XX. ENCONTRO REGIONAL DA ANPUH-RIO, 14, 2010. Rio Janeiro. – Memória e Patrimônio. Anais[...] Rio de Janeiro, 2010. p. 01-09. Disponível em: http://www.encontro2010.rj.anpuh.org/resources/anais/8/1276642118_ARQUIVO_PedroKrause.pdf. Acesso em 22/02/2011.

RIBEIRO, Pedro Krause. O “povo” na retórica da charge: Zé Povinho e Zé Povo na imprensa lusobrasileira (1875-1907). ENCONTRO NACIONAL DE ESTUDOS DA IMAGEM. 2., 2009, Londrina. Anais[...] Londrina: UEL, 2009. p.1037-1046. Disponível em: http://www.uel.br/eventos/eneimagem/anais/trabalhos/pdf/Ribeiro_Pedro%20Krause.pdf. Acesso em 22/02/2011

RIVERS, Kenneth T. Transmutations. Understanding Literary and Pictorial Caricature. Lanham, Maryland: London: University Press of America, 1991.

SALIBA, Elias Thomé. A dimensão cômica da vida privada na República. In: SEVCENKO, N. (org.). História da Vida Privada no Brasil. República: da Belle Époque à Era do Rádio. São Paulo: Companhia das Letras, 1998.

SALIBA, Elias Thomé. Raízes do riso. A representação humorística na história brasileira: da belle époque aos primeiros tempos do rádio. São Paulo: Companhia das Letras, 2002.

SARDUY, Severo. Barroco. Trad. Maria de Lourdes Júdice e José Manuel de Vasconcelos. Lisboa: Veja, 1988.

SILVA, Marcos A. da. Caricata República. Zé Povo e o Brasil. São Paulo: Marco Zero, 1987.

SOUSA, Osvaldo Macedo de. Historia del humor gráfico em Portugal. Lleida: Editorial Milenio, 2002.

SUSSEKIND, Flora. Cinematógrafo de Letras: literatura, técnica e modernização no Brasil. São Paulo: Companhia das Letras, 1987.

VELLOSO, Mônica Pimenta. Modernismo no Rio de Janeiro. Rio de Janeiro: Editora Fundação Getúlio Vargas, 1996.

Published

2011-11-07

How to Cite

QUELUZ, Marilda Lopes Pinheiro. The walkabouts of Zé: representations of people in the humor magazines from the city of Curitiba in the beginning of the 20th century. Antíteses, [S. l.], v. 5, n. 9, p. 225–251, 2011. DOI: 10.5433/1984-3356.2012v5n9p225. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/antiteses/article/view/8056. Acesso em: 23 jul. 2024.