The political interests use of graphic humor in the Fortaleza city press

Authors

  • Matilde de Lima Brilhante Universidade Federal do Ceará - UFC

DOI:

https://doi.org/10.5433/1984-3356.2012v5n9p253

Keywords:

Political humor, Meaning production, Use interested

Abstract

It is the aim of this text reveal the interests in the use of graphic humor (charge) for the construction of political facts in the press Fortaleza. Realizing that during the tenure of Mayor Maria Luiza Fontenele (1986- 1988) the charges of the two major local newspapers have maintained consistently be critical in this administration, we analyze the concerns that motivated this production. In this sense the humorous production is not neutral, nor does it function just to amuse the reader, is, above all, a producer of meanings that language is interested in defending a particular worldview and of events.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Matilde de Lima Brilhante, Universidade Federal do Ceará - UFC

Master in History and Cultures from the Universidade Estadual do Ceará.

References

ACSELRAD, Márcio. Quem ri por último ri melhor? Uma análise do humor na hipermodernidade a partir do programa Custe o que Custar. Revista FAMECOS, Porto Alegre, v. 17. n. 1. p. 54-64, Jan./abr. 2010.

ALBERTI, Verena. O riso e o risível na história do pensamento. 2. ed. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Ed, 2002.

BAKTHIN, Mikhail. A cultura popular na Idade Média e no Renascimento: o contexto de François Rabelais. São Paulo: HUCITEC; Brasília: Editora da Universidade de Brasília, 1993.

BARBOSA, Marialva. História cultural da imprensa: Brasil, 1900-2000. Rio de Janeiro: Mauad X, 2007.

BAUDELAIRE, Charles. Escritos sobre arte. São Paulo: Hedra, 2008.

BENJAMIN, Walter. Magia e técnica, arte e política: ensaios sobre literatura e história da cultura. 7. ed. São Paulo: Brasiliense, 1994. (Obras escolhida; v. 1)

BERGSON, Henri. O riso: ensaio sobre a significação da comicidade. São Paulo: Martins Fontes, 2001. (coleção tópicos)

BOBBIO, Norberto. Os intelectuais e o poder: dúvidas e opções dos homens de cultura na sociedade contemporânea. São Paulo: Editora da Universidade Estadual Paulista, 1997.

BOURDIEU, Pierre. A produção da crença: contribuição para uma economia dos bens simbólicos. 3. ed. Porto Alegre: Zouk, 2006.

BOURDIEU, Pierre. O poder simbólico. 11. ed. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2007.

CAPELATO, Maria Helena Rolim. A imprensa na história do Brasil. 2. ed. São Paulo: Contexto/EDUSP, 1994.

CHARTIER, Roger. À beira da falésia: a história entre certezas e inquietudes. Porto Alegre: Ed. Universidade/UFRGS, 2002.

CHARTIER, Roger. A história cultural: entre práticas e representações. 2. ed. São Paulo: Difel, 2002.

CHARTIER, Roger. A história hoje: dúvidas, desafios, propostas. Revista de Estudos Históricos. Rio de Janeiro, v. 7, n. 13, 1994.

FONSECA, Joaquim da. Caricatura: a imagem gráfica do humor. Porto Alegre: Artes e ofícios, 1999.

GINZBURG, Carlo. Mitos, emblemas, sinais: morfologia e hiatória. São Paulo: Companhia das Letras, 1989.

JOLY, Martine. Introdução à análise da imagem. Campinas, SP: Papirus,1996. (Coleção Ofício de Arte e Forma).

LIPOVETSKY, Gilles. A era do vazio: ensaio sobre o individualismo contemporâneo. Barueri, SP: Manole, 2005.

LUSTOSA, Isabel. Brasil pelo método Confuso: humor e boemia em Mendes Fradique. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 1993.

MINOIS, Georges. História do riso e do escárnio. São Paulo: UNESP, 2003.

MOTTA, Rodrigo Patto Sá. Jango e o golpe de 1964 na caricatura. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2006.

ROLLEMBERG, Denise. Memória, Opinião e Cultura Política. A Ordem dos Advogados do Brasil sob a Ditadura (1964-1974). In: REIS, Daniel Aarão; ROLLAND, Denis. (Orgs.). Modernidades Alternativas. Rio de Janeiro: Ed. Fundação Getúlio Vargas, 2008. p. 57-96.

SADER, Eder. Quando novos personagens entram em cena: experiências, falas e lutas dos trabalhadores da Grande São Paulo. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1988.

Published

2011-11-07

How to Cite

BRILHANTE, Matilde de Lima. The political interests use of graphic humor in the Fortaleza city press. Antíteses, [S. l.], v. 5, n. 9, p. 253–268, 2011. DOI: 10.5433/1984-3356.2012v5n9p253. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/antiteses/article/view/8055. Acesso em: 21 nov. 2024.