The Brazilian Architecture medal by Honório Peçanha (1978)
relations between sculpture and architecture in the twilight of modernism
DOI:
https://doi.org/10.5433/1984-3356.2024v17n33p463-493Keywords:
Medals, Brazilian Sculpture, Brazilian Architecture, 20th centuryAbstract
The article proposes an “attentive analysis” of the Brazilian Architecture medal, conceived by Honório Peçanha (1978), as a privileged object, a “place of memory”, for understanding the relationships between sculpture and architecture in the midst of social and formal debates in the twilight of modernism. It is about, from a commemorative “monument”, discussing a broader set of nuances, at the confluence among art history, cultural history and mentalities, and in an approach to the resources of micro-history, such as its appropriation of Clifford Geertz’s dense description. From the “place” of medals in historiography and art, themes such as: the “statue mania”, Socialist Realism and the tension between the figurativism of our first modernism and the constructive and abstract currents that were consolidated in the post-war period are debated.
Downloads
References
ADORNO, Theodor; HORKHEIMER, Max. Dialética do esclarecimento. Rio de Janeiro: Zahar, 1986.
ARTE no Brasil. São Paulo: Editora Abril, 1979.
CAMELO, Pedro. Da Medalha. Recife: [s. n.], 1953.
CARVALHO, Antonio; DEUS, João. Diccionário Prosódico de Portugal e Brasil. Rio de Janeiro: Porto, 1890.
CASA DA MOEDA DO BRASIL. Arquitetura Brasileira. Rio de Janeiro: [s. n.], 1978.
BOURDIEU, Pierre. O sociólogo e o historiador. Belo Horizonte: Autêntica, 2017.
CHARTIER, Roger (org.). Práticas da leitura. São Paulo: Estação Liberdade, 2011.
CHOAY, Françoise. A alegoria do patrimônio. São Paulo: Estação Liberdade, 2001.
COIMBRA, Álvaro. Noções de numismática. Medalhística. Revista de História, São Paulo, v. 22, n. 45, p. 247-268, 1961. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/revhistoria/article/view/120202. Acesso em: jan. 2024.
DEBUCQUOIS, Claire. Red Hands: copper, tin, paint, poems, plants. New Left Review, Londres, v. 127, jan./fev. 2021.
DOBERSTEIN, Arnoldo. Porto Alegre 1900-1920: estatuária e ideologia. Porto Alegre: SMC, 1992.
DOBERSTEIN, Arnoldo Estatuários, catolicismo e gauchismo. Porto Alegre: EDIPUCRS, 2002.
DUQUE ESTRADA, Luiz. Contemporâneos: pintores e escultores. Rio de Janeiro: Tip. Benedicto de Souza, 1929.
DUQUE ESTRADA, Luiz A arte brasileira. Campinas: Mercado das Letras, 1995.
ENDERS, Armelle. Les Lieux de mémoire, dez anos depois. Estudos Históricos, Rio de Janeiro, v. 6, n. 11, p. 132-137, 1993.
FISH, Stanley. Is Threre a text in this class? the authority of interpretive communities. Cambridge: Harvard University Press, 1980.
HARGROVE, June. Les statues de Paris. In: NORA, Pierre (org.). Les lieux de mémoire. Paris: Gallimard, 1997. v. 2.
HOBSBAWM, Eric; RANGER, Terence. A invenção das tradições. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1997.
LAFETÁ, João. 1930: a crítica e o modernismo. São Paulo: Duas Cidades: Ed. 34, 2000.
LE GOFF, Jacques. Documento/ Monumento. In: LE GOFF, Jacques. História e memória. Campinas: Unicamp, 2003. p. 526.
LEVI, Giovanni. Sobre a Micro-História. In: BURKE, Peter. A escrita da história: novas perspectivas. São Paulo: Unesp, 2011.
MENONCELLO, Aline. Uma ajustada escrita da História: a historicidade dos atos historiográficos de julgar no IHGB (1870-1944). 2023. Tese (Doutorado em História) - Universidade Estadual Paulista, São Paulo. 2023. Disponível em: https://repositorio.unesp.br/items/9b994960-487a-4586-8d8d-480b14b66609/full. Acesso em: jan. 2024.
MENONCELLO, Aline. Sem estátua e sem memória!. Hh Magazine: humanidades em rede, [Belo Horizonte], 19 abr. 2023. Disponível em: https://hhmagazine.com.br/sem-estatua-e-sem-memoria. Acesso em: jan. 2024.
NICOLAEFF, Alexandser. Arquitetura Brasileira. Rio de Janeiro: Casa da Moeda do Brasil, 1978.
NIEMEYER, Oscar. As curvas do tempo. Rio de Janeiro: Pioneira, 1998.
NORA, Pierre. Entre memória e história: a problemática dos lugares. Projeto História, São Paulo, v. 10, p. 7-28, 1993. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/index.php/revph/article/view/12101. Acesso em: jan. 2024.
NORA, Pierre (org.). Les lieux de mémoire. Paris: Gallimard, 1997. v. 2.
NORA, Pierre. The era of commemoration. In: NORA, Pierre. Realms of memory: the construction of the French past. Nova Iorque: Columbia University Press, 1998. v. 3.
OLIVEIRA, Abrahão. Parque Ibirapuera teve estátua de Niemeyer que desabou pouco tempo após sua inauguração. G1, São Paulo, 24 ago. 2019. Disponível em: https://g1.globo.com/sp/sao-paulo/noticia/2019/08/24/parque-ibirapuera-teve-estatua-de-niemeyer-que-desabou-pouco-tempo-apos-sua-inauguracao.ghtml. Acesso em: jan. 2024.
PASSERON, J-C.; REVEL, J. Penser par cas – raisonner à partir de singularités. Paris: École des Hautes Études en Sciences Sociales, 2005.
PORTUGAL, Iolanda M. Medalhas do domínio colonial holandês no Brasil. Revista Numismática, São Paulo, v. 34, 1946.
ROCHA, Ricardo. Monumentos no Brasil: arquitetura, autoridade, modernidade. 2006. Tese (Doutorado) – FAUUSP, São Paulo, 2006.
ROCHA, Ricardo. Livros, leituras e bibliotecas: história da arquitetura e da construção luso-brasileira. São Paulo: Editora da Universidade de São Paulo, 2020.
ROCHA, Ricardo. Arquitetura Brasileira do Século XX: ensaios para uma história outra. São Paulo: Annablume, 2023.
SANTOS, Francisco M. dos. Medalhistas brasileiros. In: CONGRESSO DE NUMISMÁTICA BRASILEIRA, 1., 1936, São Paulo. Anais [...]. São Paulo: [s. n.], 1936.
SCARROCCHIA, Sandro. Alois Riegl: teoria e prassi dela conservazione dei monumenti – antologia di scritti, discorsi, rapporti 1898-105. Bolonha: CLEB, 1995.
SHERMAN, Daniel. The construction of memory in interwar France. Chicago: The University of Chicago Press, 1999.
SONDY, Leopoldo. Um monumento ao Brasil na Guerra. Revista de Arquitetura, [s. l.], n. 78, 1977.
TOMICH, Dale. A ordem do tempo histórico: a longue durée e a micro-história. Almanack, Guarulhos, n. 2, p. 38-51, 2011. Disponível em: https://www.scielo.br/j/alm/a/dF7D8LWPFhCjtjmx7NKbtQk/?lang=pt&format=pdf. Acesso em: jan. 2024.
ZANINI, Walter (org.). História geral da arte no Brasil. São Paulo: Instituto Walter Moreira Salles, 1983.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 ricardo de souza rocha
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The journal reserves the copyright on the contributions published, without material compensation for the author, and may make them available online in Open Access mode, through its own system or other databases; you can also make normative, orthographic and grammatical changes in the originals, in order to maintain the cultured standard of the language, with the final consent of the authors. The opinions expressed by the authors are their sole responsibility.