School books by authors from Maranhao in Pacotilha (1880-1939)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/1984-3356.2023v16n32p422-444

Keywords:

Textbook, instruction from Maranhão, school material culture

Abstract

Analysis of the influence of the proclamation of the republic in the organization and selection of contents of Maranhão school books in uses, as well as their authors and motivations. It is based on the theoretical-methodological assumptions of cultural history to identify school works and their materiality in Pacotilha (1880-1939), the subjects involved according to the impositions of power agencies for their production, appropriation tactics undertaken by the authors and the antagonistic conceptions and positions about content. It is concluded that school books were fundamental instruments to put the republican project into practice, both in the fight against illiteracy and in the propagation and formation of new generations.

Downloads

Download data is not yet available.

References

CASTELLANOS, Samuel Luis Velázquez. Childhood of the artificer apprentices in Maranhão Empire (1841-1899). Paedagogica Historica, [London], v. 6, p. 1-17, 2022a. DOI 10.1080/00309230.2021.1979054. Disponível em: https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/00309230.2021.1979054. Acesso em: 14 maio 2023.

CASTELLANOS, Samuel Luis Velázquez. Livros de leituras nos manuais de civilidade como cultura material da escola maranhense para o ensino do ler e do vir-a-se. Cadernos de História da Educação, Uberlândia, v. 21, p. 1-21, 2022b. DOI: https://doi.org/10.14393/che-v21-2022-117. Acesso em: 30 maio 2023. DOI: https://doi.org/10.14393/che-v21-2022-117

CASTELLANOS, Samuel Luis Velázquez. A circulação dos livros franceses no Maranhão Império (1822-1889). São Luís: EDUFMA, 2022c.

CASTELLANOS, Samuel Luis Velázquez. A cultura material escolar na instrução primária no Maranhão oitocentista. Educar em Revista, Curitiba, v. 36, e71156, 2020. Disponível em: https://revistas.ufpr.br/educar/article/view/71156. Acesso em 13 abr. 2023. DOI: https://doi.org/10.1590/0104-4060.71156

CASTELLANOS, Samuel Velázquez Castellanos. O livro escolar no Maranhão Império (1822-1889). São Luís: EDUFMA, 2017.

CASTELLANOS, Samuel Velázquez Castellanos; CABRAL, Mayra Cristhine dos Santos; CASTRO, César Augusto . A imprensa estudantil liceísta no Maranhão (1889-1900). Revista brasileira de história da educação, Maringá, v. 19, p. 1-30, 2019. DOI: https://doi.org/10.4025/rbhe.v19.2019.e084. Acesso em: 13 abr. 2023. DOI: https://doi.org/10.4025/rbhe.v19i0.47779

CASTELLANOS, Samuel Luis Velázquez.; CASTRO, Castro Augusto; SOUZA, Mateus de Araújo. O Lyceu Maranhense e a construção de uma Cultura Material Escolar embasada por discursos modernizadores. Educação & Realidade, Maringá, v. 48, p. e118077, 2023. DOI: https://doi.org/10.4025/rbhe.v19.2019.e084. Acesso em: 25 abr. 2023. DOI: https://doi.org/10.1590/2175-6236118077vs01

BATISTA, Antônio Augusto Gomes; GALVÃO, Ana Maria de Oliveira. Livros Escolares de Leitura no Brasil: elementos para uma história. Campinas: Editora Mercado de Letras, 2009.

BITTENCOURT, Circe Maria Fernandes. Livro didático e saber escolar: 1810-1910. Belo Horizonte: Autêntica, 2008.

BLAKE, Augusto Victorino Alves Sacramento. Dicionário bibliográfico brasileiro. Rio de Janeiro: Typographia Nacional, 1883. v. 2.

BOURDIEU, Pierre. A distinção: crítica social do julgamento. Porto Alegre: Zouk, 2007.

CAMARA JUNIOR, Joaquim Mattoso. Os estudos de português no Brasil. In: COLÓQUIO INTERNACIONAL LUSO-BRASILEIRO, 6., Cambridge Mass. Anais [...]. Cambridge Mass: COLBEDUCA, 1968. DOI: http://dx.doi.org/10.5380/rel.v17i0.19779 DOI: https://doi.org/10.5380/rel.v17i0.19779

COELHO NETO, Henrique Maximiano; BILAC, Olavo Brás Martins dos Guimarães. A pátria brasileira: para os alunos das escolas primárias. Rio de Janeiro: Livraria Francisco Alves, 1909.

CORRÊA, Carlos Humberto Alves. Circuito do livro escolar: elementos para a compreensão de seu funcionamento no contexto educacional amazonense (1852–1910). 2006. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2006. DOI: https://doi.org/10.47749/T/UNICAMP.2006.376721 DOI: https://doi.org/10.47749/T/UNICAMP.2006.376721

COSTA, Odaléia Alves da. O livro do povo na expansão do ensino primário no Maranhão (1861-1881). 2013. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade de São Paulo, São Paulo, 2013. DOI: https://doi.org/10.11606/T.48.2013.tde-24042013-134450. Acesso em: 25 maio 2023. DOI: https://doi.org/10.11606/T.48.2013.tde-24042013-134450

FARIA FILHO, Luciano Mendes de. Instrução elementar no século XIX. In: LOPES, Eliane Marta Teixeira; FARIA FILHO, Luciano Mendes de; VEIGA, Cynthia Greive. 500 anos de educação no Brasil. 3. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2007.

FERREIRA, Justo Jansen. Fragmentos para a chorographia do Maranhão. São Luís: Ramos d'Almeida, 1901.

FIGUEIREDO, Candido de. Prefácio – uma crítica por Candido de Figueiredo. In: SÁ, Filippe Franco. A lingua portuguesa: dificuldades e dúvidas. 2. ed. São Luis: Imprensa Oficial, 1915.

GENETTE, Gerard. Paratextos editoriais. Tradução Álvaro Faleiros. 2. ed. Cotia: Ateliêr Editorial, 2009.

LAJOLO, Marisa; ZILBERMAN, Regina. A formação da leitura no Brasil. São Paulo: Ática, 1996.

LISBOA, Eugenio. Dicionário cronológico de autores portugueses. Lisboa: Publicações Europa América, 1990.

MORAES, Antonio Carlos Robert. O Barão do Rio Branco e a Geografia. Terra Brasilis, [s. l.], v. 5, 2015. DOI: ttps://doi.org/10.4000/terrabrasilis.1546. DOI: https://doi.org/10.4000/terrabrasilis.1546

NUNES, Clarice; CARVALHO, Marta Maria Chagas de. Historiografia da educação e fontes. In: GONDRA, José Gonçalves (ed.). Pesquisa em história da educação no Brasil. Rio de Janeiro: DP&A, 2005. p. 49-62.

OLIVEIRA, Lúcia Lippi. A questão nacional na primeira república. São Paulo: Brasiliense, 1990.

PACOTILHA. Maranhão, n. 13, p. 1, 18 jan. 1900. Disponível em: http://memoria.bn.br/DocReader/docreader.aspx?bib=168319_01&pasta=ano%20188&pesq=A%20Escrava,%20por%20Maria%20F.%20dos%20Reis.&pagfis=63. Acesso em: 30 set. 2021.

PACOTILHA. Maranhão, n. 276, p. 1, 16 out. 1888. Disponível em: http://memoria.bn.br/DocReader/docreader.aspx?bib=168319_01&pasta=ano%20188&pesq=A%20Escrava,%20por%20Maria%20F.%20dos%20Reis.&pagfis=63. Acesso em: 30 set. 2021.

PACOTILHA. Maranhão, n. 293, p. 1, 11 dez. 1907. Disponível em: http://memoria.bn.br/DocReader/docreader.aspx?bib=168319_01&pasta=ano%20188&pesq=A%20Escrava,%20por%20Maria%20F.%20dos%20Reis.&pagfis=63. Acesso em: 30 set. 2021.

PACOTILHA. Maranhão, n. 305, p. 4, 28 dez. 1918. Disponível em: http://memoria.bn.br/DocReader/docreader.aspx?bib=168319_01&pasta=ano%20188&pesq=A%20Escrava,%20por%20Maria%20F.%20dos%20Reis.&pagfis=63. Acesso em: 30 set. 2021.

PACOTILHA. Maranhão, n. 489, p. 4, 13 jul. 1883. Disponível em: http://memoria.bn.br/DocReader/docreader.aspx?bib=168319_01&pasta=ano%20188&pesq=A%20Escrava,%20por%20Maria%20F.%20dos%20Reis.&pagfis=63. Acesso em: 30 set. 2021.

PACOTILHA. Maranhão, n. 71, p. 4, 27 mar. 1911. Disponível em: http://memoria.bn.br/DocReader/docreader.aspx?bib=168319_01&pasta=ano%20188&pesq=A%20Escrava,%20por%20Maria%20F.%20dos%20Reis.&pagfis=63. Acesso em: 30 set. 2021.

PAXECO, Fran. Introdução – Felipe Franco de Sá. In: SÁ, Filippe Franco. A lingua portugueza: dificuldades e dúvidas. São Luis: Imprensa Oficial, 1915.

SÁ, Filippe Franco. A lingua portugueza. São Luis: Imprensa Oficial, 1911.

SANTOS, Jarina Serra. A representatividade dos livros de leitura de autores maranhense no jornal O Paiz (1863 - 1889). 2018. 84 f. Monografia (Curso de Biblioteconomia) – Universidade Federal do Maranhão, São Luís, 2018. Disponível em: https://monografias.ufma.br/jspui/handle/123456789/2819. Acesso em: 2 abr. 2023

SANTOS, Jarina Serra. Os livros escolares de autores maranhenses na imprensa local (1860 - 1920). 2022. 182 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal do Maranhão, São Luís, 2022. Disponível em: https://tede2.ufma.br/jspui/handle/tede/3672. Acesso em: 2 abr. 2023.

SALOMÃO, Kathia. Noções de musica (1902): uma análise paratextual e textual do livro escolar de Antonio Rayol. 2022. 225 f. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Federal do Para, Belém, 2022. Disponível em: http://ppgedufpa.com.br/arquivos/File/kathiasalomao.pdf. Acesso em: 10. mar. 2023.

SILVA, Diana Rocha da. As casas de ensino do Maranhão: um estudo de sua representação no período republicano (1903-1912). 2017. Tese (Doutorado em Educação Escolar) – Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Faculdade de Ciências e Letras, Araraquara, 2017. Disponível em: http://wwws.fclar.unesp.br/agenda-pos/educacao_escolar/4319.pdf. Acesso em: 14 mar. 2023

SILVA, Karla Goularte da. Os nacionalismos nos livros de leitura da primeira república (1889-1930). 2010. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade do Extremo Sul Catarinense, Criciúma, 2010. Disponível em: https://www.livrosgratis.com.br/ler-livro-online-132121/os-nacionalismos-nos-livros-de-leitura-da-primeira-republica-1889-1930. Acesso em: 18 maio 2023.

SOARES, Macedo. Dicionário brasileiro da língua portuguesa. Rio de Janeiro: Leuzinger, 1889.

SOARES, Waléria de Jesus Barbosa. Uma história da matemática escolar na cidade de São Luís do século XIX: livros, autores e instituições. 2017. Tese (Doutorado em Ensino de Ciências e Matemática) – Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2017. DOI: https://doi.org/10.47749/T/UNICAMP.2017.983922 DOI: https://doi.org/10.47749/T/UNICAMP.2017.983922

SOUZA, Rosa Fatima de. A escola modelar da república e a escolarização da infância no Brasil: reflexões sobre uma investigação comparada em âmbito nacional. In: SOUZA, Rosa Fatima de; SILVA, Vera Lúcia Gaspar de; SÁ, Elisabeth F. de. Por uma teoria material da escola primária no Brasil: investigações comparadas (1870-1930). Cuiabá: EDUFMG, 2013.

TEIXEIRA, Giselle Baptista. O Grande Mestre da Escola: os livros de leitura para a Escola Primária da Capital do Império Brasileiro. 2008. 224 f. Dissertação (Mestrado em Eduacação) - Faculdade de Educação da Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2008. Disponível em:http://www.proped.pro.br/teses/teses_pdf/2006_1-188-ME.pdf. Acesso em: 25 abr. 2023.

Published

2023-12-31

How to Cite

CASTELLANOS, Samuel Luis Velázquez; SANTOS, Jarina. School books by authors from Maranhao in Pacotilha (1880-1939). Antíteses, [S. l.], v. 16, n. 32, p. 422–444, 2023. DOI: 10.5433/1984-3356.2023v16n32p422-444. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/antiteses/article/view/48459. Acesso em: 17 feb. 2025.