Local history, historiography and teaching about the relationship between theory and methodology in teaching history

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/1984-3356.2010v3n6p743

Keywords:

Local history, Teaching history, Teaching methodology of history

Abstract

This text is part of the debate that currently has been held around t he local history as a proposal for teaching history in elementary school. Therein, that while this perspective is important to break with traditional history, lack of academic studies more specifically aimed at this “kind” or “approach” the writing of history. Having this statement in theory, be appointed to draw up relevant issues that seek to relate the history, historiography and school education, in order to understand to what extent the theoretical and methodological review, carried out by a significant range of contemporary historians have allowed rethink concepts of time, space, objects and scales of analysis that might form the basis for thinking about local history in theoretical and methodological terms. Along the way, signaled positive contributions to the new urban history can offer at this time, highlighting the efforts of the French historian Bernard Lepetit.

Author Biography

Maria Aparecida Leopoldino Tursi Toledo, Universidade Estadual de Maringá - UEM

Doctor in Education from the Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC/SP) and Adjunct Professor at the Universidade Estadual de Maringá.

References

BITTENCOURT, Circe. M. F. Ensino de história: fundamentos e métodos. São Paulo: Cortez, 2004.

BRASIL. Parâmetros Curriculares Nacionais. História. Brasília, DF: MEC, 1996.

CERTAU, Michel de. A escrita da história. 2. ed. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2006.

DOSSE, François. A história. São Paulo: EDUSC, 2003.

FONTANA, Josep. A Europa diante do espelho. Tradução: Omar Ribeiro Tomaz. Bauru, SP: Edusc, 2005.

GINZBURG, Carlo. Mitos, emblemas e sinais: morfologia e história. 4. ed. São Paulo: Companhia das Letras, 2001.

GOMES, Angela C. A reflexão teórico-metodológica dos historiadores brasileiros: contribuições para pensar a nossa História. In: GUAZZELLI, Cesar A. B. (org.). Questões de teoria e metodologia da história. Porto Alegre: UFRGS, 2000.

GRAÇA FILHO, Alfonso de A. História, região & globalização. Belo Horizonte: Autêntica, 2009.

GUAZZELLI, Cesar. A. B. (org.). Questões de teoria e metodologia da história. Porto Alegre: UFRGS, 2000.

LEPETIT, Bernard. Por uma nova história urbana – seleção de textos. Apresentação: Heliana Angotti Salgueiro; tradução Cely Arena. São Paulo: Editora da Universidade de São Paulo, 2001.

MATTOS, Ilmar R. de. O tempo Saquarema. São Paulo: Hucitec; Brasília, DF: INL, 1987.

NEVES, Erivaldo F. História regional e local: fragmentação e recomposição da história na crise da modernidade. Salvador: Arcádia, 2002.

PROST, Antoine. A história na sociedade francesa. In: PROST, Antoine. Doze lições sobre a história. Tradução: Guilherme João de Freitas Teixeira. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2008.

RAMINELLI, Roland. História urbana. In: CARDOSO, Ciro F.; VAINFAS, Ronaldo. Domínios da história: teoria e método. Rio de Janeiro: Campus, 1997.

SALGUEIRO, Heliana. A. Apresentação. In: LEPETIT, Bernard. Por uma nova história urbana – seleção de textos. Tradução Cely Arena. São Paulo: Editora da Universidade de São Paulo, 2001.

SANTOS. Joaquim. J. M. dos. História do lugar: um método de ensino e pesquisa, para as escolas de nível médio e fundamental. História, Ciências, Saúde – Manguinhos, Rio de Janeiro, v. 9, n. 1, p. 105-124, jan./abr. 2002.

SCHMIDT, Maria A.; CAINELLI, Marlene. Ensinar história. São Paulo: Sciopione, 2004. (Pensamento e Ação no Magistério).

SILVA, F. R. História local: objetivos, métodos e fontes. Disponível em: http://ler.letras.up.pt/uploads/ficheiros/3226.pdf. Acesso em: 01/11/2008.

VEYNE, Paul. Como se escreve a história. 3. ed. Brasília, DF: UNB, 1995.

WHITE, Hayden. Meta-história: a imaginação histórica do século XIX. São Paulo: Edusp, 2008.

Published

2011-02-03

How to Cite

TURSI TOLEDO, Maria Aparecida Leopoldino. Local history, historiography and teaching about the relationship between theory and methodology in teaching history. Antíteses, [S. l.], v. 3, n. 6, p. 743–758, 2011. DOI: 10.5433/1984-3356.2010v3n6p743. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/antiteses/article/view/4388. Acesso em: 3 jul. 2024.