“Such books aren’t and couldn’t be of the supplicant”: conceptions about women and the write world in a Minas colonial

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/1984-3356.2020v13n25p649

Keywords:

Education, Minas Gerais, Women, Bookstore, Ideal female

Abstract

During the colonial period, had a recommendation that the access of the women the reading and the write should be brief, merely for help their in domestic works. That because they should had be prepared for wife paper, mother and housewife. The article objective to analyze such consensus. In this way, discusses the feminine ideal and the type of education that should had be receive and the conception refers the relation of the women with of the world of write. Searching problematize these questions, emphasize the contact with the letters experiencing by Teodora Maria da Conceição, resident in Vila Rica, exposed in one civil judgement of action of sevídias, in 1808. She was condemn for castigate excessively her slaves and had to undo of their and pay the expenses of the process. To so much, presented one library containing 128 volumes, among civils and canonicals titles. However, such form of payment wasn’t accept, for the authorities understood the books couldn’t be of Teodora. The data presents in the judgment reflects the conceptions about feminism ideal and the education projected for the women. In what concern at letters, shows there were understanding that the possession of the books implied in certain formation that Teodora, conformable the authorities, didn’t have.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Kelly Lislie Julio, Universidade Federal de São João del-Rei

PhD in Education from the Universidade Federal de Minas Gerais. Professor at the Universidade Federal de São João del-Rei and at the Universidade Federal de Maranhão.

References

ALGRANTI, Leila Mezan. Honradas e devotas: mulheres da colônia: condição feminina nos conventos e recolhimentos do Sudeste do Brasil, 1750–1822. Brasília: UnB; Rio de Janeiro: J. Olympio, 1993.

ANTUNES, Álvaro de Araujo. Fiat Justitia: os advogados e prática da justiça em Minas Gerais (1750–1808). 2005. Tese (Doutorado em História) - Instituto de Filosofia e Ciências Humanas, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2005.

BLUTEAU, Rafael. Vocabulario portuguez & latino, aulico, anatomico, architectonico bellico, botânico, etc. Coimbra: Colégio das Artes da Companhia de Jesus, 1712. Disponível em: http://www.brasiliana.usp.br/pt-br/dicionario/edicao/1. Acesso em: 24 Fev. 2014.

CHARTIER, Roger (org.). Práticas da leitura. São Paulo: Estação Liberdade, 1996.

CHARTIER, Roger. História cultural: entre práticas e representações. 2. ed. Lisboa: Difel, 2002.

FONSECA, Thais Nivia de Lima e. Circulação e apropriação de concepções educativas: pensamento ilustrado e manuais pedagógicos no mundo lusobrasileiro colonial (séculos XVIII–XIX). Educação em Revista, Belo Horizonte, v. 32, n. 3, p. 167-185, jul./set. 2016.

FONSECA, Thais Nivia de Lima e. Concepções e práticas de educação em Minas Gerais colonial: reflexões em base em fontes de Pesquisa. In: FONSECA, Thais Nivia de Lima e (org.). História da educação em Minas Gerais: da colônia à república. Uberlândia: EDUFU, 2019. v.1.

FURTADO, Júnia Ferreira. O livro da capa verde: o Regimento Diamantino de 1771 e a vida no Distrito Diamantino no período da Real Extração. São Paulo: Annablume, 1996.

JULIO, Kelly Lislie. “Os têm tratado e educado” – as mulheres e suas ações para a manutenção da família e a educação de menores no termo de Vila Rica, MG (1770– 1822). 2017. Tese (Doutorado em Educação) - Faculdade de Educação, Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2017.

MAGALHÃES, Justino Pereira de. Ler e escrever no mundo rural do antigo regime: um contributo para a história da alfabetização e da escolarização em Portugal. Braga: Serviço de Publicações: Instituto de Educação da Universidade do Minho, 1994.

MORAIS, Christianni Cardoso de. Posses e usos da cultura escrita e difusão da escola: de Portugal ao Ultramar, Vila e Termo de São João Del Rei, Minas Gerais (1750–1850). 2009. Tese (Doutorado em História) - Faculdade de Filosofia e Ciências Humanas, Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2009.

ORDENAÇÕES FILIPINAS. Código Filipino, ou, Ordenações e Leis do Reino de Portugal: recompiladas por mandato d’el-Rey D. Philipe I. 14. ed. Brasília: Senado Federal: Conselho Editorial, 2012. 4 t.

PAIVA, Eduardo França. Escravos e libertos nas Minas Gerais do século XVIII: estratégias de resistência através dos testamentos. São Paulo: Annablume, 1995

PAULA, Leandro Silva de. O papel dos tutores na educação e inserção social dos órfãos no Termo de Mariana (1790–1822). 2016. Tese (Doutorado em Educação) - Faculdade de Educação, Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2016.

RIBEIRO, Arilda Ines Miranda. Mulheres educadas na colônia. In: LOPES, Eliane Marta Teixeira; FARIA FILHO, Luciano Mendes de; VEIGA, Cynthia Greive (org.). 500 Anos de Educação no Brasil. 2. ed. Belo Horizonte, MG: Autêntica, 2015. p. 79-94.

RIBEIRO, Arilda Ines Miranda. Vestígios da educação feminina no século XVIII em Portugal. São Paulo: Arte & Ciência, 2002.

ROUSSEAU, Jean-Jacques. Emílio ou Da Educação (1762). Tradução de Roberto Leal Ferreira. 2. ed. São Paulo: Martins Fontes, 1999. (Paideia).

SCHWARTZ, Stuart B. Escravos, roceiros e rebeldes. Tradução de Jussara Simões. Bauru: Edusc, 2001.

SENTENÇA Cível de ação de Sevícias a favor do advogado João da Silva Mourão contra Teodora Maria da Conceição. Brasília: HMINC/IBRAM, 1808. Códice 731, auto 7600. Manuscrito.

SILVA, Solange Maria da. Estratégias e práticas educativas dos negros na comarca do Rio das Velhas, século XVIII. 2011. Dissertação (Mestrado em Educação) - Faculdade de Educação, Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2011.

VARTULI, Sílvia Maria Amâncio Rachi. Por mãos alheias: usos sociais da escrita na Minas Gerais colonial. 2014. Tese (Doutorado em Educação) - Faculdade de Educação, Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2014.

VERNEY, Luís Antonio. Verdadeiro método de estudar. Valença: Oficina de Antonio Balle, 1746. Disponível em: http://purl.pt/118. Acesso em: 8 nov. 2013.

VILLALTA, Luiz Carlos. Reformismo ilustrado, censura e prática de leitura: usos do livro na América Portuguesa. 1999. Tese (História) - Universidade de São Paulo, São Paulo, 1999.

VILLALTA, Luiz Carlos. Ler, escrever, bibliotecas e estratificação social. In: RESENDE, Maria Efigênia de;

VILLALTA, Luiz Carlos (org.). História de Minas Gerais: as minas setecentistas 2. Belo Horizonte: Autêntica: Companhia do Tempo, 2007.p. 289-311.

Published

2020-08-21

How to Cite

JULIO, Kelly Lislie. “Such books aren’t and couldn’t be of the supplicant”: conceptions about women and the write world in a Minas colonial. Antíteses, [S. l.], v. 13, n. 25, p. 649–670, 2020. DOI: 10.5433/1984-3356.2020v13n25p649. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/antiteses/article/view/39630. Acesso em: 21 nov. 2024.

Issue

Section

Sociedades cientificas