Education and Modernization of the Sertão – Municipality, School, City

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/1984-3356.2020v13n25p700

Keywords:

History of education in Brazil, History of the sertão, Written culture, Urbanism, Municipalism

Abstract

Historiography, even regional, tended to refer to the Northeastern Sertão as non-history, where nature and human life were consumed in a resumed cycle of survival. In contrast, and as interdisciplinary studies and recent historiography have shown, Sertão integrates the history of the Northeast in a sequence of development cycles of the Brazilian economy and society. But it also has a life of its own, in demographic, economic, ethnographic, educational, sociocultural aspects. The farm was the main structure of ownership, power and economic and social organization. In contrast to nomadism and wandering, villages and places of fixed commerce emerged. Municipality, particularly under the modality of municipality and urbanism, is part of the modernization of the Sertão, where education brought a sense of progress through written acculturation, literacy and schooling in new ways and destinations of life. In this study, after framing the history of the Sertão, a line of progress is presented that includes economic, agricultural and industrial development, written acculturation, urbanism, municipalism. Following, a brief history of the municipalities of Delmiro Gouveia and Paulo Afonso is presented.

Author Biography

Justino Magalhães, Universidade de Lisboa

PhD in History of Education from the Universidade do Minho. Full Professor at the Institute of Education, Universidade de Lisboa.

References

BARBOSA, Alexandre de Freitas. A formação do mercado de trabalho no Brasil. São Paulo: Alameda Casa Editorial, 2008.

BARTELT, Dawid Danilo. Sertão, república e nação. São Paulo: EDUSP, 2009.

CUNHA, Euclides. Os sertões: campanha de canudos. São Paulo: Brasiliense, 1902/1985.

GALVÃO, Walnice Nogueira. As formas do falso: um estudo sobre a ambiguidade no grande sertão: veredas. São Paulo: Editora Perspectiva, 1972.

HOLANDA, Sérgio Buarque. Raízes do Brasil. 26. ed. São Paulo: Companhia das Letras, 2002.

LEONARDI, Victor. Entre árvores e esquecimentos: história social nos sertões do Brasil. Brasília: Paralelo 15 Editores, 1996.

MAGALHÃES, Violante F. Sobressalto e espanto: narrativas literárias sobre e para a infância, no neo-realismo português. Lisboa: Campo da Comunicação, 2009.

NASCIMENTO, Edvaldo Francisco. Delmiro Gouveia e a educação na pedra. 3. ed. Maceió: Imprensa Oficial Graciliano Ramos, 2015.

NASCIMENTO, Edvaldo Francisco. Modernização e educação escolar no nordeste brasileiro: as escolas da Companhia Hidro Eletrica do São Francisco – CHESF (1949-2000). Recife: [s. n.], 2019. Brochura.

NEVES, Erivaldo Fagundes. Crônica, memória e história: formação historiográfica dos sertões da Bahia. Feira de Santana: UEFS Editora, 2016.

RAMOS, Graciliano. Vidas secas: romance. 3. ed. Lisboa: Portugália Editora, 1938.

ROSA, João Guimarães. Grande sertão: veredas. 22. ed. São Paulo: Companhia das Letras, 2019. Disponível em: https://www.companhiadasletras.com.br/ trechos/14608.pdf. Acesso em: 3 fev. 2020. p. 17

ROSA, João Guimarães. Grande sertão: veredas. São Paulo: Companhia das Letras, 1956.

VENTURA, Roberto. Euclides da Cunha: esboço biográfico. 2. ed. São Paulo: Companhia das Letras, 2019.

Published

2020-08-21

How to Cite

MAGALHÃES, Justino. Education and Modernization of the Sertão – Municipality, School, City. Antíteses, [S. l.], v. 13, n. 25, p. 700–721, 2020. DOI: 10.5433/1984-3356.2020v13n25p700. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/antiteses/article/view/39069. Acesso em: 3 jul. 2024.

Issue

Section

Sociedades cientificas