Culture and Diversity.Considerations on the multiplicity of manifestations

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/1984-3356.2010v3n5p321

Keywords:

Cultural Diversity, Brazilian Culture, Cultural Manifestations, Brazilian Music, Cultural History

Abstract

Today, cultural diversity is a theme well established in an international context. This article’s fundamental questions is how cultural manifestations can be produced and recognized in terms of their diversity. We first examine the ways that this issue has matured in the area of cultural studies. The discussion is then placed in a Brazilian context. After decades in search of a singular Brazilian culture, we embrace the challenge of considering the complexity and multi-plicity of Brazil’s cultural formations. Fi-nally, we bring up more radical questions about cultural diversity.

Author Biography

Milton Araújo Moura, Universidade Federal da Bahia - UFBA

PhD in Contemporary Communication and Culture from the Universidade Federal da Bahia. Associate Professor at the Universidade Federal da Bahia.

References

ANDERSON, Benedict. Nação e consciência nacional. Trad. por Lolio Lourenço de Oliveira. São Paulo: Ática, 1989.

AZEVEDO, Tales. As elites de cor numa cidade brasileira. 2. ed. Salvador: EDUFBA, 1996.

BAKHTINE, Mikhail. l’oeuvre de François Rabelais et la culture populaire au moyen âge et sous la renaissance. Trad. por Andrée Robel. Paris: Gallimard, 1970b.

BAKHTINE, Mikhail. La poétique de Dostoievski. Trad. por Isabelle Kolitcheff. Paris: Ed. Du Seuil, 1970a.

BASTIDE, Roger. Brasil, terra de contrastes. São Paulo: Ed. Anhembi, 1947.

BHABHA, Homi. Nation and narration. London & New York: Routledge, 1990.

BHABHA, Homi. O local da cultura. Trad. Myriam Ávila, Eliana L. Reis e Gláucia R. Gonçalves. Belo Horizonte: Ed. UFMG, 1998.

BONFIM, Manoel. América Latina: os males de origem. Rio de Janeiro: Ed. Topbooks, 1993.

CANCLINI, Nestor Garcia. Culturas híbridas. Estratégias para entrar e sair da modernidade. Trad. Ana Regina Lessa e Heloísa Cintrão. São Paulo: Editora da USP, 2000.

CANDIDO, Antonio. Os parceiros do Rio Bonito. Rio de Janeiro: José Olympio, 1964.

CANEVACCI, Massimo. Sincretismos: uma exploração das hibridações culturais. São Paulo: Studio Nobel, 1996.

CASTELLS, Manuel. A sociedade em rede. Trad. Roneide V. Majer. 3. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2000. (A era da informação: Economia, sociedade e cultura, v. 1)

CAVALCANTI, Maria Laura V. de C. Carnaval carioca: dos bastidores ao desfile. 2ed. Rio de Janeiro: Editora UFRJ/MinC/FUNARTE, 1995.

CUNHA, Euclides da. Os sertões. São Paulo: Cultrix/MEC, 1973.

DE BERNARD, François. Por uma redefinição do conceito de diversidade cultural. In: BRANT, Leonardo (org.) Diversidade cultural. globalização e culturas locais: dimensões, efeitos e perspectivas. São Paulo: Escrituras Editora / Instituto Pensarte, 2005. p. 73-82.

EFEGÊ, Jota. Maxixe, a dança excomungada. Rio de Janeiro: Conquista, 1974.

FANON, Frantz. Peau noire, masques blancs. Paris: Ed. Du Seuil, 1952.

FERNANDES, Florestan. A revolução burguesa no Brasil. 3. ed. Rio de Janeiro: Guanabara, 1987.

FERNANDES, Florestan. O negro no mundo dos brancos. São Paulo: DIFEL, 1972.

FRANCO, Maria Sylvia de Carvalho. Homens livres numa ordem escravocrata. 4. ed. São Paulo: Ed. UNESP, 1997.

FREYRE, Gilberto. Casa grande e senzala. 29. ed. Rio de Janeiro: José Olympio, 1992.

GIDDENS, Anthony. As conseqüências da modernidade. Trad. Raul Fiker. São Paulo: Ed. Unesp, 1991.

GILROY, Paul. The black atlantic. modernity and double consciousness. Cambridge: Harvard University Press, 1993.

GINZBURG, Carlo. O queijo e os vermes: o cotidiano e as idéias de um moleiro perseguido pela Inquisição. São Paulo: Companhia das Letras, 1987.

GOLDSMITH, Ben. Diversidade cultural. política, caminhos, dispositivos. In: BRANT, Leonardo (org.) Diversidade cultural. globalização e culturas locais: dimensões, efeitos e perspectivas. São Paulo: Escrituras Editora / Instituto Pensarte, 2005. p. 91-114.

HALL, Stuart. Da diáspora: identidades e mediações culturais. Belo Horizonte: Editora UFMG; Brasília: Representação da UNESCO no Brasil, 2003.

HALL, Stuart. The formation of a diasporic intellectual. In: MORLEY, David; CHEN, Kuan-Hsing. Stuart Hall: critical dialogues in cultural studies. Londres: Routledge, 1996b. cap. 25, p. 484-503.

HALL, Stuart. What is this “Black” in Black Popular Culture. In: MORLEY, David; CHEN, Kuan-Hsing. Stuart Hall: critical dialogues in cultural studies. Londres: Routledge, 1996a. p. 465-475.

HOLANDA, Sérgio Buarque de. Raízes do Brasil. 2. ed. São Paulo: Companhia das Letras, 1995.

LAMBERT, Jacques. Os dois Brasis. São Paulo: Companhia Editora Nacional, 1969.

ORTIZ, Renato. A moderna tradição brasileira. Cultura brasileira e indústria cultural. São Paulo: Brasiliense, 1988.

PRADO JR., Caio. Formação do Brasil contemporâneo (Colônia). 11. ed. São Paulo: Brasiliense, 1996.

QUEIROZ, Maria Isaura Pereira de. O Messianismo no Brasil e no mundo. 2. ed. São Paulo: Alfa Ômega, 1977.

REIS, João. Tambores e temores: a festa negra na Bahia na primeira metade do século XIX. In: CUNHA, Maria Clementina Pereira (org.). Carnavais e outras f(r) estas. Campinas, São Paulo: Editora da UNICAMP, CECULT, 2002. p. 101-155.

RENAN, Ernest. What is a nation? In: BHABHA, Homi (org.). Nation and narration. London e New York: Routledge, 1990. p. 8-22.

SAID, Edward. Orientalism. New York: Penguin Books, 1978.

SEGOVIA, Rafael. As perspectivas da diversidade cultural: identidade regional versus homogeneização global. In: BRANT, Leonardo (org.) Diversidade cultural: globalização e culturas locais: dimensões, efeitos e perspectivas. São Paulo: Escrituras Editora / Instituto Pensarte, 2005. p. 83-90.

UNESCO. Declaração Universal sobre a Diversidade Cultural, 2001. In: BRANT, Leonardo (org.) Diversidade Cultural. Globalização e culturas locais: dimensões, efeitos e perspectivas. São Paulo: Escrituras Editora / Instituto Pensarte, 2005. p. 207-214.

VIANNA, Hermano. O mistério do samba. Rio de Janeiro: Zahar/Ed. UFRJ, 1995.

VIANNA, José Oliveira. Raça e assimilação. Rio de Janeiro: José Olympio, 1959.

VIRILIO, Paul. O espaço crítico. Rio de Janeiro: Ed. 34, 1993.

VIRILIO, Paul. Velocidade e política. Trad. Celso Mauro Paciornik. 2. ed. São Paulo: Estação Liberdade, 1996.

Published

2010-06-09

How to Cite

MOURA, Milton Araújo. Culture and Diversity.Considerations on the multiplicity of manifestations. Antíteses, [S. l.], v. 3, n. 5, p. 321–346, 2010. DOI: 10.5433/1984-3356.2010v3n5p321. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/antiteses/article/view/3682. Acesso em: 2 jul. 2024.