Representations of history in young people from the basic school and university: a study on historical thought and identity

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/1984-3356.2016v9n18p118

Keywords:

Youth, Representations, Thought history.

Abstract

This article aims to study the confrontation of social representations among high school youth the nighttime of a public school in Londrina - PR and graduated in history from the Universidade Estadual de Londrina, through the analysis of historical ideas that refer to aspects of temporal orientation and identity formation. The research was characterized by using ethnographic-inspired elements and qualitative questionnaires in order to meet the socio-economic and cultural backgrounds, as well as important aspects related to the formation of historical thinking of the groups surveyed.

Author Biographies

Márcia Elisa Teté Ramos, Universidade Estadual de Londrina / Universidade Estadual de Maringá

PhD in Education from the Universidade Federal do Paraná. Professor at the Universidade Estadual de Londrina and at the Universidade Estadual de Maringá.

Ronaldo Cardoso Alves, Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho / Universidade Estadual de Londrina

Doctor in Education from the Universidade de São Paulo. Professor at the Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho. Professor at the Universidade Estadual de Londrina.

References

ALVES, Ronaldo Cardoso. Da Consciência Histórica (Pré) (Pós?) Moderna: reflexões a partir do pensamento de Reinhart Koselleck. Saeculum, João Pessoa, v. 30, p. 321-339, 2014a.

ALVES, Ronaldo Cardoso. A aula de História como lugar do ensino, da pesquisa e da extensão. Espaço Pedagógico, Passo Fundo, v. 21, p. 274-287, 2014b.

ALVES, Ronaldo Cardoso. A transferência da família real portuguesa para o Brasil: explicação histórica em estudantes brasileiros e portugueses. Antíteses, Londrina, v. 5, n. 10, p. 691-716, 2013.

ANDRÉ, Marli E. D. Etnografia da prática escolar. Campinas: Papirus, 1995.

COSTA, Marisa Vorraber. Cartografando a gurizada da fronteira: novas subjetividades na escola.In: ALBUQUERQUE JUNIOR, Durval Muniz de; VEIGA-NETO, Alfredo; SOUZA FILHO, Alípio. (Org.). Cartografias de Foucault. Belo Horizonte: Autêntica, 2008. p. 269-294.

DUVEEN, Gerard. O Poder das Idéias. In: MOSCOVICI, Serge. Representações Sociais: investigações em psicologia social. 3. ed. Petrópolis: Vozes, 2003. p.7-28.

EZPELETA, Justa; ROCKWELL, Elsie. Pesquisa Participante. São Paulo: Cortez: Autores Associados, 1989.

GEERTZ, Clifford. A Interpretação das Culturas. Rio de Janeiro: LTC, 2012.

KEHL, Maria Rita. A juventude como sintoma da cultura. In NOVAES, Regina; VARINNUCHI, Paulo (Org.). Juventude e sociedade: trabalho, educação, cultura e participação. 2. ed. São Paulo: Editora Fundação Perseu Abramo, 2004.

KOSELLECK, Reinhart. Futuro Passado: contribuição à semântica dos tempos históricos. Tradução Wilma Patrícia Maas e Carlos Almeida Pereira. Rio de Janeiro: Contraponto & Ed. PUC-Rio, 2006.

LEE, Peter. Progressão da compreensão dos alunos em história In: JORNADAS INTERNACIONAIS DE EDUCAÇÃO HISTÓRICA, 2001, Braga, Portugal. Atas... Braga, 2001.

MOSCOVICI, Serge. Das Representações Coletivas às Representações Sociais: elementos para uma história. In. JODELET, Denise (Org.). As Representações Sociais. Rio de Janeiro: EdUERJ, 2001.

PESAVENTO, Sandra Jatahy. História & História Cultural. Belo Horizonte: Autêntica, 2003.

RÜSEN, Jörn. O desenvolvimento da competência narrativa na aprendizagem histórica: uma hipótese ontogenética relativa à consciência moral. Tradução Ana Claudia Urban e Flávia Vanessa Starcke. In. BARCA, Isabel; MARTINS, Estevão de Rezende; SCHMIDT, Maria Auxiliadora (Org.). Jörn Rüsen e o ensino de História. Curitiba: Editora UFPR, 2010. p. 51- 77.

SACRISTÁN, José Gimeno. O aluno como invenção. Trad. Daisy Vaz de Moraes. Porto Alegre: Artmed, 2005.

SPOSITO, M. P. Algumas reflexões e muitas indagações sobre as relações entre a juventude e escola no Brasil. In ABRAMO, H. W.; BRANCO, P. P. M. (Org.). Retratos da juventude brasileira. Análises de uma pesquisa nacional. São Paulo: Instituto Cidadania/ Editora Fundação Perseu Abramo, 2005.

VENTURINI, G. Introdução metodológica. In ABRAMO, H. W.; BRANCO, P. P. M. (Org.). Retratos da juventude brasileira. Análises de uma pesquisa nacional. São Paulo: Instituto Cidadania/Editora Fundação Perseu Abramo, 2005.

Published

2017-01-31

How to Cite

RAMOS, Márcia Elisa Teté; ALVES, Ronaldo Cardoso. Representations of history in young people from the basic school and university: a study on historical thought and identity. Antíteses, [S. l.], v. 9, n. 18, p. 118–152, 2017. DOI: 10.5433/1984-3356.2016v9n18p118. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/antiteses/article/view/27345. Acesso em: 24 jul. 2024.