History and history teaching of dictatorships in Brazil and Argentina

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/1984-3356.2016v9n18p249

Keywords:

Dictatorships, History teaching, Historical consciousness

Abstract

This article approaches the relations between history and history teaching in the constructions of memories about the civil-military dictatorships of National Security in Brazil and Argentina, highlighting its potential to the understand the present and plan for the future supported by the studies of Reinhart Koselleck and Jörn Rüsen. Both countries have been through similar experiences at the same time - National Security Dictatorships’, state terrorism and the disappearing practice -, and the way how this past is assumed to public policy interferes in the relationship that is established with it. To understand this process, it was consider the analysis of educational laws, curriculum guidelines and education practices of the last three decades, to observe the memory framing processes and the surrounding culture. Finally, are emphasized the relations between memory, education and historical consciousness in the approaching of the dictatorships and its dialogues with the contemporary.

Author Biography

Juliana Pirola Balestra, Universidade Federal da Integração Latino-americana

PhD in Education from the Universidade Federal da Integração Latino-americana. Professor at the Universidade Federal da Integração Latino-americana.

References

LAMÉZOLA, G. Historia enseñada e historia investigada: relaciones peligrosas. El tratamiento escolar de la última dictadura militar y la necesidad de una actualización académica en la formación de profesores. Revista PolHis, Buenos Aires, v.2, n. 8, p. 9-26, 2011.

AMÉZOLA, G.; CERRI, L. F. La historia del tiempo presente en las escuelas de Argentina y Brasil. Revista HISTEDBR, Campinas, n.32, p.4-16, 2008.

ARAUJO, M. P.; SILVA, I. P.; SANTOS, D. R. (Org.). Ditadura militar e democracia no Brasil: história, imagem e testemunho. Rio de Janeiro: Ponteio, 2013.

ARGENTINA. Congreso de la Nación Argentina. Ley n° 26.206, de 14 de diciembre de 2006. Ley de Educación Nacional. Buenos Aires, 2006.

ARGENTINA. Ministerio de Cultura y Educación -MCyE. Contenidos Básicos Comunes para la Educación General Básica. Buenos Aires, 1995.

BACCEGA, M. A.; MELLO, F. C. o diálogo entre o Memorial da Resistência do Estado de São Paulo e o campo escolar. Revista Comunicação & Educação, São Paulo, v. 19, n.2, p. 97-107, 2014.

BALESTRA, J. P. C. O peso do passado: currículos e narrativas no ensino de história das Ditaduras de Segurança Nacional em São Paulo e Buenos. 2015. 226f. Tese (Doutorado em Educação) - Campinas, Faculdade de Educação, Universidade Estadual de Campinas, 2015.

BAUER, C. S. A intervenção militar de hoje e de ontem. Revista Carta Maior, São Paulo, 16 de mar. 2015. Disponível em: http://cartamaior.com.br/?/Editoria/Direitos-Humanos/Aintervencao-militar-de-hoje-e-de-ontem/5/33066. Acesso em: 5 set. 2015.

BAUER, C. S. Um estudo comparativo das práticas de desaparecimento nas ditaduras civil-militares argentina e brasileira e a elaboração de políticas de memória em ambos os países. 2011. 446f. Tese (Doutorado em História) - Porto Alegre-Barcelona, Programa de Pós-graduação em História da Universidade Federal do Rio Grande do Sul e Departament d’Història Contemporània da Universitat de Barcelona, 2011.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros Curriculares Nacionais: História (3º e 4º ciclos do Ensino Fundamental). Brasília, 1998.

CARNOVALE, V.; LARRAMENDY, A. Enseñar la Historia reciente en la escuela: problemas y aportes para su abordaje. In: SIEDE, I. (Coord.). Ciencias Sociales en la escuela. Criterios y propuestas para la enseñanza. Buenos Aires: Aique, 2010.

CARVALHO, A. Discutindo a ditadura militar em sala de aula: desafios e possibilidades. Palestra proferida ao Memorial da Resistência de São Paulo em 12 de abril de 2014. Disponível em: http://www.memorialda resistenciasp. org.br/memorial/ default.aspx?mn. Acesso em: 15 abr. 2015.

CASTEX, L. C. O conceito substantivo ditadura militar brasileira (1964 - 1984) na perspectiva de jovens brasileiros: um estudo de caso em escolas de Curitiba – PR. 2008. 184f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal do Paraná, Curitiba, 2008.

CERRI, L. F.; AMEZOLA, G. El estudio empírico de la conciencia histórica en jóvenes de Brasil, Argentina y Uruguay. Didáctica de las Ciencias Experimentales y Sociales, n 24, p. 3-23, 2010.

CIAMPI, H.; CABRINI, C. Ensino de história: histórias e vivências. In: CERRI, L. F. (org.). O ensino de história e a ditadura militar. 2. ed. Curitiba: Aos Quatro Ventos, 2003.

CONCEIÇÃO, J. P.; ZAMBONI, E. A educação pública e o ensino de História da América Latina no Brasil e na Argentina. Revista Práxis Educativa, Ponta Grossa, v. 8, n.2, p. 419-441, 2013.

DEVOTO, F; FAUSTO, B. Argentina-Brasil: 1850-2000. Buenos Aires: Sudamericana, 2008.

DUARTE, G. R.; CERRI, L. F. Politização e consciência histórica em jovens brasileiros, argentinos e uruguaios. Revista Diálogos (Online), Maringá, v. 16, supl. especial, p. 229-256, 2012.

DUSSEL, I. A 30 años del golpe: repensar las políticas de transmisión en la escuela. In: RÍOS, G. (Comp.). La cita secreta. Encuentros y desencuentros entre memoria y educación. Santa Fe: Ediciones Amsafe, 2006.

DUSSEL, I. Enseñar lo in-enseñable. Reflexiones a propósito del Museo del Holocausto de Estados Unidos. Cuadernos de Pedagogía, Rosario, n. 6, 2001.

DUSSEL, I.; FINOCCHIO, S.; GOJMAN, S. Haciendo memoria en el país de nunca más. Buenos Aires: Eudeba, 1997.

FINOCCHIO, S. Entradas educativas en los lugares de la memoria. In: FRANCO, M.; LEVÍN, F. (Comp.). Historia reciente. Perspectivas y desafíos para un campo en construcción. Buenos Aires: Paidós, 2007.

FLASTER, G. Entre memoria y olvido: representaciones sobre la dictadura 1976-1983 en los jóvenes ingresantes al CBC-UBA 2009-2010. 2010. Dissertação (Maestría en Metodología de la Investigación Científica) - Universidad Nacional de Lanús, Buenos Aires, 2010.

GONZALEZ, M. P. Historia y memoria del pasado reciente en la escuela: una mirada a la propuesta oficial. Revista Quinto Sol, v. 16, n. 2, p. 1-24, jul.-dic., 2012

GONZÁLEZ, M. P. La historia reciente en la escuela: Saberes y prácticas docentes en torno a la última dictadura. Los Polvorines: Universidad Nacional de General Sarmiento, 2004.

GONZALEZ, M. P. Saberes y prácticas docentes en historia: Usos y lecturas del nunca más. Revista Escuela de Historia, Salta, v. 10, n. 2, p. 225-246, 2011.

GRIMSON, A. (org.). Pasiones nacionales: política y cultura en Brasil y Argentina. Buenos Aires: Edhasa, 2007.

JASMIN, M. Apresentação. In: KOSELLECK, R. Futuro passado: contribuição à semântica dos tempos históricos. Rio de Janeiro: Contraponto, Ed. PUC-Rio, 2006.

KOSELLECK, R. Futuro passado: contribuição à semântica dos tempos históricos. Rio de Janeiro: Contraponto, Ed. PUC-Rio, 2006.

KOSELLECK, R. Los estratos del tiempo: estudios sobre la historia. Barcelona: Paidós, 2001.

KRIGER, M. La enseñanza de la historia reciente como herramienta clave de la educación política. Narrativas escolares y memorias sociales del pasado dictatorial argentino en las representaciones de jóvenes estudiantes de la Ciudad de Buenos Aires y conurbado (2010-2011). Persona y Sociedad, Santiago, v. 25, n.3, p. 29-52, 2011.

MARTINS, M. C. Currículo, cultura e ideologia na ditadura militar brasileira: demarcação do espaço de atuação do professor. In: CERRI, L. F. O ensino de história e a ditadura militar. 2. ed. Curitiba: Aos Quatro Ventos, 2003.

MARTINS, M. C. Reflexos reformistas: o ensino das humanidades na ditadura militar brasileira e as formas duvidosas de esquecer. Educar em Revista, Curitiba, n. 51, p. 37-50, jan./mar. 2014.

MENDES, R. A. S. Ditaduras civil-militares no Cone Sul e a Doutrina de Segurança Nacional - algumas considerações sobre a Historiografia. Tempo e Argumento, Florianópolis, v. 5, n.10, p. 6-38, jul./dez. 2013.

MIRANDA, T. C. A. No labirinto das concepções e das práticas do ensino da história recente: a memória da resistência à ditadura militar no Brasil. 2006. 90f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Faculdade de Educação, Universidade Federal da Bahia, Salvador, 2006.

O´DONNELL, G. Contrapuntos: Ensayos escogidos sobre autoritarismo y democratización. Buenos Aires: Paidós, 1997.

ORLANDI, E. O discurso da história para a escola. In: ORLANDI, E. A Linguagem e seu funcionamento. As formas do discurso. São Paulo: Brasiliense, 1983.

PEREYRA, A. La relación de los adolescentes con la historia reciente de Argentina: un estudio exploratorio de la conciencia histórica entre estudiantes de escuelas medias públicas de la Ciudad de Buenos Aires. 2007. 369f. Tese (Doctorado en Ciencias Sociales) - Buenos Aires, Facultad Latinoamericana de Ciencias Sociales, 2007

REIS, D. A. Ditadura no Brasil entre memória e história. In: MOTTA, R. P. Ditaduras militares: Brasil, Argentina, Chile e Uruguai. Belo Horizonte: Ed. UFMG, 2015.

ROCHA, H. Ditadura Militar (1964-1985) nas narrativas didáticas brasileiras. Revista Espacio, Tiempo y Educación, Salamanca, v. 2, n. 1, p. 97-120, 2015.

RÜSEN, J. Aprendizagem histórica: fundamentos e paradigmas. Curitiba: WA Editores, 2012.

RÜSEN, J. Como dar sentido ao passado: questões relevantes de meta-história. Revista História da Historiografia, Ouro Preto, n.2, p. 163-209, 2009.

RÜSEN, J. Cultura faz sentido: orientações entre o ontem e o amanhã. Petrópolis: Vozes, 2014.

RÜSEN, J. Didática da história: passado, presente e perspectivas a partir do caso alemão. In: SCHMIDT, M. A.; BARCA, I.; MARTINS, E. R. Jörn Rüsen e o ensino de história. Curitiba: Ed. UFPR, 2010.

SÁBATO, E. Prólogo. In: CONADEP. Nunca Más. Buenos Aires: EUDEBA, 1995.

SARLO, B. Tempo passado. Cultura da Memória e Guinada Subjetiva. São Paulo: Companhia das Letras, 2007.

Published

2017-01-31

How to Cite

BALESTRA, Juliana Pirola. History and history teaching of dictatorships in Brazil and Argentina. Antíteses, [S. l.], v. 9, n. 18, p. 249–274, 2017. DOI: 10.5433/1984-3356.2016v9n18p249. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/antiteses/article/view/26750. Acesso em: 4 jul. 2024.