Didactic and school history: disciplinary and Cultural Dimensions

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/1984-3356.2016v9n18p168

Keywords:

Education, Teaching of history, Didactics, Teacher training

Abstract

The article aims to reflect on the nexus involving didactic and teaching of history through two dimensions that mark their historicity: disciplinary and cultural. The intent with this reflections is to emphasize the historical conditions this know buoyed by belief in the notion of progress and civilization that established a social memory still present as a continuation of the problems of the teaching of history in brazilian society and as such dimensions involve the teaching of history and echoes in the investigation of the teaching of history in different directions in analytical discussion on the didactic of history.Its unfolding indicates that the teaching of history if ask fundamentallyabout spotreserved for a teaching of historycritical in a context of a reproductive history permanent school culture traditional their theoretical, conceptual and practical universe on the teaching and learning of history.

Author Biography

Maria Aparecida Leopoldino, Universidade Estadual de Maringá

Doctor in Education at the Pontificia Universidade Católica de São Paulo. Associate Professor at the Universidade Estadual de Maringá.

References

ALMEIDA, Miguel Vale de. Comemoração, nostalgia imperial e tensão social – o desenvolvimento Portugal-Brasil: comentários às análises de imprensa. In: SÁ, Celso P.; CASTRO, Paula. (Org.). Memórias do Descobrimento do Brasil. Rio de Janeiro: Museu da República, 2005.

ASSIS, Arthur. A teoria da história de Jörn Rüsen: uma introdução. Goiânia: UFG, 2010.

BARBOSA, Januário da Cunha. Extrato dos Estatutos. Revista do IHGB, Rio de Janeiro, v. 1, p.18-19, 1839.

BLOCH, Marc. Apologia da História, ou o Ofício do Historiador. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2001.

BRAUDEL, Fernand. A história e as Ciências Sociais: a longa duração. Revista de História, São Paulo, ano 16, v. 30, n. 62, p. 261-294, abr.-jun. 1965.

BURKE, Peter. História com memória social. In: BURKE, Peter. Variedades de História Cultural. Rio de Janeiro: Civilização brasileira, 2000.

CASTRO, Paula. Hegemonia e polêmica na memória social do descobrimento do Brasil. In.: SÁ, Celso P.; CASTRO, Paula. (Org.). Memórias do Descobrimento do Brasil. Rio de Janeiro: Museu da República, 2005.

CERRI, Luis Fernando. Os conceitos de consciência histórica e os desafios da didática da história. Revista de História Regional. Ponta Grossa, v.6, n.2, p.93-112, 2010.

CERTEAU, Michel De. A escrita da história. 2. ed. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2006.

CHESNEAUX, Jean. Devemos fazer tábula rasa do passado? São Paulo: Ática, 1994.

CIAMPI, Helenice. O processo do conhecimento/pesquisa no ensino de história. História & Ensino, Londrina, v. 9, p. 109-132, out. 2003.

DIEHL, Astor Antônio. A cultura historiográfica brasileira: do IHGB aos anos 1930. Passo Fundo: Ediupf, 1998.

ELIAS, Norbert. A sociedade de corte: investigação sobre a sociologia da realeza e da aristocracia de corte. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2001.

FEBVRE, Lucien. Profissões de fé à partida. In: FEBVRE, Lucien. Combates pela história. Lisboa: Editorial Presença, 1989.

FEBVRE, Lucien. Combates. In: MOTA. Carlos Guilherme (Org.). Febvre. História. São Paulo: Ática, 1992. (Coleção Os grandes Cientistas Sociais).

GASPARELO, Arlette M. Construtores de identidades: a pedagogia da nação nos livros didáticos da escola secundária brasileira. São Paulo: Iglu, 2004,

GUIMARÃES, Manoel Luiz Salgado. Repensando os domínios de Clio: as angústias e ansiedades de uma disciplina. Revista Catarinense de História, Florianópolis, n. 5, p. 5-20, 1998.

GUIMARÃES, Manoel Luiz Salgado. Usos da história: refletindo sobre identidade e sentido. História em Revista. Pelotas/RS, v. 6, p. 21-36, 2000.

GUIMARÃES, Manoel Luiz Salgado. A cultura histórica oitocentista: a constituição de uma memória disciplinar. In: PESAVENTO, Sandra J. (Org.). História cultural: experiências de pesquisa. Porto Alegre: Editora da Universidade/UFRGS, 2003. p. 9-24.

HALBWACHS, Maurice. A memória coletiva. Tradução de Beatriz Sidou. São Paulo: Centauro, 2006.

HOBSBAWM, Eric; RANGER, Terence. A invenção das tradições. 6. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1997.

LE GOFF, Jacques. História e memória. Tradução Bernardo Leitão. 4. ed. Campinas, SP: Unicamp, 1996.

LIMA, Maria. Consciência histórica e educação histórica: diferentes noções, muitos caminhos. In: MAGALHÃES, Marcelo et al. (Org.). Ensino de História: usos do passado, memória e mídia. Rio de Janeiro: Ed. FGV, 2014.

MARTIUS, Carlos Frederico P. von. Como se deve escrever a história do Brasil. In: MARTIUS, Carlos Frederico P. von. O Estado do Direito entre os autóctones do Brasil. São Paulo: Ed. Itatiaia/EDUSP, 1982.

NAXARA, Márcia Regina Capelari. Pensando Origens para o Brasil no Século XIX: História e Literatura. História: Questões & Debates, Curitiba, n. 32, p. 47-64, jan./jun., 2000.

NEVES, Margarida de Souza. Nos compassos do tempo. A história e a cultura da memória. In: SOIHET, Rachel et al. (Org.). Mitos, projetos e práticas políticas: memória e historiografia. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2009.

NORA, Pierre. Entre Memória e História: a problemática dos lugares. Projeto História: revista do Programa de Estudos Pós-Graduados em História e do Departamento de História da PUC/São Paulo, São Paulo, n. 10, p. 7-28, dez., 1993.

OLIVEIRA, Sandra Regina F. de. Os tempos que a história tem. In.: OLIVEIRA, Margarida Maria Dias de. (Org.). História: ensino fundamental. Brasília: MEC, Secretaria de Educação Básica, 2010. p.35-58.

RICOEUR, Paul. Memória, história, esquecimento. 2003. Disponível em: http://www.uc.pt/fluc/lif/publicacoes/textos_disponiveis_online/pdf/memoria_historia. Acesso em: 9 jun. 2016. Título original Memory, history, oblivion.

ROBERTS, Michael. E Escola dos Annales e a escrita da História. In: LAMBERT, Peter et al. História: introdução ao ensino e à prática. Tradução Roberto Cataldo Costa. Porto Alegra: Penso, 2011.

SCHMIDT, Maria Auxiliadora História com Pedagogia: a contribuição da obra de Jonathas Serrano na construção do código disciplinar da História no Brasil. Revista Brasileira de História, v. 24, n. 48, p. 189-211, 2004.

TOLEDO, Maria Aparecida LeopoldinoTursi. A história ensinada sob o império da memória: questões de História da disciplina. História [online], São Pulo, v.23, n.1-2, p.13-32, 2004.

TOLEDO, Maria Aparecida LeopoldinoTursi. Pensar a história, repensar seu ensino: por que ensinar o passado à infância brasileira? In: AMARO, Hudson Siqueira; RODRIGUES, Isabel Cristina. (Org.). História: metodologia do ensino. 2. ed. Maringá: EDUEM, 2012. v. 1, p. 19-40.

TOLEDO, Maria Aparecida LeopoldinoTursi. Problematizar o tradicional para encontrar o novo: o ensino de História no quadro das tendências historiográficas. Cadernos de História da Educação, Uberlândia, v.15, n.1, p.323-347, jan.-abr. 2016.

VARNHAGEN, Francisco Adolpho de. História Geral do Brazil. Rio de Janeiro: Caza de E. e H. Laemmert, 1854. t. 2.

VILAR, Pierre. Iniciação ao vocabulário de análise histórica. Lisboa: Sá da Costa, 1985.

Published

2017-01-31

How to Cite

LEOPOLDINO, Maria Aparecida. Didactic and school history: disciplinary and Cultural Dimensions. Antíteses, [S. l.], v. 9, n. 18, p. 168–195, 2017. DOI: 10.5433/1984-3356.2016v9n18p168. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/antiteses/article/view/26453. Acesso em: 4 jul. 2024.