Beyond religion? Justice of God, justice of man and visual representations of the Last Judgment
DOI:
https://doi.org/10.5433/1984-3356.2016v9n17p72Keywords:
Last Judgement, Justice, Judgement, Medieval painting, Functions of imagesAbstract
This article briefly considers the connection between Christianity and images, which began in the first centuries of Christian era. It then concisely analyzes topics related to the expected functions of religious images in Western medieval world. After these considerations, this article shall analyze possible sociopolitical interpretations of visual depictions of the Last Judgment, discussing particularly examples produced in the Italian Peninsula. It shall briefly discuss the development of concepts such as justice and judgment, and it shall demonstrate how such sociopolitical interpretations of these paintings would ultimately be related to the religious functions of these same images.Downloads
Download data is not yet available.
References
BARNES, B. Michelangelo’s last judgment: the renaissance response. Berkeley: University of California, 1998.
BASCHET, J. A expansão ocidental das imagens. In: BASCHET, J. A civilização feudal. São Paulo: Globo, 2006. p. 481-523.
BASCHET, J. Les justices de l’au-delà. Les représentations de l’enfer en France et en Italie (XIIe-XVesiècle). Roma: École Française de Rome, 1993.
BASCHET, J. Lieu sacré, lieu d’images: les fresques de Bominaco (Abruzzo, 1263): thème, parcours, fonctions. Roma: École Française de Rome, 1991.
BELTING, H. Semelhança e presença: a história da imagem antes da era da arte. Rio de Janeiro: Ars Urbe, 2010.
BERGIER, N. Dictionnaire de théologie. Paris: Outhenin-Chalandre Fils, Editeur, 1741. v. 4.
BÍBLIA. Português. Bíblia de Jerusalém. Nova edição, revista e ampliada. São Paulo: Paulus, 2004.
CHAZELLE, C. M. Pictures, books, and the illiterate: Pope Gregory i’s letters to Serenus of Marseilles. Word and Image, London, v. 6, n. 2, 1990.
DAVIDSON, C.; SEILER, T. H. (Org.). The iconography of hell. Kalamazoo: Western Michigan University, 1992.
DUGGAN, L. G. Was art really the ‘book of the illiterate’?. Word and Image, London, v. 5, n. 3, 1989.
FRUGONI, C. (Org.). Lavorare all’inferno: Gli affreschi di Sant’Agata de’ Goti. Roma: Laterza, 2004.
LICHTENSTEIN, J. (Org.). A pintura. São Paulo: Editora 34, 2004. (Textos essenciais, 2).
PINI, R. Le giustizie dipinte: la raffigurazione della giustizia nella Bologna rinascimentale. Bolonha: Minerva, 2011.
QUÍRICO, T. A iconografia do inferno na tradição artística medieval. Mirabilia, v. 12, jan./jun. 2011.
QUÍRICO, T. A morte de Deus e a morte do homem: Paixão de Cristo, Juízo final e triunfo da morte no fim da idade média. Nava, Juíz de Fora, v. 1, n. 1, p. 8-25, jul./dez. 2015.
QUÍRICO, T. A representação do Cristo juiz em pinturas toscanas do trecento ao cinquecento. Concinnitas, Rio de Janeiro, v. 2, n. 23, dez. 2013.
QUÍRICO, T. Inferno e paradiso: as representações do juízo final na pintura toscana do século XIV. Campinas: QUÍRICO, T. The representation of heaven and hell in last judgement scenes. In: PICCAT, M.; RAMELLO, L. (Org.). Memento mori. Il genere macabro in Europa dal Medioevo a oggi. Alessandria: Edizioni dell'Orso, 2014b. p. 571-588.
ROTHSTEIN, B. Sight and spirituality in early netherlandish painting. Cambridge: Cambridge University, 2005.
SCHMITT, J. C. O corpo das imagens: ensaios sobre a cultura visual na idade média. Bauru: EDUSC, 2007.
SCHMITT, J. C.; LE GOFF, J. (Org.) Dicionário temático do Ocidente medieval. Bauru: EDUSC, 2002.
VACANT, A. Dictionnaire de théologie catholique. Paris: Letouzey, 1925. v. 8.
BASCHET, J. A expansão ocidental das imagens. In: BASCHET, J. A civilização feudal. São Paulo: Globo, 2006. p. 481-523.
BASCHET, J. Les justices de l’au-delà. Les représentations de l’enfer en France et en Italie (XIIe-XVesiècle). Roma: École Française de Rome, 1993.
BASCHET, J. Lieu sacré, lieu d’images: les fresques de Bominaco (Abruzzo, 1263): thème, parcours, fonctions. Roma: École Française de Rome, 1991.
BELTING, H. Semelhança e presença: a história da imagem antes da era da arte. Rio de Janeiro: Ars Urbe, 2010.
BERGIER, N. Dictionnaire de théologie. Paris: Outhenin-Chalandre Fils, Editeur, 1741. v. 4.
BÍBLIA. Português. Bíblia de Jerusalém. Nova edição, revista e ampliada. São Paulo: Paulus, 2004.
CHAZELLE, C. M. Pictures, books, and the illiterate: Pope Gregory i’s letters to Serenus of Marseilles. Word and Image, London, v. 6, n. 2, 1990.
DAVIDSON, C.; SEILER, T. H. (Org.). The iconography of hell. Kalamazoo: Western Michigan University, 1992.
DUGGAN, L. G. Was art really the ‘book of the illiterate’?. Word and Image, London, v. 5, n. 3, 1989.
FRUGONI, C. (Org.). Lavorare all’inferno: Gli affreschi di Sant’Agata de’ Goti. Roma: Laterza, 2004.
LICHTENSTEIN, J. (Org.). A pintura. São Paulo: Editora 34, 2004. (Textos essenciais, 2).
PINI, R. Le giustizie dipinte: la raffigurazione della giustizia nella Bologna rinascimentale. Bolonha: Minerva, 2011.
QUÍRICO, T. A iconografia do inferno na tradição artística medieval. Mirabilia, v. 12, jan./jun. 2011.
QUÍRICO, T. A morte de Deus e a morte do homem: Paixão de Cristo, Juízo final e triunfo da morte no fim da idade média. Nava, Juíz de Fora, v. 1, n. 1, p. 8-25, jul./dez. 2015.
QUÍRICO, T. A representação do Cristo juiz em pinturas toscanas do trecento ao cinquecento. Concinnitas, Rio de Janeiro, v. 2, n. 23, dez. 2013.
QUÍRICO, T. Inferno e paradiso: as representações do juízo final na pintura toscana do século XIV. Campinas: QUÍRICO, T. The representation of heaven and hell in last judgement scenes. In: PICCAT, M.; RAMELLO, L. (Org.). Memento mori. Il genere macabro in Europa dal Medioevo a oggi. Alessandria: Edizioni dell'Orso, 2014b. p. 571-588.
ROTHSTEIN, B. Sight and spirituality in early netherlandish painting. Cambridge: Cambridge University, 2005.
SCHMITT, J. C. O corpo das imagens: ensaios sobre a cultura visual na idade média. Bauru: EDUSC, 2007.
SCHMITT, J. C.; LE GOFF, J. (Org.) Dicionário temático do Ocidente medieval. Bauru: EDUSC, 2002.
VACANT, A. Dictionnaire de théologie catholique. Paris: Letouzey, 1925. v. 8.
Downloads
Published
2016-09-06
How to Cite
QUÍRICO, Tamara. Beyond religion? Justice of God, justice of man and visual representations of the Last Judgment. Antíteses, [S. l.], v. 9, n. 17, p. 72–93, 2016. DOI: 10.5433/1984-3356.2016v9n17p72. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/antiteses/article/view/24667. Acesso em: 16 feb. 2025.
Issue
Section
Dossier
License
Copyright (c) 2016 Antiteses
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The journal reserves the copyright on the contributions published, without material compensation for the author, and may make them available online in Open Access mode, through its own system or other databases; you can also make normative, orthographic and grammatical changes in the originals, in order to maintain the cultured standard of the language, with the final consent of the authors. The opinions expressed by the authors are their sole responsibility.