The genius and the new forms of cinematic representation of the subject of knowledge

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/1984-3356.2016v9n17p157

Keywords:

Cinema, Subject of knowledge, Foucault

Abstract

Aimed at questioning new forms of cinematic representation of the genius, this article, in the wake of Foucault's theories, seeks to extend the understanding of the effects, operatting in contemporarily, of the social circulation of new figures of the subject of knowledge, emphasizing, thus, the silent assumptions that have come to inform the way in which viewers can and should imagine themselves and others as subjects capable of producing specific modalities of know-how. Therefore, this article relies on an empirical platform consisting of four films: My left foot (1989), Good Will Hunting (1997), Billy Elliot (2000) and Finding Forrester (2000).

Author Biography

Fábio de Godoy Del Picchia Zanoni, Universidade de Lisboa

Master in Philosophy from Universidade Nova de Lisboa. Doctor in History of Education from the Universidade de Lisboa.

References

A NOITE dos desesperados. Direção de Sydney Pollack. Produção American Broadcasting Company (ABC), Produção Palomar Pictures 1969.

BENJAMIN, Walter. Magia e Técnica, Arte e Política: ensaios sobre literatura e história da cultura. São Paulo: Editora Brasiliense, 1996.

BILLY ELLIOT. Direção de Stephen Daldry. Reino unido, Working Title Films, 2000.

DELEUZE. Nietzsche e a Filosofia. Rio de Janeiro: Editora Rio, 1976.

ENCONTRANDO Forrester. Direção de Gans Van Sant. Columbia TriStar Filmes do Brasil, 2000.

FOUCAULT, Michel. Ditos & Escritos IV: Estratégia, Poder-Saber. São Paulo: Forense Universitária, 2006.

FOUCAULT, Michel. Ditos & Escritos VII: Arte, Epistemologia, Filosofia e História da Medicina. São Paulo: Forense Universitária, 2011.

GÊNIO Indomável. Direção de Gans Van Sant. Miramax Films, 1997.

LAROSSA, Jorge. Tecnologias do eu e educação. In: SILVA, Tomaz Tadeu. O sujeito da educação. Petrópolis: Vozes, 1994.

MEU PÉ esquerdo. Direção de Jim Sheridan. Distribuição: Fox. 1989.

NEVES, Kellen Cristina Marçal de Castro. Cinema: a modernidade e suas formas de entretenimento. Revista de História e Estudos Culturais, Uberlândia, v.3, n.4, p.1-16, 2006.

O CREPÚSCULO dos Deuses. Direção de Billy Wilder. Paramount Pictures, 1959.

O DESPERTAR de Rita. Direção de Lewis Gilbert. Reino Unido, Columbia Home Video, 1983.

RAMOS DO Ó, Jorge. O governo de si mesmo. Lisboa: Educa, p.38, 2003.

SMEYERS, P.; DEPAEPE, M. (Eds.). Educational research 3: the educacionalization of social problems. New York: Springer, 2008.

TRÊS DIAS de Condor. Direção de Sydney Pollack. ProduçãoWildwood Enterprises, 1975.

VEIGA-NETO, Alfredo. Coisas do governo... In: RAGO, Margareth; ORLANDI, Luiz B.; VEIGA-NETO, Alfredo (org.). Imagens de Foucault e Deleuze: ressonâncias nietzschianas. Rio de Janeiro: DP&A, 2002. p.13-34.

VINCENT & Theo. Direção de Roberto Altman. Netherlands, Hemdale Film Corporation ,1990.

ZANONI, Fábio. O cinema e o governo dos homens: o terceiro salvador e as políticas de subjetivação postas em funcionamento na contemporaneidade. Linguagens: revista de Letras, Artes e Comunicação, Blumenau, v.6, n.2, p.106-124, mai./ago. 2012.

Published

2016-09-06

How to Cite

ZANONI, Fábio de Godoy Del Picchia. The genius and the new forms of cinematic representation of the subject of knowledge. Antíteses, [S. l.], v. 9, n. 17, p. 157–175, 2016. DOI: 10.5433/1984-3356.2016v9n17p157. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/antiteses/article/view/22604. Acesso em: 22 jul. 2024.