The Song of the Sabia in the 3rd. Festival Internacional da Canção: boo and sunset of the Tom Jobim bossa nova`s aesthetics

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/1984-3356.2015v8n15p43

Keywords:

History of music, Popular music, Song festivals, Tom Jobim, Song of the Sabiá,

Abstract

This article discusses the Song of the Sabia, composition of Tom Jobim and Chico Buarque. Mobilizes different series of sources in order to reconstruct historically the boo to the performance of the song during the III International Song Festival, held in 1968 in the city of Rio de Janeiro. Seeks to highlight how this episode catalyzed the existence of different expectations on the popular song and its role as a vehicle for ideals of modernity amid the interference of the authoritarian environment in the cultural and political field. Then, based on the analysis of the constitutive parameters of the song, suggests possibilities for understanding its musical and poetic construction in critical dialogue with its reverberations in cultural terms.

Author Biography

Fabio Guilherme Poletto, Universidade Estadual do Paraná - UNESPAR

Doctor in Social History from the Universidade de Paulo. Adjunct Professor at the Escola de Música e Belas Artes do Paraná. Professor at the Universidade Estadual do Paraná.

References

A SALA do Tom. Jornal do Brasil, 24 ago. 1968. Disponível em: http://www.jobim.org/jobim/handle/2010/9663#. Acesso em: 20 fev. 2015.

A TOM o que é de Tom”. Última Hora, 01 out. 1968.

AS COMBATIDAS flores de Geraldo Vandré. Veja, 9 out. 1968, p. 54.

BRAGA, Rubem. Vandré e o Sabiá. Diário de Notícias, 3 out. 1968. Arquivo IACJ, Coleção Imprensa. Disponível em: http://www.jobim.org/jobim/handle/2010/9792. Acesso em: 20 fev. 2015.

CABRAL, Sérgio. Antônio Carlos Jobim: uma biografia. Rio de Janeiro: Lumiar, 1997.

CAMPOS, Augusto. Balanço da Bossa e outras bossas. 5. ed. São Paulo: Perspectiva, 1993.

CEZIMBRA, Márcia; CALLADO, Tessy; SOUZA, Tárik de. Tons sobre Tom. Rio de Janeiro: Revan, 1995.

CODATO, Adriano. O Golpe de 1968 e o Regime de 1968: Aspectos conjunturais e variáveis históricas. História: Questões & Debates, n. 40, 2004.

COSTA, Haroldo. “Sabiá na primavera”. Diário de Notícias, 2ª. Seção, Coluna Música Popular, 01/10/68, p. 2.

COSTA, Octávio. As Flores do Vandré. Jornal do Brasil, 06 out. 1968. p. 36. Caderno 1.

CYNARA e Cybele cantam Sabiá - FIC 1968 - Rede Globo. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=Zhxcu55PRHI. Acesso em: 22 jan. 2015.

DEPOIS da vitória. O Cruzeiro, 19 out. 1968.

DOIS ACORDES, uma canção. O Globo, 2 out. 1968. Arquivo IACJ, Coleção Imprensa.

DUPIN, Hugo. Respeitem Tom Jobim. Diário de Notícias, 2. Seção, 6 out. 1968, p. 8.

GALVÃO, Walnice. MMPB: uma análise ideológica. In GALVÃO, Walnice. Sacos de gatos: ensaios críticos. São Paulo: Duas Cidades, 1976.

GARCIA JR., Walter. Um mapa para se estudar Chico Buarque. Revista do IEB, n. 43, p. 187-210, set. 2006.

HOLANDA, Nestor de. Festival (1). Diário de Notícias, 2 out. 1968. Arquivo IACJ, Coleção Imprensa. Disponível em: http://www.jobim.org/jobim/handle/2010/9791. Acesso em: 20 fev. 2015.

JOBIM, Antonio Carlos. Depoimento para a posteridade. Entrevista ao MIS-RJ. 25 ago. 1967. Arquivo IACJ, Coleção Áudio e Vídeo. Disponível em: http://www.jobim.org/jobim/handle/2010/10958. Acesso em: 20 jul. 2014.

JOBIM, Antonio Carlos. Rio Revisited. 1 disco: estéreo. Polygram, 1987.

JOBIM, Antonio Carlos. Stone Flower. 1 CD 2 045480 Legacy/Epic Records. s/d. Reedição do original em LP, de 1970.

JOBIM, Antonio Carlos. Terra Brasilis. 2 discos: 33 1/3rpm; estéreo; 12 pol. Warner Bros Records Inc., 1980.

JOBIM, Paulo et al. Cancioneiro Jobim. Obras Completas. Rio de Janeiro: Jobim Music, 2001. v. 2, 3.

KOSTKA, S.; PAYNE, D. Tonal Harmony: with an introduction to twentieth-century music. New York: McGraw-Hill, 1995.

MAMMI, Lorenzo. Canção do Exílio. In: NESTROVSKI, Artur. (Org.) Três canções de Jobim. São Paulo: Cosac Naify, 2004. p. 9-29.

MARZAGÃO desmente que SNI tenha vetado apresentação de Vandré no Maracanãzinho. Jornal do Brasil, 4 out. 1968, p. 13. Caderno 1.

MELLO, Zuza Homem de. A Era dos Festivais – uma parábola. São Paulo: Ed. 34, 2003.

MIS lança novo disco e dá nome de Tom à sala. O País, 24 ago. 1968. Arquivo IACJ, Coleção Imprensa. Disponível em: http://www.jobim.org/jobim/handle/2010/9679. Acesso em: 20 fev. 2015.

MUSEU da Imagem e do Som tem agora sala Tom Jobim. O Globo, 24 ago. 1968. Disponível em: http://www.jobim.org/jobim/handle/2010/8432/search;?query=MIS+agora+tem+sala+Tom+Jobim. Acesso em: 20 fev. 2015.

MUSEU do Som dá nome de Tom Jobim à sala de música. Correio da Manhã, 24/08/68. Arquivo IACJ, Coleção Imprensa. Disponível em: http://www.jobim.org/jobim/handle/2010/9660. Acesso em: 20 fev. 2015.

MÚSICA e Política. Jornal do Brasil, 1 out. 1968. Arquivo IACJ, Coleção Imprensa. Disponível em:http://www.jobim.org/jobim/handle/2010/9753. Acesso em: 20 fev. 2015.

NAPOLITANO, Marcos. Seguindo a canção: engajamento político e Indústria Cultural na trajetória da Música Popular Brasileira (1959/1969). 1998. Tese (Doutorado em História Social) - FFLCH/USP, São Paulo, 1998.

O TOM do Festival. Revista O Cruzeiro, 12 out. 1968. Arquivo IACJ, Coleção Imprensa.

OLIVEIRA, José Carlos. Quem avisa amigo é. Jornal do Brasil, 2 out. 1968, p. 2. Caderno B.

POLETTO, Fabio Guilherme. As noites que eu não queria: Tom Jobim no III Festival Internacional da Canção de 1968. In: CONGRESSO DE MÚSICA, HISTÓRIA E POLÍTICA, 1., 2012, 2012. Disponivel em: https://musicahistoriaepolitica.files.wordpress.com/2013/06/fanio-poletto-as-noites-que-eu-nc3a3o-queria.pdf . Acesso em: 13 fev. 2015.

PY, Pedro Oliveira. Estrutura Tonal na obra de Tom Jobim: uma abordagem schenkeriana da canção Sabiá. 2004. Dissertação (Mestrado em Musicologia) - Escola de Música, UFRJ. Rio de Janeiro.

RIBEIRO, Solano. Prepare o seu coração: a história dos grandes festivais. São Paulo: Geração, 2003.

RODRIGUES, Nelson. A ira do Vandré foi um belo momento Shakespeariano. O Globo, 1 out. 1968, p. 3.

SABINO, Fernando. A guerra da canção. Manchete, 19 out. 1968, p. 104.

STROUD, Sean. The Defence of Tradition in Brazilian Popular Music – Politics, Culture and the Creation of Música Popular Brasileira. Hampshire: Ashgate, 2008.

TINÉ, Paulo José de Siqueira. Três compositores da música popular do Brasil: Pixinguinha, Garoto e Tom Jobim – Uma análise comparativa que abrange o período do Choro à Bossa Nova. 2001. Dissertação (Mestrado em Musicologia) - Escola de Comunicações e Artes –SP, São Paulo.

TOM Jobim é nome de sala no MIS. Diário de Notícias, 24/08/68. Arquivo IACJ, Coleção Imprensa. Disponível em: http://www.jobim.org/jobim/handle/2010/9664. Acesso em: 20 fev. 2015.

WOLFF, Mauro. Festival, Festival! Por que nos persegues? Jornal do Brasil, 2 out. 1968, p. 2. Caderno B.

20 MIL pessoas contra 15 jurados: a primeira batalha do festival. Revista Manchete, 12 out. 1968. Arquivo IACJ, Coleção Imprensa. Disponível em: http://www.jobim.org/jobim/handle/2010/9842. Acesso em: 20 fev. 2015.

Published

2015-07-31

How to Cite

POLETTO, Fabio Guilherme. The Song of the Sabia in the 3rd. Festival Internacional da Canção: boo and sunset of the Tom Jobim bossa nova`s aesthetics. Antíteses, [S. l.], v. 8, n. 15, p. 43–66, 2015. DOI: 10.5433/1984-3356.2015v8n15p43. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/antiteses/article/view/21132. Acesso em: 23 jul. 2024.