Other places of "doing and teaching History": a reading of MST brochures during democratic transition

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/1984-3356.2015v8n15p176

Keywords:

Education, History teaching, Landless workers movement, Brochures, Militancy

Abstract

During the 1980s and 1990s, brochures were produced and distributed within the Landless Workers Movement (MST) in order to contribute with militancy organization. Published with the support of entities sympathetic to the social movement, the brochures were part of a period of intense debate on the importance of education to advance the struggle for agrarian reform in Brazil, which contributed to the development of pedagogical proposals on History by the social movement. Among numerous subjects that the printed material covered, those related to the importance of historical knowledge in the political education draw the attention, which suggests, from the present text, an analysis of past readings and representations that outlined practices to "do and teach" History in the organization of the landless workers.

Author Biography

Fernando Perli, Universidade Federal da Grande Dourados - UFGD

Doctor in History from the Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho. Adjunct Professor II at the Universidade Federal da Grande Dourados.

References

APPLE, Michael W. Ideologia e currículo. 3 ed. Porto Alegre: Artmed, 2006.

ARROYO, Miguel G. Outros sujeitos, outras pedagogias. 2 ed. Petrópolis: Vozes, 2014.

BRANDÃO, Carlos Rodrigues. O afeto da terra. Campinas: Unicamp, 1999.

BOLETIM DA EDUCAÇÃO. Escola, Trabalho e Cooperação. São Paulo: MST, nº. 4, p. 2, 1994.

BOURDIEU, Pierre. Contrafogos: táticas para enfrentar a invasão neoliberal. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 1998.

CADERNO DE EDUCAÇÃO. Como fazer a escola que queremos. São Paulo: MST, 1992.

CADERNO DE FORMAÇÃO. Ações de massa. São Paulo: MST, 1985.

CADERNO DE FORMAÇÃO. Elementos sobre a teoria da organização no campo. São Paulo: MST, 1986.

CADERNO DE FORMAÇÃO. O que queremos com as escolas dos assentamentos. São Paulo: MST, 1991.

CADERNO DE FORMAÇÃO. Reforma agrária com os pés no chão. Passo Fundo: PJR / MST, 1986.

CALDART, Roseli Salete. Educação em movimento: formação de educadores e educadoras no MST. Petrópolis: Vozes, 1997.

CALDART, Roseli Salete. Pedagogia do Movimento Sem Terra: escola é mais do que escola. 2 ed. Petrópolis: Vozes, 2000.

CARTILHA DER/FUNDEP. Nossa luta é nossa Escola. Três Passos: MST, 1990.

CERTEAU, Michel de. A escrita da História. 2 ed. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2000.

CHARTIER, Roger. A História Cultural: entre práticas e representações. 2 ed. Lisboa: Difel, 2002.

CHARTIER, Roger. Práticas de leitura. São Paulo: Estação Liberdade, 1996.

FAZENDO HISTÓRIA. A comunidade dos gatos e o dono da bola. São Paulo: MST, 1994.

FAZENDO HISTÓRIA. 1995: 300 anos de Zumbi. São Paulo: MST, 1995.

FAZENDO HISTÓRIA. A história de uma luta de todos. Poa: MST, 1996.

FAZENDO HISTÓRIA. Ligas Camponesas. Poa: MST, 1997.

FAZENDO HISTÓRIA. Nossa turma na luta pela terra. São Paulo: MST, 1998.

FAZENDO HISTÓRIA. Semente. São Paulo: ANCA/MST, 2000.

FAZENDO HISTÓRIA. História do menino que lia o mundo: Paulo Freire. Veranópolis: Iterra/MST, 2001.

FERRO, Marc. A História vigiada. São Paulo: Martins Fontes, 1989.

FERNANDES, Bernardo Mançano. A formação do MST no Brasil. Petrópolis: Vozes, 2000.

GOHN, Maria da Glória. Movimentos sociais, políticas públicas e educação. In. Almeida, Maria de Lourdes Pinto de; Jezine, Edineide (orgs.). Educação e movimentos sociais: novos olhares. 2 ed. Campinas: Alínea, 2010, p. 33 – 54.

HELLER, Agnes. Uma teoria da História. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1993.

HOBSBAWM, Eric J.; RANGER, Terence. A invenção das tradições. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1997.

LE GOFF, Jacques. História e Memória. 3 ed. Campinas: Unicamp, 1994.

MARTINS, José de Souza. O cativeiro da terra. 8 ed. São Paulo: Hucitec, 2004.

PRADO JÚNIOR, Caio. Formação do Brasil Contemporâneo. 23 ed. São Paulo: Brasiliense, 1994.

RÜSEN, Jörn. História viva. Teoria da História II: formas e funções do conhecimento histórico. Brasília: Editora Universidade de Brasília, 2010.

RÜSEN, Jörn. Razão histórica. Teoria da História I: os fundamentos da ciência histórica. Brasília: Editora Universidade de Brasília, 2001.

RIOUX, Jean Pierre; SIRINELLI, Jean François. Para uma História Cultural. Lisboa: Estampa, 1998.

SCHERER-WARREN, Ilse. Pesquisa e ação educativa com os movimentos sociais no campo no Brasil. In. ALMEIDA, Maria de Lourdes Pinto de; JEZINE, Edineide (orgs.). Educação e movimentos sociais: novos olhares. 2 ed. Campinas: Alínea, 2010, p. 191 – 204.

SIRINELLI, Jean-François. Os intelectuais. In. RÉMOND, René (org.). Por uma História Política. Rio de Janeiro: FGV, 1996, p. 231 – 269.

STÉDILE, João Pedro; FERNANDES, Bernardo Mançano. Brava gente: a trajetória do MST e a luta pela terra no Brasil. São Paulo: Perseu Abramo, 1999.

Published

2015-07-31

How to Cite

PERLI, Fernando. Other places of "doing and teaching History": a reading of MST brochures during democratic transition. Antíteses, [S. l.], v. 8, n. 15, p. 176–196, 2015. DOI: 10.5433/1984-3356.2015v8n15p176. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/antiteses/article/view/21083. Acesso em: 23 jul. 2024.