"I am, I am nothing, I am a story ever told": Performing personas - erotic expression in audiovisual performances Ney Matogrosso the authorization context of a dictatorship

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/1984-3356.2015v8n16p303

Keywords:

Performance, Ney Matogrosso, Authoritarianism, MPB, Dictatorship

Abstract

There is, in this article, the research into the performing transgressions of Ney Matogrosso in the context of the Brazilian dictatorship civil military. Thus, we understand the marginal personas (types / archetypes) displayed procedurally in performative procedures artist Ney Matogrosso (phonogram, cover, brochure, spectacles), meaning his work over the years 1970 and 1980. The artist, in his works, reverses the concepts governed by affluent culture, this practice, consisting of audiovisual materials, widespread in the cultural industry, which ensures historically the performer of the production of the materiality of Music Popular Brazilian (MPB) - recording performance. This study highlights the historicity of aesthetic subversion in Ney Matogrosso, as a front political attitude to the producer authoritarian regime prohibitions the erotic potential.

Author Biography

Robson Pereira da Silva, Universidade Federal de Goiás - UFG

Graduated in History from the Universidade Federal de Mato Grosso. Master's student in History at the Universidade Federal de Goiás.

References

BATAILLE, Georges. O Erotismo. Porto Alegre: L&PM, 1987.

BRAIT, Beth; MELO, Rosineide de. Enunciado/ enunciado concreto/enunciação. In: BRAIT, Beth. (Org.). Bakhtin conceitos-chave. 5. ed. São Paulo: Contexto, 2013.

CLÜVER, Claus. Intermidialidade. Pós, Belo Horizonte, v.1, n.2, 2007.

DAWSEY, John C. Sismologia da Performance. Revista de Antropologia, São Paulo, v. 50, n.2, 2007.

FAUOR, Rodrigo. Bandido. Encarte. IN: MATOGROSSO, Ney. Bandido. Rio de Janeiro: Continental, p1976. 1 disco sonoro (33min.). Box Camaleão. Rio de Janeiro: Universal Music, c2008.1 CD.

FIGUEIREDO, Vilma. Autoritarismo e Eros. São Paulo: Ed. Perspectiva, 1992.

FONTELES, Bené (Org.). Ney Matogrosso: ousar ser. São Paulo: SESC, 2002.

GUINZBURG, Carlos. Mitos, emblemas, sinais: morfologia e história. São Paulo: Cia. das Letras 1989.

KWITKO, Mauro. Mal Necessário. IN: MATOGROSSO, Ney. Feitiço. Rio de Janeiro: Warner (Elektra Records), p1978. 1 disco sonoro (33min.). Lp 33 rotações.

LANGER, Susanne. Filosofia em Nova Chave. São Paulo: Perspectiva, 2004.

LANGER, Susanne. Sentimento e Forma. São Paulo: Perspectiva, 2011.

MARCUSE, Herbert. A Dimensão Estética. Lisboa: Edições 70, 1981.

MARCUSE, Herbert. Eros e Civilização. 6.ed. Rio de Janeiro: Zahar Editores, 1975.

MATOGROSSO, Ney PRATA, Leonel; QUEIROZ, Nico Pereira.– mocinho e bandido. Revista Música. São Paulo: Imprima Comunicação e Editora, dezembro de 1976.

MATOGROSSO, Ney. Água do Céu - Pássaro. Rio de Janeiro: Universal Music, 2008. cd.

MATOGROSSO, Ney. Bandido. Rio de Janeiro: Universal Music, 2008. cd.

MATOGROSSO, Ney. Feitiço. Rio de Janeiro: Universal music, 2008. cd.

MATOGROSSO, Ney. Mato Grosso. Rio de Janeiro: Universal music, 2008. cd.

MATOGROSSO, Ney. Pecado. Rio de Janeiro: Universal music, 2008. cd.

MORELLI, Rita C. L. Indústria Fonográfica um estudo antropológico. 2. ed. Campinas: Ed. Unicamp, 2009.

NORONHA, Márcio Pizarro. Imagens do corpo e embodiment das imagens. A circulação da imagem corporal em uma perspectiva histórica (artística) e antropológica (estética). Revista Sociedade e Cultura, Goiânia, v. 8, n. 2, 2005.

NORONHA, Márcio Pizarro. Linhas cruzadas e uma Plataforma de Observação: Das Conversações entre História, Cultura Visual e Filosofia. 2004. Disponível em: http://marciopizarro.wordpress.com/2008/09/10/exposicaoafonsofrantzghiorziguimaraes/ Acesso em: 29 dez. 2014.

PIZINI, Joel. Olho Nu. Documentário / Cor / Dolby 5.1 / 101 minutos. Rio de Janeiro: Canal Brasil, 2012.

PRATA, Leonel; QUEIROZ, Nico Pereira. Ney Matogrosso – mocinho e bandido. Revista Música. São Paulo: Imprima Comunicação e Editora, dezembro de 1976.

QUEIROZ, Flávio de Araújo. Ney Matogrosso: sentimento contramão transgressão e autonomia artística. 2009. Tese (Doutorado em Sociologia) - Universidade Federal do Ceará, Fortaleza, 2009.

RANCIÈRE, Jacques. A partilha do sensível: estética e política. 2. ed. Tradução de Mônica Costa Netto. São Paulo: Exo/ Editora 34, 2009.

SARDY, Severo. Escritos sobre o corpo. São Paulo: Perspectiva, 1979.

SOARES, Thiago. A Construção Imagética dos Videoclipes: Canção, Gêneros e Performance na Análise de Audiovisuais da Cultura Midiática. 2009. Tese (Doutorado em Comunicação e Cultura Contemporânea) - UFBA, Salvador, 2009.

TURNER, Victor. Dramas, Campos e Metáforas. Rio de Janeiro: Eduff, 2008.

TURNER, Victor. Floresta de Símbolos: aspectos do ritual Ndembu. Rio de Janeiro: Eduff, 2005.

TURNER, Victor. O Processo Ritual Estrutura e Anti Estrutura. Petrópolis: Vozes, 2010.

WILLIAMS, Raymond. Base e superestrutura na teoria cultural marxista. Revista USP, São Paulo, n.65, p. 210-224, mar./maio 2005.

ZUMTHOR, Paul. Performance, Leitura e Recepção. Tradução de Jerusa Pires Ferreira e Suely Fenerich. 2. ed. São Paulo: Cosac Naify, 2007.

Published

2016-01-18

How to Cite

SILVA, Robson Pereira da. "I am, I am nothing, I am a story ever told": Performing personas - erotic expression in audiovisual performances Ney Matogrosso the authorization context of a dictatorship. Antíteses, [S. l.], v. 8, n. 16, p. 303–326, 2016. DOI: 10.5433/1984-3356.2015v8n16p303. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/antiteses/article/view/21078. Acesso em: 3 jul. 2024.