One thousand hours for what? The practice as a component for teacher education curriculum of History
DOI:
https://doi.org/10.5433/1984-3356.2013v6n12p35Keywords:
History teaching, Curriculum, Teacher education, Practice and theory of teachingAbstract
This article focus on government educational laws that change teacher education courses, describes this reality until 2000's and the issues against to the government decisions and, finally, suggests more dialogues of historians with articles and books which were wrote or edited by their colleagues who investigate History Teaching.Downloads
Download data is not yet available.
References
ANDRADE, João Maria Valença E STAMOTTO, Maria Ines S. (Orgs.) História ensinada e a escrita da história. Natal-RN: EDUFRN, 2009.
BITTENCOURT, Circe Maria Fernandes. Ensino de História: fundamentos e métodos. São Paulo: Cortez, 2008.
CIAMPI, HELENICE. A história pensada e ensinada: da geração das certezas à geração das incertezas. São Paulo: Educ/FAPESP, 2000.
FONSECA, Selva Guimarães. Didática e prática de ensino de história. [10ª Ed] Campinas: Papirus, 2003.
GONÇALVES, Márcia de Almeida; ROCHA, Helenice; REZNIK, Luís e MONTEIRO, Ana Maria. Qual o valor da história hoje?. Rio de Janeiro: FGV, 2012.
MONTEIRO, Ana Maria. Professores de história: entre saberes e práticas. Rio de Janeiro: Mauad, 2007.
MONTEIRO, Ana Maria; GASPARELLO, Arlete Medeiros e MAGALHÃES, Marcelo de Souza (Orgs.) Ensino de história: sujeitos, saberes e práticas. Rio de Janeiro: Faperj/Mauad, 2007.
PEREIRA, Júlio Emílio Diniz. As licenciaturas e as novas políticas educacionais para a formação docente. Revista Educação & Sociedade, Campinas, ano XX, nº 68, Dezembro/99.
PEREIRA, Júlio Emílio Diniz. Formação de professores: pesquisa, representações e poder. Belo Horizonte: Autêntica, 2007.
ROCHA, Helenice; MAGALHÃES, Marcelo e GONTIJO, Rebeca. (Orgs). A escrita da História: memória e historiografia. Rio de Janeiro: FGV, 2009.
BITTENCOURT, Circe Maria Fernandes. Ensino de História: fundamentos e métodos. São Paulo: Cortez, 2008.
CIAMPI, HELENICE. A história pensada e ensinada: da geração das certezas à geração das incertezas. São Paulo: Educ/FAPESP, 2000.
FONSECA, Selva Guimarães. Didática e prática de ensino de história. [10ª Ed] Campinas: Papirus, 2003.
GONÇALVES, Márcia de Almeida; ROCHA, Helenice; REZNIK, Luís e MONTEIRO, Ana Maria. Qual o valor da história hoje?. Rio de Janeiro: FGV, 2012.
MONTEIRO, Ana Maria. Professores de história: entre saberes e práticas. Rio de Janeiro: Mauad, 2007.
MONTEIRO, Ana Maria; GASPARELLO, Arlete Medeiros e MAGALHÃES, Marcelo de Souza (Orgs.) Ensino de história: sujeitos, saberes e práticas. Rio de Janeiro: Faperj/Mauad, 2007.
PEREIRA, Júlio Emílio Diniz. As licenciaturas e as novas políticas educacionais para a formação docente. Revista Educação & Sociedade, Campinas, ano XX, nº 68, Dezembro/99.
PEREIRA, Júlio Emílio Diniz. Formação de professores: pesquisa, representações e poder. Belo Horizonte: Autêntica, 2007.
ROCHA, Helenice; MAGALHÃES, Marcelo e GONTIJO, Rebeca. (Orgs). A escrita da História: memória e historiografia. Rio de Janeiro: FGV, 2009.
Downloads
Published
2013-12-03
How to Cite
NASCIMENTO, Álvaro Pereira do. One thousand hours for what? The practice as a component for teacher education curriculum of History. Antíteses, [S. l.], v. 6, n. 12, p. 35–52, 2013. DOI: 10.5433/1984-3356.2013v6n12p35. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/antiteses/article/view/17179. Acesso em: 8 mar. 2025.
Issue
Section
Dossier