“National drama”: the construction of an idea in the 19th century

Authors

  • Raquel Barroso Silva Universidade Federal de Juiz de Fora - UFJF

DOI:

https://doi.org/10.5433/1984-3356.2013v6n12p436

Keywords:

19th Century, Rio de Janeiro, National drama, Literary men

Abstract

This article intends to analyze the construction of the idea of "national drama" forged by the literary men of the Court during the first decades of the Brazilian Empire and was used as a parameter to measure the quality and/or originality of pieces that occupied the Brazilian stages in the decades 1870 to 1890. The purpose is to understand the parameters used by the critics of the slight drama, very active from the arrival of gender in Brazil, which received its spread as the ruin of the "national drama". Besides identifying a broadening of the meaning of the term along time was observed that different types of subjects involved in the theatrical world have appropriated the term, giving it their own meanings.

Author Biography

Raquel Barroso Silva, Universidade Federal de Juiz de Fora - UFJF

Doctoral student in History at the Universidade Federal de Juiz de Fora.

References

AMIGOS da verdade. Diário do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, n. 15, 18 mar. 1835. p. 7.

BASILE, Marcello. Revolta e cidadania na Corte Regencial. Tempo, Niterói, v. 11, n. 22, p. 31-57, 2007. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo. php?script=sci_arttext&pid=S1413-77042007000100003. Acesso em: jul. 2013.

CÂNDIDO, Antônio. Formação da literatura brasileira: momentos decisivos 1750 a 1880. 13. ed. São Paulo: Ouro Sobre Azul, 2012.

CANO, Jefferson. O fardo dos homens de letras: o orbe literário e a construção do império brasileiro. 2001. Tese (Doutorado em História) - Instituto de Filosofia e Ciências Humanas, Unicamp, Campinas, 2001. Disponivel em: https://repositorio.unicamp.br/Busca/Download?codigoArquivo=495062. Acesso em: janeiro de 2011.

CENTRO TÉCNICO DE ARTES CÊNICAS. Teatros do centro histórico do Rio de Janeiro. Disponível em: http://www.ctac.gov.br/ centrohistorico/TeatroXPeriodo.asp?cod=51&cdP=18. Acesso em: junho de 2013.

CHIARAMONTE, José Carlos. Metamorfoses do conceito de nação durame os séculos XVII e XVIII. In: JANCSÓ, Istvan (Org.). Brasil: formação do estado e da nação. São Paulo: Hucitec, 2003.

FARIA, João Roberto. Idéias teatrais: o século XIX no Brasil. São Paulo: Perspectiva, 2001.

FARIA, João Roberto. O teatro realista no Brasil: 1855-1865. São Paulo: Perspectiva, 1993.

FARIA, João Roberto. José de Alencar e o teatro. São Paulo: Perspectiva, 1987.

FUNDAÇÃO BIBLIOTECA NACIONAL. Biblioteca Nacional Digital Brasil. Hemeroreca digital brasileira. Disponível em: http://memoria.bn.br/hdb/periodico.aspx Acesso em: 7 maio 2013.

GUIMARÃES, Manoel Luís Salgado. Nação e civilização nos trópicos: O Instituto Histórico e Geográfico Brasileiro e o projeto de uma história nacional. Estudos Históricos, Rio de Janeiro, v. 1, p. 5-27, 1988.

GUINSBURG, Jacob; FARIA, João Roberto; LIMA, Mariângela Alves (Org.). Dicionário do teatro brasileiro: temas formas e conceitos. São Paulo: Perspectiva, 2006.

JAROUCHE, Mamede Mustafa. Introdução: galhofa sem melancolia: as memorias num mundo de luzias e saquaremas. In: ALMEIDA, Manuel Antônio. Memórias de um sargento de milícias. 3. ed. São Paulo: Ateliê, 2007. p. 16.

KOSELLECK, Reinhart. Futuro passado: contribuição à semântica dos tempos históricos. Rio de Janeiro: Contraponto, 2006.

LOPES, Antônio Herculano. O teatro de Alencar e a imaginação da sociedade brasileira. Perspectivas, São Paulo, v. 37, p. 87-111, jan./jun. 2010.

MAGALDI, Sábato. Panorama do teatro brasileiro. 3. ed. São Paulo: Global, 1997.

MENCARELLI, Fernando Antônio. Cena aberta: a absolvição de um bilontra e o teatro de revista de Arthur Azevedo. Campinas: Ed. UNICAMP, 1999.

MOREL, Marco. Revoluciones y libras: el comercio político de la cultura en el imperio de Brasil. lstor, ano 2, n. 9, 2002. Disponível em: http://www.istor.cide.edu/archivos/num_ 9/dossier1.pdf. Acesso em: jul. 2013.

NEVES, Larissa de Oliveira; LEVIN, Orna Messer (Org.). O theatro: crônicas de Arthur Azevedo (1894-1908). Campinas: Editora da UNICAMP, 2009.

O BRASILEIRO philodramatico: os theatros e a literatura dramatica nacional I. O Despertador, Rio de Janeiro n. 1117, 26 set. 1841.

O ESPELHO Diamantino, Rio de Janeiro: prospecto, 1827. p. 3.

PÁGINAS menores. Correio Mercantil, Rio de Janeiro, n. 353, p. 1, 27 dez. 1850.

PRADO, D. A. História concisa do teatro brasileiro: 1570-1908. São Paulo: Editora da Universidade de São Paulo, 1999.

SANTOS, Joaquim Heleodoro. França Junior e o teatro: parte não editorial. A Reforma, Rio de Janeiro, n. 98, 1871.

SILVA, Ermínia. Circo-teatro: Benjamim de Oliveira e a teatralidade no Brasil. São Paulo: Altana, 2007.

SOUZA, Silvia Cristina Martins. As noites do ginasio: teatro e tensões culturais na Corte (1832-1868). Campinas: UNICAMP, 2002.

TEATRO literatura e imprensa na virada do século: homenagem a Arthur Azevedo. Remate de Males, Campinas, v. 28, n. 1, jan./jun. 2008.

THEATRINHO da rua dos Arcos. A Aurora Fluminense, Rio de Janeiro, n. 19, p. 2, 22 fev. 1828.

THEATRO. O espelho diamantino. Rio de Janeiro, n. 2, p. 28-31, out. 1827.

POLÍTICA. O Espelho Diamantino, Rio de Janeiro, n. 3, 15 out. 1827. Capa.

AO REDACTOR A Aurora Fluminense, Rio de Janeiro, n. 2, p. 4, 4 maio 1838.

Published

2013-12-04

How to Cite

SILVA, Raquel Barroso. “National drama”: the construction of an idea in the 19th century. Antíteses, [S. l.], v. 6, n. 12, p. 436–455, 2013. DOI: 10.5433/1984-3356.2013v6n12p436. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/antiteses/article/view/15919. Acesso em: 4 jul. 2024.