The transfer of the Portuguese royal family to Brazil: historical explanation in Portuguese and Brazilian students
DOI:
https://doi.org/10.5433/1984-3356.2012v5n10p691Keywords:
Historical consciousness, Historical explanation, Meta-historical concepts, Didactic of history, History educationAbstract
Based on the relationship between the concept of Historical Consciousness, as Jörn Rüsen and Reinhart Koselleck proposed, and the concept of Historical Explanation, proposed by Isabel Barca, the article presents an analytical course that allows you to check levels of explanation in historical narratives produced by students Brazilian and Portuguese from the interpretation of sources related to a historical fact: the transfer of the Portuguese royal family to Brazil (1808).Downloads
Download data is not yet available.
References
BARCA, Isabel. O pensamento histórico dos jovens. Braga: Universidade do Minho, 2000.
FERREIRA, Clarisse. O papel da empatia histórica na compreensão do outro. In: BARCA, Isabel;
KOSELLECK, Reinhart. Futuro passado: contribuição à semântica dos tempos históricos. Tradução de Wilma Patrícia Maas e Carlos Almeida Pereira. Rio de Janeiro: Contraponto & Ed. PUC-Rio, 2006.
LEE, Peter. Progressão da compreensão dos alunos em História. In: BARCA, I. Perspectivas em educação histórica. Actas das Primeiras Jornadas Internacionais de Educação Histórica. 2001.
RÜSEN, Jörn. Razão histórica - teoria da história I: fundamentos da ciência histórica. Tradução de Estevão de Rezende Martins. Brasília: Ed. Universidade de Brasília, 2001.
SCHMIDT, Maria Auxiliadora. Educação histórica: investigação em Portugal e no Brasil. Braga: Centro de Investigação em Educação, 2009. p. 115-130.
SCHMIDT, Maria Auxiliadora; BARCA, Isabel; MARTINS, Estevão de Rezende (Org.). Jörn Rüsen e o ensino de História. Curitiba: Editora UFPR, 2010.
FERREIRA, Clarisse. O papel da empatia histórica na compreensão do outro. In: BARCA, Isabel;
KOSELLECK, Reinhart. Futuro passado: contribuição à semântica dos tempos históricos. Tradução de Wilma Patrícia Maas e Carlos Almeida Pereira. Rio de Janeiro: Contraponto & Ed. PUC-Rio, 2006.
LEE, Peter. Progressão da compreensão dos alunos em História. In: BARCA, I. Perspectivas em educação histórica. Actas das Primeiras Jornadas Internacionais de Educação Histórica. 2001.
RÜSEN, Jörn. Razão histórica - teoria da história I: fundamentos da ciência histórica. Tradução de Estevão de Rezende Martins. Brasília: Ed. Universidade de Brasília, 2001.
SCHMIDT, Maria Auxiliadora. Educação histórica: investigação em Portugal e no Brasil. Braga: Centro de Investigação em Educação, 2009. p. 115-130.
SCHMIDT, Maria Auxiliadora; BARCA, Isabel; MARTINS, Estevão de Rezende (Org.). Jörn Rüsen e o ensino de História. Curitiba: Editora UFPR, 2010.
Downloads
Published
2013-03-16
How to Cite
ALVES, Ronaldo Cardoso. The transfer of the Portuguese royal family to Brazil: historical explanation in Portuguese and Brazilian students. Antíteses, [S. l.], v. 5, n. 10, p. 691–716, 2013. DOI: 10.5433/1984-3356.2012v5n10p691. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/antiteses/article/view/13326. Acesso em: 17 feb. 2025.
Issue
Section
Dossier