Gender, sexuality and education stories in the voices of adolescents
DOI:
https://doi.org/10.5433/1984-3356.2013v6n12p489Keywords:
Sexuality, Teaching of history, AdolescentAbstract
We seek to understand, through the narratives collected from adolescents aged 14-17 years, issues relating to construction and dynamics of gender relations and sexuality and the teaching of history allows for the possibility of reflection and discussion of these issues in the school environment.Downloads
Download data is not yet available.
References
ALEGRO, Regina Célia. Conhecimento prévio e aprendizagem significativa de conceitos historicos no ensino medio. 2008. 239 f. Tese (Doutorado em Educação) - UNESP, Marilia, 2008.
BURKE, Peter. A Escola dos Annales: 1929-1989. São Paulo: Ed. UNESP, 1991.
CANO, M. A. T.; FERRIANI, M. G. C. Sexualidade na adolescência: um estudo bibliográfico. Revista Latino Americana de Enfermagem, Ribeirão Preto, v. 8, n. 2, p. 18-24, abro 2000.
DINIS, Nilson Fernandes. Educação, relações de gênero e diversidade sexual. Educação e Sociedade, Campinas, v. 29, n. 103, p. 477-492, maio/ago. 2008. Disponível em: www.cedes.unicamp.br. Acesso em: 5 out. 2013.
FIGUEIRÓ, Mary Neide Damico. Educação sexual: como ensinar no espaço da escola. In: CONGRESSO DE EDUCAÇÃO INCLUSIVA, 1, 2003, São Paulo. Anais... São Paulo, 2003.
FOUCAULT, Michael. A ordem do discurso. Aula inaugural no Collège de France, pronunciada em 2 de dezembro de 1970. Tradução de Laura Fraga de Almeida Sampaio. São Paulo: Loyola, 2002.
FOUCAULT, Michael. História da sexualidade. Rio de Janeiro: Ed. Graal, 1984.
FRANÇA, Cyntia Simioni. Possibilidades e limites na construção do conhecimento histórico escolar em conexão com o mundo virtual. 2009. 152 f. Dissertação (Mestrado em História Social) - Universidade Estadual de Londrina, Londrina, 2009.
FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2005.
GREEN, Bill; BIGUM, Chris. "Alienígenas em sala de aula" In: SILVA, Tomaz T. (Org.). Alienígenas na sala de aula. Petrópolis: Vozes, 1995. p. 206-243.
HOBSBAWM, Eric. A volta da narrativa. In: STONE, Lawrence. Sobre História. São Paulo: Cia. das Letras, 1998.
KNOBEL, M. Orientação familiar. Campinas: Papirus, 1992.
LOURO, Guacira Lopes. Corpos que escapam. Escudos Feministas, Brasília, v. 4, 2003.
LOURO, Guacira Lopes. O corpo educado: pedagogias da sexualidade. Belo Horizonte: Autêntica, 1999.
MELLO, Maria do Céu de. O conhecimento tácito substantivo dos alunos: no rasco da escravatura. In: BARCA, Isabel (Org.). Perspectivas em educação histórica. Minho: Universidade do Minho, 2001. p. 157.
PARANÁ. Lei nº 15.826, de 1 de maio de 2008. Fixa, a partir de 1º de maio de 2008, valores do piso salarial no Estado do Paraná, com fundamento no inciso V, do artigo 7°, da Constituição Federal e na Lei Complementar Federal n° 103, de 14 de julho de 2000. Disponível em: http://www.normaslegais.com.br/legislacao/leipr15826_1008.hrm. Acesso em: 5 out. 2013.
PARANÁ. Secretária da Educação. Colégio Estadual Amônia Raminelli. Disponível em: http://www.cabantonioraminelli.seed.pr.gov.br/ modules/noticias/article.php?storyid=3. Acesso em: 20 fev. 2012.
PARANÁ. Secretária da Educação. Programas e Projetos. Disponível em: http://www.geslaoescolar.diaadia.pr.gov.br/modules/conteudo/conteudo.php?conteudo=80. Acesso em: 20 fev. 2013.
PARKER, R. G, Corpos, prazeres e paixões: a cultura sexual no Brasil contemporâneo. São Paulo: Best Seller, 1991.
PEREIRA, Kely Cristina. Genero e sexualidade: os docentes e a educação sexual. In: Simpósio Gênero e Indicadores da Educação Superior Brasileira, Brasília - DF, 6 e 7 de Dezembro de 2007. Dilvo Ristoff (Org.) - Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira,2007. p. 85-103.
STONE, L. O. Ressurgimento da Narrativa: reflexões sobre uma nova velha história. Revista História, Campinas, n.2/3, p. 19-23, 1991.
VASCONCELOS, Naumi. Os dogmatismo sexuais. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1971.
WEREBE, Maria José Garcia. Sexualidade, política e educação. Campinas: Autores Associados, 1998.
BURKE, Peter. A Escola dos Annales: 1929-1989. São Paulo: Ed. UNESP, 1991.
CANO, M. A. T.; FERRIANI, M. G. C. Sexualidade na adolescência: um estudo bibliográfico. Revista Latino Americana de Enfermagem, Ribeirão Preto, v. 8, n. 2, p. 18-24, abro 2000.
DINIS, Nilson Fernandes. Educação, relações de gênero e diversidade sexual. Educação e Sociedade, Campinas, v. 29, n. 103, p. 477-492, maio/ago. 2008. Disponível em: www.cedes.unicamp.br. Acesso em: 5 out. 2013.
FIGUEIRÓ, Mary Neide Damico. Educação sexual: como ensinar no espaço da escola. In: CONGRESSO DE EDUCAÇÃO INCLUSIVA, 1, 2003, São Paulo. Anais... São Paulo, 2003.
FOUCAULT, Michael. A ordem do discurso. Aula inaugural no Collège de France, pronunciada em 2 de dezembro de 1970. Tradução de Laura Fraga de Almeida Sampaio. São Paulo: Loyola, 2002.
FOUCAULT, Michael. História da sexualidade. Rio de Janeiro: Ed. Graal, 1984.
FRANÇA, Cyntia Simioni. Possibilidades e limites na construção do conhecimento histórico escolar em conexão com o mundo virtual. 2009. 152 f. Dissertação (Mestrado em História Social) - Universidade Estadual de Londrina, Londrina, 2009.
FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2005.
GREEN, Bill; BIGUM, Chris. "Alienígenas em sala de aula" In: SILVA, Tomaz T. (Org.). Alienígenas na sala de aula. Petrópolis: Vozes, 1995. p. 206-243.
HOBSBAWM, Eric. A volta da narrativa. In: STONE, Lawrence. Sobre História. São Paulo: Cia. das Letras, 1998.
KNOBEL, M. Orientação familiar. Campinas: Papirus, 1992.
LOURO, Guacira Lopes. Corpos que escapam. Escudos Feministas, Brasília, v. 4, 2003.
LOURO, Guacira Lopes. O corpo educado: pedagogias da sexualidade. Belo Horizonte: Autêntica, 1999.
MELLO, Maria do Céu de. O conhecimento tácito substantivo dos alunos: no rasco da escravatura. In: BARCA, Isabel (Org.). Perspectivas em educação histórica. Minho: Universidade do Minho, 2001. p. 157.
PARANÁ. Lei nº 15.826, de 1 de maio de 2008. Fixa, a partir de 1º de maio de 2008, valores do piso salarial no Estado do Paraná, com fundamento no inciso V, do artigo 7°, da Constituição Federal e na Lei Complementar Federal n° 103, de 14 de julho de 2000. Disponível em: http://www.normaslegais.com.br/legislacao/leipr15826_1008.hrm. Acesso em: 5 out. 2013.
PARANÁ. Secretária da Educação. Colégio Estadual Amônia Raminelli. Disponível em: http://www.cabantonioraminelli.seed.pr.gov.br/ modules/noticias/article.php?storyid=3. Acesso em: 20 fev. 2012.
PARANÁ. Secretária da Educação. Programas e Projetos. Disponível em: http://www.geslaoescolar.diaadia.pr.gov.br/modules/conteudo/conteudo.php?conteudo=80. Acesso em: 20 fev. 2013.
PARKER, R. G, Corpos, prazeres e paixões: a cultura sexual no Brasil contemporâneo. São Paulo: Best Seller, 1991.
PEREIRA, Kely Cristina. Genero e sexualidade: os docentes e a educação sexual. In: Simpósio Gênero e Indicadores da Educação Superior Brasileira, Brasília - DF, 6 e 7 de Dezembro de 2007. Dilvo Ristoff (Org.) - Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira,2007. p. 85-103.
STONE, L. O. Ressurgimento da Narrativa: reflexões sobre uma nova velha história. Revista História, Campinas, n.2/3, p. 19-23, 1991.
VASCONCELOS, Naumi. Os dogmatismo sexuais. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1971.
WEREBE, Maria José Garcia. Sexualidade, política e educação. Campinas: Autores Associados, 1998.
Downloads
Published
2013-12-03
How to Cite
MOLINA, Luana Pagano Peres. Gender, sexuality and education stories in the voices of adolescents. Antíteses, [S. l.], v. 6, n. 12, p. 489–525, 2013. DOI: 10.5433/1984-3356.2013v6n12p489. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/antiteses/article/view/12639. Acesso em: 2 jan. 2025.
Issue
Section
First Steps