Itineraries of the textbook as the central object in the teaching of History

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/1984-3356.2013v6n12p103

Keywords:

History and teaching, Textbook, Use of textbook, Centrality, Complex cultural object

Abstract

The textbook is a central object in the practice of teaching History. In addition to addressing the problems that can come along with this statement, this paper presents the historical trajectory of the centrality of the textbook, understood as a totality, in the history of History teaching in Brazil. Through the theoretical reference chosen, it is shown how this centrality is complex, assuming specific contours in the different moments presented. Pedagogical reference, supervisor of teaching practice, villain of good teaching practices, complex cultural object or conquest of the population. These differences demonstrate that, to understand the textbook as a central object in teaching practices, in complex way, it is necessary to consider the epistemological variations of the academic approaches, the public policies focusing on education, the technology and the economic and social demands besides the basic functions that historically built this object as a whole.

Author Biography

Jeferson Rodrigo da Silva, Universidade Estadual de Londrina - UEL

Graduated in History, specialist in Social History and History Teaching and Master in Social History from the Universidade Estadual de Londrina.

References

BALDISSERA, José Alberto. O livro didático de História: uma visão crítica. São Leopoldo: cultural, 1993.

BATISTA, Antonio Augusto Gomes. Recomendações para uma política pública de livros didáticos. Brasília: MEC/SEF, 2001.

BATISTA, Antonio Augusto Gomes. Um objeto variável e instável: textos, impressos e livros didáticos. In: ABREU, Márcia (Org.). Leitura, história e história da leitura. Campinas: Mercado das Letras; São Paulo: FAPESP, 2002. p. 529-575.

BAUMAN, Zygmunt. A sociedade individualizada: vidas contadas e histórias vividas. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2008.

BEZERRA, Holien Gonçalves; LUCA, Tânia Regina de. Em busca da qualidade PNLD História – 1996-2004. In: SPOSITO, Maria Encarnação Beltrão(Org.). Livros didáticos de História e Geografia: avaliação e pesquisa. São Paulo: Cultura Acadêmica, 2006. p. 27-53.

BITTENCOURT, Circe. Livro didático e saber escolar (1810-1910). São Paulo: Autêntica, 2008.

BITTENCOURT, Circe. Livros didáticos entre textos e imagens. In: BITTENCOURT, Circe (Org.). O saber histórico na sala de aula. São Paulo: Contexto, 1998. p. 69-90.

BITTENCOURT, Circe. Práticas de leitura em livros didáticos. Revista da Faculdade de Educação, São Paulo, v. 22, n. 1, p. 89-110, jan./jun. 1996.

CAIMI, Flávia Heloisa. O livro didático: algumas questões. In: DIEHL, Astor Antônio. O livro didático e o currículo de história em transição. Passo Fundo: Ediupf, 1999. p. 25-109.

CERTEAU, Michel de. A invenção do cotidiano: 1. artes de fazer. 9. ed. Petrópolis: Vozes, 2003.

CHARTIER, Anne-Marie; HÉBRARD, Jean. A invenção do cotidiano: uma leitura, usos. Projeto história, São Paulo, n. 17, p. 29-44, nov. 1998.

CHARTIER, Roger. A ordem dos livros. Brasília: UNB, 1994.

CHARTIER, Roger. Do livro à leitura. In: CHARTIER, Roger (Org.). Práticas de leitura. São Paulo: Estação Liberdade, 1998. p. 77-105.

CHARTIER, Roger. Os desafios da escrita. São Paulo: UNESP, 2002b.

CHEVALLARD, Yves. La transposición didáctica: del saber sabio al saber enseñado. Buenos Aires: Aique Grupo, 1991.

CHOPPIN, Alain. História dos livros e das edições didáticas: sobre o estado da arte. Educação & pesquisa, São Paulo, v. 30, n.3, p. 549-566, set./dez. 2004.

CHOPPIN, Alain. Traiter le manuel scolaire comme source documentaire: une approche historique. Revista língua escrita, Belo Horizonte, n.3, p. 1-10, dez. 2007.

COELHO, Araci Rodrigues. Usos do livro didático de História: entre prescrições e táticas. 2009. 438 f. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2009.

FONSECA, Selva Guimarães. Caminhos da História ensinada. Campinas: Papirus, 1993.

FONSECA, Selva Guimarães. Didática e prática de ensino de História. 6. ed. Campinas: Papirus, 2007.

FONSECA, Thais Nivia de Lima e. História & ensino de História. 2. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2004.

FRANCO, Aléxia Pádua. Apropriação docente dos livros didáticos de História das séries iniciais do ensino fundamental. 2009. 281 f. Tese (Doutorado Educação) – Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2009.

FREITAG, Bárbara; COSTA, Wanderly Ferreira. da; MOTTA, Valéria Rodrigues. O livro didático em questão. 2. ed. São Paulo: Cortez, 1993.

FREITAS, Itamar et al. A ação do PNLD em Sergipe e a escolha do Livro Didático de História (2005/2007): exame preliminar. In: OLIVEIRA, Margarida Maria Dias de; STAMATTO, Maria Inês Sucupira (Org.). O livro didático de História: políticas educacionais, pesquisas e ensino. Natal: EDUFRN, 2007. p. 53-59.

FREITAS, Itamar. Livro didático de História: definições, representações e prescrições de uso. In: OLIVEIRA, Margarida Maria Dias de; OLIVEIRA, Almir Felix Batista de. Livros didáticos de História: escolhas e utilizações. Natal: EDUFRN, 2009. p. 11-19.

GATTI JÚNIOR, Décio. A escrita escolar da História: livro didático e ensino no Brasil (1970-1990). Bauru: EDUSC; Uberlândia: EDUFU, 2004.

HÉBRARD, Jean. O autodidatismo exemplar: como Jamerey-Durval aprendeu a ler? In: CHARTIER, Roger (Org.). Práticas de leitura. São Paulo: Estação Liberdade, 1998. p. 35-74.

HÉBRARD, Jean. Três figuras de jovens leitores: Alfabetização e escolarização do ponto de vista da história social. In: ABREU, Márcia (Org.). Leitura, história e história da leitura. Campinas: Mercado das Letras; São Paulo: FAPESP, 2002. p. 33-77.

LAJOLO, Marisa. Livro didático: um (quase) manual do usuário. Em Aberto, Brasília, 16, n. 69, p. 2-9, jan./mar. 1996.

LUCA, Tania Regina de. Livro didático e Estado: explorando possibilidades interpretativas. In: ROCHA, Helenice Aparecida Bastos; REZNIK, Luís; MAGALHÃES, Marcelo de Souza (Org.). A História na escola: autores, livros e leituras. Rio de Janeiro: FGV, 2009. p. 151-172.

MIRANDA, Sonia Regina; LUCA, Tânia Regina de. O livro didático de história hoje:um panorama a partir do PNLD. Revista brasileira de História, São Paulo, v. 24, n. 48, p. 123-144, 2004.

MONTEIRO, Ana Maria. Professores e livros didáticos: narrativas e leituras no ensino de História. In: ROCHA, Helenice Aparecida Bastos; REZNIK, Luís; MAGALHÃES, Marcelo de Souza (Org.). A História na escola: autores, livros e leituras. Rio de Janeiro: FGV, 2009. p. 175-199.

MUNAKATA, Kazumi. História que os livros didáticos contam, depois que acabou a ditadura no Brasil. In: FREITAS, Marcos Cezar de (Org.). Historiografia brasileira em perspectiva. São Paulo: Contexto, 2003. p. 271-296.

MUNAKATA, Kazumi. Livro didático e formação do professor são incompatíveis? In: CONGRESSO BRASILEIRO DE QUALIDADE NA EDUCAÇÃO: FORMAÇÃO DE PROFESSORES, 2001, Brasília. Anais... Brasília: MEC/SEF, 2002. v. 1. p. 89-94.

MUNAKATA, Kazumi. Livro, livro didático e forma escolar. In: DALBEN, Ângela et al (Org.). Convergências e tensões no campo do trabalho docente. Belo Horizonte: Autêntica, 2010. p. 219-233.

MUNAKATA, Kazumi. O livro didático e o professor: entre a ortodoxia e a apropriação. In: MONTEIRO, Ana Maria; GASPARELLO, Arlette Medeiros; MAGALHÃES, Marcelo de Souza (Org.). Ensino de história: sujeitos, saberes e práticas. Rio de Janeiro: Mauad; FAPERJ, 2007. p. 137-147.

MUNAKATA, Kazumi. Produzindo livros didáticos e paradidáticos. 1997. 223 f. Tese (Doutorado em História e Filosofia da Educação) – Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 1997.

PONDÉ, Glória; ALVES, Nilda; ROLLIN, Wanda. O livro didático na área de comunicação e expressão: algumas idéias. Leitura: teoria & prática, Porto Alegre, n. 4, p. 26-32, dez. 1984.

SACRISTÁN, José Gimeno. Currículo e diversidade cultural. In: SILVA, Tomaz Tadeu da; MOREIRA, Antonio Flávio (Org.). Territórios contestados: o currículo e os novos mapas políticos e culturais. Petrópolis: Vozes, 1995. p. 82-113.

SILVA, Tomaz Tadeu. O projeto educacional moderno: identidade terminal? In: VEIGA-NETO, Alfredo (Org.). Crítica pós-estruturalista e educação. Porto Alegre: Sulina, 1995. p. 245-260.

TIMBÓ, Isaíde Bandeira. O livro didático de História: um caleidoscópio de escolhas e usos no cotidiano escolar (Ceará, 2007 – 2009). 2009. 273 f. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, 2009.

VASCONCELLOS, Maria José Esteves de. Pensamento sistêmico: o novo paradigma da ciência. Campinas: Papirus, 2002.

VILLALTA, Luiz Carlos. Concepções do cotidiano no livro didático. In: MARTINS, Angela Maria; ABUD, Kátia; ALBUQUERQUE, Marco Antonio R. (Org.). Idéias: o tempo e o cotidiano na história. 2. ed. São Paulo: FDE, 1994. p. 39-52.

VILLALTA, Luiz Carlos. O livro didático de história no Brasil: perspectivas de abordagem. Pós-história. Assis, v. 9, p. 39-59, 2001.

Published

2013-12-03

How to Cite

SILVA, Jeferson Rodrigo da. Itineraries of the textbook as the central object in the teaching of History. Antíteses, [S. l.], v. 6, n. 12, p. 103–125, 2013. DOI: 10.5433/1984-3356.2013v6n12p103. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/antiteses/article/view/11046. Acesso em: 4 jul. 2024.