Hypermilitarization and youth: an analysis of the militarization policy of brazilian public schools

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/got.2025.v11.51264

Keywords:

Hypermilitarization, Youth, Education, Militarized schools

Abstract

The text seeks to analyze public education in Brazil as one of the factors of the hyper-militarization process, especially in the last decade of the 20th century and the first quarter of the 21st century, where the advance of militarized public policies in the field of education was overwhelmingly implemented in Brazilian municipalities and states, reaching its peak in the federal administration that ruled the country between 2019 and 2022. As a category of analysis, we address the debate on youth, as we consider this to be the target audience reached, given the militarization of public school units offering basic education.

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Author Biographies

Janaina Moreira de Oliveira Goulart, Secretaria de Estado de Educação do Rio de Janeiro

Doutora em Educação pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ) e Professora da Educação Básica da Rede Estadual de Ensino do Rio Janeiro.

Marcelo Bordin, Universidade Federal do Paraná

Geógrafo (UFPR), Cientista Político (UNINTER). Mestre em Geografia e Doutor em Sociologia (ambos pela UFPR). Foi Professor Visitante (Pós-Doutorado) no Centro Di Ricerca EuroAmericano Sulle Politiche Costituzionali da Università Del Salento em Lecce, Itália em 2022/2023. É Pesquisador do Grupo de Estudos em Segurança Pública e Direitos Humanos da UFPR e da Rede Nacional de Pesquisa sobre Militarização da Educação.

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Published

2025-08-14

How to Cite

Moreira de Oliveira Goulart, J., & Bordin, M. (2025). Hypermilitarization and youth: an analysis of the militarization policy of brazilian public schools. Geographia Opportuno Tempore, 11(1), e51264. https://doi.org/10.5433/got.2025.v11.51264