Professional insertion and continuing education of graduates in Social Work

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/1679-4842.2020v23n2p506

Keywords:

Continuing education. Labor market, Graduates, University, Social work

Abstract

The aim of the study of this article was to analyze aspects of the professional insertion and / or continuous formation of graduates of a bachelor degree course in Social Work at the Federal University of Santa Maria (UFSM). Eighty-two graduates concluding between the period of 2014 to 2018 participated, who answered the questions of an online questionnaire, specifically designed and validated for the research, seeking information regarding their professional insertion and / or continuing education. There were also five interviews with graduates in Social Work at UFSM. In general, it was found that most of the graduates were inserted in the labor market, predominantly outside their area of training. Among those who were working in the area, in addition to the low remuneration, there was also the non-compliance with Law No. 12.317 / 2010, which provides for the working hours of social workers, scheduled for a maximum of 30 hours per week. On the other hand, it was perceived as perspectives and possibilities, the realization of continuing education activities in Social Work, with emphasis on specialization courses, Master and Doctorate. The evidence found can provide indicators about the quality of UFSM's teaching in Social Work, as well as contribute to the continuous improvement of the initial training offered to students of this course.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Cristina Kologeski Fraga, Federal University of Santa Maria

Professor of the Social Service Course at UFSM. Post-doctoral student in Social Work at the Faculty of Psychology and Educational Sciences (FPCE), University of Coimbra, Portugal

Cristina Maria Pinto Albuquerque, University of Coimbra

Professor at the Faculty of Psychology and Educational Sciences at the University of Coimbra, researcher at the Center for Interdisciplinary Studies of the 20th Century (CEIS20) at the University of Coimbra. Vice-rector of the University of Coimbra.

References

BARBETTA, Pedro Alberto. Estatística aplicada às ciências sociais. 6. ed. Florianópolis: UFSC, 2006.

BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. Tradução de Luiz Antero Reto e Augusto Pinheiro. Lisboa: Edições 70, 2016.

BRASIL. Decreto nº 6.096, de 24 de abril de 2007. Institui o Programa de Apoio a Planos de Reestruturação e Expansão das Universidades Federais - REUNI. Brasília, DF: Presidência da República, 2007. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2007-2010/2007/decreto/d6096.htm. Acesso em: 9 jan. 2017.

BRASIL. Lei nº 12.317, de 26 de agosto de 2010. Acrescenta dispositivo à Lei no 8.662, de 07 de junho de 1993, para dispor sobre a duração do trabalho do assistente social brasileiro. Brasília, DF: Presidência da República, 2010. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_Ato2007-2010/2010/Lei/L12317.htm. Acesso em 15 jan. 2020.

BRASIL. Lei nº 13.467, de 13 de julho de 2017. Altera a Consolidação das Leis do Trabalho (CLT), aprovada pelo Decreto-Lei nº 5.452, de 1º de maio de 1943, e as Leis n º 6.019, de 3 de janeiro de 1974, 8.036, de 11 de maio de 1990, e 8.212, de 24 de julho de 1991, a fim de adequar a legislação às novas relações de trabalho. Brasília, DF: Presidência da República, 2017. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2015-2018/2017/lei/l13467.htm. Acesso em: 15 jan. 2020.
BRASIL. Lei nº 13.935, de 11 de dezembro de 2019. Dispõe sobre a prestação de serviços de psicologia e de serviço social nas redes públicas de educação básica. Brasília, DF: Presidência da República, 2019. Disponível em: http://www.in.gov.br/en/web/dou/-/lei-n-13.935-de-11-de-dezembro-de-2019-232942408. Acesso em: 21 dez. 2019.

BRASIL. Lei nº. 8.662/9, de 7 de junho de 1993. Dispõe sobre a profissão de Assistente Social e dá outras providências. Brasília, DF: Presidência da República, 1993. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l8662.htm#:~:text=LEI%20No%208.662%2C%20DE,(Mensagem%20de%20veto).&text=O%20PRESIDENTE%20DA%20REP%C3%9ABLICA%20Fa%C3%A7o,eu%20sanciono%20a%20seguinte%20lei%3A&text=1%C2%BA%20%C3%89%20livre%20o%20exerc%C3%ADcio,as%20condi%C3%A7%C3%B5es%20estabelecidas%20nesta%20lei. Acesso em: 28 set. 2020.

CFESS. Conselho Federal de Serviço Social. (Org.). Assistentes sociais no Brasil: elementos para o estudo do perfil profissional. Brasília: CFESS, 2005.

CFESS. Conselho Federal de Serviço Social. Código de ética profissional dos assistentes sociais. 9. ed. Brasília, DF: CFESS, 2011.
CFESS. Conselho Federal de Serviço Social. Política de educação permanente do conjunto CFESS-CRESS. Brasília-DF: CFESS, 2012. Disponível em: http://www.cfess.org.br/arquivos/BROCHURACFESS_POL-EDUCACAO-PERMANENTE.pdf. Acesso em: 18 nov. 2018.
CFESS. Conselho Federal de Serviço Social. Sem serviço social no INSS, quem perde é você! sabe por quê? Brasília: CFESS, 2019. Disponível em: http://www.cfess.org.br/visualizar/noticia/cod/1639. Acesso em: 10 jan. 2020.

CRESSRN. Conselho Regional de Serviço Social do RN. Esclarecimento sobre a implantação da jornada de 30 horas para assistentes sociais sem redução salarial. Mossoró: CRESSRN, 2011. Disponível em: http://www.cressrn.org.br/app/webroot/upload/files/manifestacaocfess30horas.pdf. Acesso em: 28 set. 2020.
DIANNI, Claudia. MP do Programa Verde Amarelo extingue serviço social do INSS. Correio Brasiliense, Brasília, 21 nov. 2019. Disponível em: https://www.correiobraziliense.com.br/app/noticia/economia/2019/11/21/internas_economia,807942/mp-do-programa-verde-amarelo-extingue-servico-social-do-inss.shtml. Acesso em: 12 jan. 2020.

DIEESE. Departamento Intersindical de Estatísticas e Estudos Socioeconômicos; CUT. Central Única dos Trabalhadores. “Quem são os assistentes sociais no Brasil?” Brasília: DIEESE: CUT, 2015. Disponível em: http://www.fenas.org.br/documentos.aspx?t=P. Acesso em: 10 jan. 2016.

FAERMANN, Lindamar Alves; MELLO, Cássia Camila Val. As condições de trabalho dos assistentes sociais e suas implicações no processo de adoecimento dos profissionais. Textos & Contextos, Porto Alegre, v. 15, n. 1, p. 96-113, jan./jul. 2016. doi: 10.15448/1677-9509.2016.1.23035. Disponível em: https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/fass/article/view/23035. Acesso em: 28 set. 2020.

FRAGA, Cristina Kologeski. A atitude investigativa no trabalho do assistente social. Serviço Social & Sociedade, São Paulo, n. 101, p. 40-64, jan./mar. 2010. doi: 10.1590/S0101-66282010000100004. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/sssoc/n101/04.pdf. Acesso em: 29 dez. 2019.

GIL, Antonio Carlos. Como elaborar projetos de pesquisa. 4. ed. São Paulo: Atlas, 2007.

MINAYO, Maria Cecília de Souza. O desafio da pesquisa social. In: MINAYO, Maria Cecília de Souza (org.). Pesquisa social: teoria, método e criatividade. 32. ed. Rio de Janeiro: Vozes, 2012. p. 9-29.

MONTEIRO, Fernando; FORTUNA, Sandra Lourenço de Andrade; NASCIMENTO, Silmara Aparecida; PATRIARCHA, Taynara Fitz. A reforma trabalhista e a precarização dos direitos das mulheres negras no Brasil. Sociedade em Debate, Pelotas, v. 26, n. 2, p. 115-126, maio/ago. 2020. Disponível em: http://revistas.ucpel.edu.br/index.php/rsd/article/view/2619/1678. Acesso em: 27 set. 2020.

PINTO, Carmem Lúcia Lascano; BARREIRO, Cristhianny Bento; SILVEIRA, Denise Nascimento. Formação continuada de professores: ampliando a compreensão aceca deste conceito. Revista Thema, Pelotas, v. 7, n. 1, p. 1-14, 2010. Disponível em: http://revistathema.ifsul.edu.br/index.php/thema/article/download/19/19. Acesso em 29 dez. 2019.

PRATES, Jane Cruz. O método marxiano de investigação e o enfoque misto na pesquisa social: uma relação necessária. Textos & Contextos, Porto Alegre, v. 11, n. 1, p. 116-128, jan./jul. 2012. doi: 10.15448/1677-9509.2019.2. Disponível em: http://repositorio.pucrs.br/dspace/bitstream/10923/7985/2/O_metodo_marxiano_de_investigacao_e_o_enfoque_misto_na_pesquisa_social_uma_relacao_necessaria.pdf. Acesso em: 8 jul. 2018.

SIMÕES, Pedro. Assistentes sociais no Brasil: um estudo a partir das Pnads. Rio de Janeiro: E-papers, 2012.

Published

2020-12-11

How to Cite

FRAGA, Cristina Kologeski; ALBUQUERQUE, Cristina Maria Pinto. Professional insertion and continuing education of graduates in Social Work. Serviço Social em Revista, [S. l.], v. 23, n. 2, p. 506–527, 2020. DOI: 10.5433/1679-4842.2020v23n2p506. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/ssrevista/article/view/38963. Acesso em: 21 nov. 2024.

Issue

Section

Artigos