Social vulnerability as criteria used in student assistance policy: an analysis of conceptual and empirical

Authors

  • Junia Zacour del Giúdice Universidade Federal de Viçosa
  • Maria das Dores Saraiva Loreto Universidade Federal de Viçosa
  • Denilson Santos Azevedo Universidade Federal de Viçosa

DOI:

https://doi.org/10.5433/1679-4842.2014v17n1p27

Keywords:

Social vulnerability, Student assistance, Higher education

Abstract

The criterion of social vulnerability is embedded in different programs for the analysis of poverty and social exclusion. For the present study, we sought to examine conceptually and empirically, the criterion of social vulnerability adopted in student assistance from the Federal University of Viçosa / MG for selection of students benefited by means of literature and questionnaire. Related to social vulnerability and social exclusion risks and addressed the students' perception of the subject. We conclude that the empirical approach refers to the conceptual, social vulnerability being concentrated on economic and social indicators, represented by income, ownership of assets, work, health and family structure.

Author Biographies

Junia Zacour del Giúdice, Universidade Federal de Viçosa

Graduação e mestrado em Economia Doméstica, pela Universidade Federal de Viçosa. 

1987 a 1993 - trabalho na Prefeitura Municipal de Viçosa, na Secretaria de Ação Social.

1993 até a presente data - trabalho na Universidade Federal de Viçosa, na Pró-Reitoria de Assuntos Comunitários, na área de assistência estudantil.

Maria das Dores Saraiva Loreto, Universidade Federal de Viçosa

Professor Associado do Departamento de Economia Doméstica da Universidade Federal de Viçosa - área - economia familiar. Bacharela e Licenciada em Economia Doméstica, 1973, UFV. Bacharela em Ciências Econômicas, 1996, UFV. M.S. Economia Rural, 1976, UFV; D.S. Economia Rural, 1986, UFV.

Denilson Santos Azevedo, Universidade Federal de Viçosa

Professor Adjunto IV do Departamento de Educação da Universidade Federal de Viçosa. Bacharel em História e Licenciatura Plena em História, 1985, UFRJ; Especialização em Metodologia do Ensino Superior, 1987, UFF; M.S. História da Educação, 1993, UFF; D.S. Educação, 2005, USP.

Published

2014-12-29

How to Cite

DEL GIÚDICE, Junia Zacour; LORETO, Maria das Dores Saraiva; AZEVEDO, Denilson Santos. Social vulnerability as criteria used in student assistance policy: an analysis of conceptual and empirical. Serviço Social em Revista, [S. l.], v. 17, n. 1, p. 27–45, 2014. DOI: 10.5433/1679-4842.2014v17n1p27. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/ssrevista/article/view/20068. Acesso em: 24 aug. 2024.

Issue

Section

Artigos