Review "Phonology and variation: guidelines for teaching" Organizers: Dircel Aparecida Kailer, José Magalhães e Dermeval da Hora.

Authors

  • Miguel Luiz Contani Universidade Estadual de Londrina

DOI:

https://doi.org/10.5433/2237-4876.2024v27n1p199-202

Keywords:

Atividades de ensino, Papel do aluno e do professor, Ensino da escrita

Abstract

This book makes it possible to take a new look at the role of the Portuguese language teacher, in relation to the student, in basic education; It links the learning of writing to a permanent gain in understanding of phonology and the variations projected in writing by the speech registers. Presented in 13 chapters, it is a work resulting from research projects developed within the scope of Profletras - Professional Master's Degree in Letters in National Network, a program aimed at training research teachers - and to point out ways to keep integrated the vision of the factors capable of ensuring learning free of prejudice, particularly in the patterns associated with prestige and exclusion, added to the aspects to be considered in the didacticization of academic knowledge. For this reason, it alternates language concepts to a set of technical knowledge essential for the teacher to succeed in the exercise of his pedagogical task.

Author Biography

Miguel Luiz Contani, Universidade Estadual de Londrina

Graduação em Letras Português - Inglês pela Faculdade de Filosofia Ciências e Letras de São Caetano do Sul (1976), mestrado em Educação pela Universidade Federal do Paraná (1988) e doutorado em Comunicação e Semiótica pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (1995). Atualmente é professor adjunto na Universidade Estadual de Londrina. Tem experiência na área de Comunicação, com ênfase em Tradução Intersemiótica, atuando principalmente nos seguintes temas: semiótica, visualidade e linguagem fotográfica.

References

KAILER, Dircel Aparecida; MAGALHÃES, José; HORA, Dermeval da (orgs.). Fonologia e variação: diretrizes para o ensino. Prefácio de Luiza Helena Oliveira da Silva. 1.ed. – Campinas, SP: Pontes Editores, 2023.

Published

2024-04-30

How to Cite

CONTANI, Miguel Luiz. Review "Phonology and variation: guidelines for teaching" Organizers: Dircel Aparecida Kailer, José Magalhães e Dermeval da Hora. Signum: Estudos da Linguagem, [S. l.], v. 27, n. 1, p. 199–202, 2024. DOI: 10.5433/2237-4876.2024v27n1p199-202. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/signum/article/view/50657. Acesso em: 22 jul. 2024.