Instrumentalization, literacy and cultural appreciation through an experience with journalistic interview within the scope of PIBID

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/2237-4876.2024v27n1p98-113

Keywords:

genre, genre didactic project, teaching

Abstract

In this article, we present a proposal for intervention at school, through the implementation of a Genre Didactic Project (GUIMARÃES & KERSCH, 2012), within the scope of the Institutional Teaching Initiation Program (PIBID). Our objective was to provide the student with recognition of their citizen role, through experiencing the role of interviewer, so that they develop and improve specific language skills to act in society. To think about teaching such an object, we adopted the conception of genre as an instrument (SCHNEUWLY, 2004 [1994]). The results point to the fact that, even working with writing and orality for an effective social practice, we did not obtain as a result the appropriation of the genre worked on, as a whole, which would be ideal; due to the changes that had to occur in the PDG during its application. But we managed to awaken students to their citizenship role, through the emphasis given to writing and speaking, which, for the interviewer, are explicit means of exposing their identity, making it public, which is one of the main characteristics that makes the individual citizen: assuming a public identity for themselves.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Gustavo Lima, Universidade Federal do Agreste de Pernambuco

Doutor em Letras/Linguística pela UFPE (2016)

Professor Adjunto III na Universidade Federal do Agreste de Pernambuco

Vice-líder do Grupo de Pesquisa Texto, Escrita e Sala de Aula (TEcSA/CNPq)
Pesquisador do Núcleo de Pesquisa em Discurso e Ensino (NUPEDE/CNPq)

Pesquisador do Grupo de Estudos sobre a Historicidade dos Textos e Ensino de Língua (HISTEL/UFRPECNPq)

Gabriel Santos, Secretaria de Educação de Pernambuco

Licenciado em Letras pela UFRPE. Professor efetivo de Língua Portuguesa na Secretaria de Educação de Jurema-PE. E-mail: gabrielcantilino@hotmail.com

References

BAKHTIN, Mikhail M. Os gêneros do discurso. In: BAKHTIN, Mikhail M. Estética da criação verbal. Tradução de Paulo Bezerra. 6. ed. São Paulo: Editora WMF Martins Fontes, 2011. p. 261-306.

DOLZ, Joaquim; NOVERRAZ, Michèle; SCHNEUWLY, Bernard. Sequências didáticas para o oral e para a escrita: apresentação de um procedimento. In: SCHNEUWLY, Bernard; DOLZ, Joaquim. Gêneros orais e escritos na escola. Tradução e organização de Roxane Rojo e Glaís Sales Cordeiro. São Paulo: Mercado das Letras, 2004. p. 81-108.

GUIMARÃES, Ana Maria de Mattos; KERSCH, Dorotea Frank. A caminho da construção de projetos didáticos de gêneros. In: GUIMARÃES, Ana Maria de Mattos; KERSCH, Dorotea Frank (org.). Caminhos da construção: projetos didáticos de gênero na sala de aula de língua portuguesa. Campinas, São Paulo: Mercado das Letras, 2012a. p. 21-44.

GUIMARÃES, Ana Maria de Mattos; KERSCH, Dorotea Frank. Era uma vez. In: GUIMARÃES, Ana Maria de Mattos; KERSCH, Dorotea Frank (org.). Caminhos da construção: projetos didáticos de gênero na sala de aula de língua portuguesa. Campinas, SP: Mercado das Letras, 2012b. p. 7-20.

HOFFNAGEL, Judith Chambliss. Entrevista: uma conversa controlada. In: DIONÍSIO, Ângela Paiva; MACHADO, Anna Rachel; BEZERRA, Maria Auxiliadora (org.). Gêneros textuais e ensino. 5. ed. Rio de Janeiro: Lucerna, 2007. p. 180-193.

KLEIMAN, Ângela B.; CENICEROS, Rosana C.; TINOCO, Glícia A. Projetos de letramento no ensino médio. In: BUNZEN, Clécio; MENDONÇA, Márcia (org.). Múltiplas linguagens para o ensino médio. São Paulo: Parábola, 2013. p. 69-83.

LÜDKE, Menga; ANDRÉ, Marli. Métodos de coleta de dados: observação, entrevista e análise documental. In: LÜDKE, Menga; ANDRÉ, Marli. Pesquisa em educação: abordagens qualitativas. São Paulo: Editora EPU, 2012. p. 25-44.

SCHNEUWLY, Bernard. Gêneros e tipos de discurso: considerações psicológicas e ontogenéticas. In: SCHNEUWLY, Bernard; DOLZ, Joaquim. Gêneros orais e escritos na escola. Tradução e organização de Roxane Rojo e Glaís Sales Cordeiro. São Paulo: Mercado das Letras, 2004. p. 19-34.

SCHNEUWLY, Bernard; DOLZ, Joaquim. Os gêneros escolares: das práticas de linguagem aos objetos de ensino. In: SCHNEUWLY, Bernard; DOLZ, Joaquim. Gêneros orais e escritos na escola. Tradução e organização de Roxane Rojo e Glaís Sales Cordeiro. São Paulo: Mercado das Letras, 2004. p. 61-78.

SEVERINO, Antônio Joaquim. Teoria e prática científica. In: SEVERINO, Antônio Joaquim. Metodologia do trabalho científico. 23. ed. São Paulo: Cortez, 2007. p. 99-126. DOI: https://doi.org/10.36311/2007.978-85-249-1311-2

Published

2024-04-30

How to Cite

LIMA, Gustavo; SANTOS, Gabriel. Instrumentalization, literacy and cultural appreciation through an experience with journalistic interview within the scope of PIBID. Signum: Estudos da Linguagem, [S. l.], v. 27, n. 1, p. 98–113, 2024. DOI: 10.5433/2237-4876.2024v27n1p98-113. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/signum/article/view/49587. Acesso em: 2 jan. 2025.