The Stylistic Manifestation in the Job Interview as Attribute of Metageneric Competence

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/2237-4876.2023v26n1p93

Keywords:

Metageneric competence, Orality, Stylistic manifestation

Abstract

By placing stylistic manifestation as an attribute of metageneric competence, we aim to analyze how our collaborators, in a mini-course of Brazilian Portuguese as an Additional Language (BPAL), evaluate and manifest style in the job interview genre through reading and oral production tasks. In the theoretical scope, we defend the need to expand the metageneric competence of the students, considering the notion of discursive genres, the multimodal character inherent to the interactions and the particularities (especially stylistic) of the genre under study. In the methodological scope, we planned an online mini-course to experience pedagogical practices that encompassed reading and oral production tasks, with a view to investigating the construction of meanings around the stylistic manifestation in the job interview. In the analytical scope, we found that the participants perceived the stylistic nuances in line with the configuration of the context in which the enunciation was instantiated. We conclude that the performance of the BPAL teacher is essential in expanding the metageneric competence in tasks instantiated in the effective sociocultural use of the language.

Author Biographies

Rodrigo Albuquerque , University of Brasília (UnB)

Doctoral Degree in Linguistics from the Post Graduate Program in Linguistics at the University of Brasília - UnB. Associate Professor at the University of Brasília - UnB. Contact: rodrigo.albuquerque.unb@gmail.com

Ana Carolina de Andrade da Silva , University of Brasília (UnB)

Graduate Degree in Language Teaching - Brazilian Portuguese as a Second Language from the University of Brasília - UnB. Contact: ana_andrade16@hotmail.com

References

ADELINO, Francisca Janete S. Gênero entrevista de seleção: uma discussão teórica sob a perspectiva bakhtiniana. In: JORNADA NACIONAL DO GELNE, 25., 2014, Natal, RN. Anais [...]. Natal: EDUFRN, 2014. p. 1-11. Disponível em: http://gelne.com.br/arquivos/anais/gelne-2014/anexos/170.pdf. Acesso em: 26 dez. 2022.

ALBUQUERQUE, Rodrigo. A noção de gêneros textuais no ensino de português brasileiro como língua adicional (PBLA): por uma prática centrada na cena genérica. In: SILVA, Francisca C. O.; VILARINHO, Michele M. O. (org.). O que a distância revela: diálogos em português brasileiro como Língua adicional. Brasília: UAB, 2017. p. 169-193.

ALBUQUERQUE, Rodrigo. A noção da competência metagenérica nas dimensões linguístico-discursiva, pragmática, sociocognitiva e sociointeracional. Investigações, Recife, PE, v. 35, n. esp. p. 1-30, 2022. DOI: https://doi.org/10.51359/2175-294x.2022.254396

ALBUQUERQUE, Rodrigo. A ampliação da competência metagenérica no resumo acadêmico: uma proposta pedagógica. No prelo.

ALBUQUERQUE, Rodrigo; BARRETO, Aline N. B. O gênero discursivo meme no ensino de Português Brasileiro como Língua Adicional. Caminhos em Linguística Aplicada, Taubaté, SP, v. 28, n. 1, p. 189-211, 2023.

ANTUNES, Irandé. Aula de português: encontro & interação. São Paulo: Parábola, 2003.

BAKHTIN, Mikhail. Estética da criação verbal. 5. ed. São Paulo: Martins Fontes, 1992.

BAZERMAN, Charles. Speech acts, genres, and activity systems: how texts organize activity and people. In: BAZERMAN, Charles; PRIOR, Paul (ed.). What writing does and how it does it: an introduction to analyzing texts and textual practices. London: Lawrence Erlbaum Associates, 2004. p. 309-339.

BESSA, Décio; SATO, Denise T. B. Categorias de análise. In: BATISTA JÚNIOR, José R. L.; SATO, Denise T.B.; MELO, Iran F. (org.). Análise de discurso crítica para linguistas e não linguistas. São Paulo: Parábola, 2018. p. 124-157.

BRAIT, Beth. Bakhtin: conceitos-chave. 5. ed. São Paulo: Contexto, 2012.

BRONCKART, Jean-Paul. Restrições e liberdades textuais, inserção social e cidadania. Tradução de Anna Rachel Machado. Revista da ANPOLL, Campinas, SP, v. 1, n. 19, p. 231-56, 2005. DOI: https://doi.org/10.18309/anp.v1i19.467

BRONCKART, Jean-Paul. Atividade de linguagem, textos e discursos: por um interacionismo sociodiscursivo. 2. ed. São Paulo: EDUC, 2007.

CHIZZOTTI, Antônio. A pesquisa qualitativa em ciências humanas e sociais: evolução e desafios. Revista Portuguesa de Educação, Braga, PT, v. 16, n. 2, p. 221-236, 2003.

DOLZ, Joaquim; BUENO, Luzia. Gêneros orais e gêneros produzidos na interface escrito-oral: o discurso de formatura no ensino fundamental e sua contribuição para o letramento escolar. In: BUENO, Luzia; COSTA-

HÜBES, Terezinha da C. (org.). Gêneros orais no ensino. Campinas: Mercado de Letras, 2015. p. 117-137.

DOLZ, Joaquim; SCHNEUWLY, Bernard. Gêneros e progressão em expressão oral e escrita: elementos para uma reflexão sobre uma experiência suíça (francófona). In: SCHNEUWLY, Bernard; DOLZ, Joaquim (org.). Gêneros orais e escritos na escola. Campinas: Mercado de Letras, 2004. p. 41-70.

DOLZ, Joaquim; SCHNEUWLY, Bernard; HALLER, Sylvie. O oral como texto: como construir um objeto de ensino. In: SCHNEUWLY, Bernard; DOLZ, Joaquim (org.). Gêneros orais e escritos na escola. Campinas: Mercado das Letras, 2004. p. 125-155.

ENTREVISTA de emprego. [S. l: s. n., 2013]. 1 vídeo (3 min. 15). Publicado pelo canal Porta dos Fundos.

Disponível em: http://www.youtube.com/watch?v=wV3vGWcca3U. Acesso em: 28 dez 2022.

ESSENFELDER, Renato. Marcas da presença da audiência em uma entrevista jornalística. Revista Virtual de Estudos da Linguagem-ReVel, v. 3, n. 4, p. 1-24, 2005.

FAIRCLOUGH, Norman. Discurso e mudança social. Brasília: Editora da UnB, 2008.

FAIRCLOUGH, Norman. Análise crítica do discurso como método em pesquisa social científica. Linha D’Água, São Paulo, SP, v. 25, n. 2, p. 307-329, 2012. DOI: https://doi.org/10.11606/issn.2236-4242.v25i2p307-329

FARACO, Carlos Alberto. Linguagem & diálogo: as ideias linguísticas do círculo de Bakhtin. São Paulo: Parábola, 2009.

FIORIN, José Luiz. Introdução ao pensamento de Bakhtin. 2. ed. São Paulo: Contexto, 2016.

FLICK, Uwe. Desenho da pesquisa qualitativa. Porto Alegre: Artmed, 2009.

GARRETT, Anette. Entrevista: seus princípios e métodos. 4. ed. Rio de Janeiro: Agir, 1964.

GNERRE, Maurizio. Linguagem, escrita e poder. 5. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2012.

GONZÁLEZ REY, Fernando. Pesquisa qualitativa e subjetividade: os processos de construção da informação. São Paulo: Pioneira Thompson Learning, 2005.

GRICE, Herbert P. Logic and conversation. In: JAWORSKI, Adam; COUPLAND, Nikolas (ed.). The discourse reader. 2nd ed. Abingdon, USA: Routledge, 1975. p. 41-58.

HOFFNAGEL, Judith C. Entrevista: uma conversa controlada. In: DIONISIO, Angela P.; MACHADO, Anna Rachel; BEZERRA, Maria A. (org.). Gêneros textuais & ensino. São Paulo: Parábola, 2010. p. 195-208.

KOCH, Ingedore G. V. Introdução à linguística textual: trajetória e grandes temas. 2. ed. São Paulo: Contexto, 2015.

KOCH, Ingedore G. V.; BENTES, Anna C.; CAVALCANTE, Mônica M. Intertextualidade: diálogos possíveis. São Paulo: Cortez, 2007.

KOCH, Ingedore G. V.; BENTES, Anna C.; NOGUEIRA, Cássia M. A. Gênero, mídia e recepção: sobre as narrativas televisivas e seus espectadores. Cadernos de Estudos Linguísticos, Campinas, SP, v. 44, p. 265-282, 2003. DOI: https://doi.org/10.20396/cel.v44i0.8637081

KOCH, Ingedore G. V.; ELIAS, Vanda M. Ler e compreender: os sentidos do texto. 2. ed. São Paulo: Contexto, 2008.

KOCH, Ingedore G. V.; ELIAS, Vanda M. Ler e escrever: estratégias de produção textual. 2. ed. São Paulo: Contexto, 2012.

KOZINETS, Robert V. Netnografia: realizando pesquisa etnográfica online. Porto Alegre: Penso, 2014.

LEITE, Marli Q. Interação, texto falado e discurso. In: BRAIT, Beth; SOUSA-E-SILVA, Maria Cecília C. (org.). Texto ou discurso? São Paulo: Contexto, 2012. p. 217-235.

MARCUSCHI, Luiz A. Da fala para a escrita: atividades de retextualização. 9. ed. São Paulo: Cortez, 2008a.

MARCUSCHI, Luiz A. Produção textual, análise de gêneros e compreensão. São Paulo: Parábola, 2008b.

MARCUSCHI, Luiz A. Oralidade e ensino de língua: uma questão pouco falada. In: DIONISIO, Ângela P.;

BEZERRA, Maria A. (org.). Livro didático de português: múltiplos olhares. Campina Grande: EDUFCG, 2020. p. 25-46.

MASON, Jennifer. Qualitative researching. London, Thousand Oaks & New Delhi: SAGE, 2002.

MILLER, Carolyn R. Genre as social action. Quarterly Journal of Speech, Champaign, ILL, v. 70, p. 151-67, 1984. DOI: https://doi.org/10.1080/00335638409383686

MILLER, Carolyn R. Rethorical community: the cultural basis of genre. In: FREEDMAN, Aviva; MEDWAY, Peter (ed.). Genre and the new rethoric. London: Taylor & Francis, 1994. p. 57-66.

NEGREIROS, Gil; BOAS, Gislaine V. A oralidade na escola: um (longo) percurso a ser trilhado. Letras, v. 27, n. 54, p. 115-126, 2017. DOI: https://doi.org/10.5902/2176148529573

NONATO, Sandoval. Oralidade, ensino de língua portuguesa e formação do professor. Revista Brasileira de Linguística Aplicada, Belo Horizonte, MG, v. 19, n. 1, p. 49-68, 2019. DOI: https://doi.org/10.1590/1984-6398201913577

NORRIS, Sigrid. Analyzing multimodal interaction: a methodological framework. London: Routledge, 2004. DOI: https://doi.org/10.4324/9780203379493

NORRIS, Sigrid. Modal density and modal configurations: multimodal actions. In: JEWITT, Carey (ed.). The routledge handbook of multimodal analysis. London: Routledge, 2009. p. 78-90.

RESENDE, Viviane M.; RAMALHO, Viviane. Análise de discurso crítica, do modelo tridimensional à articulação entre práticas: implicações teórico-metodológicas. Linguagem em (Dis)curso, Tubarão, SC, v. 5, n. 1, 2004, p. 185-207.

ROJO, Roxane; SCHNEUWLY, Bernad. As relações oral/escrita nos gêneros orais formais e públicos: o caso da conferência acadêmica. Linguagem em (Dis)curso, Tubarão, SC, v. 6, n. 3, p. 463-493, 2006.

SCHNEUWLY, Bernard. Gêneros e tipos de discurso: considerações psicológicas e ontogenéticas. In: SCHNEUWLY, Bernard; DOLZ, Joaquim (org.). Gêneros orais e escritos na escola. Campinas: Mercado de Letras, 2004a. p. 19-34.

SCHNEUWLY, Bernard. Palavra e ficcionalização: um caminho para o ensino da linguagem oral. In: SCHNEUWLY, Bernard; DOLZ, Joaquim (org.). Gêneros orais e escritos na escola. Campinas: Mercado de Letras, 2004b. p. 109-124.

SILVEIRA, Sonia B. Ações tópicas e papéis discursivos em entrevistas de emprego. Veredas-Revista de Estudos Linguísticos, Juiz de Fora, MG, v. 4, n. 1, p. 79-89, 2000.

VASCONCELOS, Maria Lúcia M. C.; CASAGRANDE, Nancy S. Oralidade e ensino: o difícil caminho da teoria à prática. Todas as Letras, São Paulo, SP, v. 17, n. 1, p. 91-102, 2015. DOI: https://doi.org/10.15529/1980-6914/letras.v17n1p91-102

Published

2023-08-11

How to Cite

ALBUQUERQUE , Rodrigo; DE ANDRADE DA SILVA , Ana Carolina. The Stylistic Manifestation in the Job Interview as Attribute of Metageneric Competence. Signum: Estudos da Linguagem, [S. l.], v. 26, n. 1, p. 93–106, 2023. DOI: 10.5433/2237-4876.2023v26n1p93. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/signum/article/view/47338. Acesso em: 30 jun. 2024.