The Oral Argumentation in Scientific Dissemination Genre

intersemiotic analysis of multimodal materials

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/2237-4876.2023v26n1p66

Keywords:

Orality, Multimodal argumentation, Opinion

Abstract

This article is linked to research carried out within the scope of the Professional Master's degree in Languages and aims to discuss how aspects linked to orality, identified in two scientific dissemination videos circulating on YoutubeBR, produced about the fake news theme, are articulated to other semiosis in the composition of opinions that aim at the adhesion of adolescents and youngsters to the ideas conveyed in two different channels. Based on concepts from the field of conversation and textual linguistics, it is proposed a methodological procedure that guides the analyzes of orality combined with the intersemiotic complementarity of multimodal materiality. The results indicate that following the discursive flow and discourse topics collaborates with the understanding of filtering operations and salience, both associated with the characteristics of audiovisual productions, in addition to registering the type of privileged reasoning in each one. It is understood that the identification of these linguistic-discursive resources can provide a reference for the composition of pedagogical practices aimed at understanding oral argumentation.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

Isabel Cristina Michelan Azevedo, Federal University of Sergipe (UFS)

Doctoral Degree in Language Teaching from the University of São Paulo - USP (2009). Adjunct Professor
Doctor at the Federal University of Sergipe - UFS. Contact: icmazevedo2@gmail.com

References

ANGENOT, Marc. O discurso social e as retóricas da incompreensão: consensos e conflitos na arte de (não) persuadir. Organização de Carlos Piovezani. São Carlos: EdUFSCar, 2015.

AZEVEDO, Isabel C. M.; GASQUE, Kelley C. G. D. Contribuições dos letramentos digital e informacional na sociedade contemporânea. Transinformação, Campinas, SP, v. 29, n. 2, ago. 2017. DOI: https://doi.org/10.1590/2318-08892017000200004

BAKHTIN, Mikhail. Os gêneros do discurso. Organização, tradução, posfácio e notas de Paulo Bezerra. São Paulo: Editora 34, 2016.

BERK, Ronald A. Multimedia teaching with video clips: TV, movies, YouTube, and mtvU in the college classroom. International Journal of Technology in Teaching and Learning, Boston, v. 5, n. 1, p. 1-21, 2009.

BERRUECOS, María de Lourdes. La producción discursiva de la ciencia. Argumentos. Estudios Críticos de La Sociedad, Ciudad de México, v. 23, p. 93-108, 1995.

BRAIT, Beth. O processo interacional. In: PRETTI, Dino F. (org.). Análise de textos orais. São Paulo: Humanitas Publicações, 2003. p. 215-244.

BUENO, Wilson C. Jornalismo científico: conceito e funções. Ciência e Cultura, São Paulo, SP, v. 37, n. 9, p. 1420-1427, 1985.

BURGESS, Jean; GREEN, Joshua. YouTube e a revolução digital: como o maior fenômeno da cultura participativa transformou a mídia e a sociedade. São Paulo: Aleph, 2009.

CHARAUDEAU, Patrick; MAINGUENEAU, Dominique. Dicionário de análise do discurso. Tradução de Fabiana Komesu. São Paulo: Contexto, 2004.

COSTA, Sérgio R. Dicionário de gêneros textuais. 3. ed. rev. e ampl. Belo Horizonte: Autêntica, 2014.

DOLZ, Joaquim; SCHNEUWLY, Bernard; HALLER, Sylvie. O oral como texto: como construir um objeto de ensino. In: DOLZ, Joaquim; SCHNEUWLY, Bernard. Gêneros orais e escritos na escola. Tradução e organização de Roxane Rojo e Glais Sales Cordeiro. Campinas: Mercado de Letras, 2004. p. 149-185.

FARACO, Carlos Alberto. Linguagem & diálogo: as ideias linguísticas do círculo de Bakhtin. São Paulo: Parábola Editorial, 2009.

FÁVERO, Leonor Lopes; ANDRADE, Maria Lúcia C. V. O.; AQUINO, Zilda Gaspar O. Oralidade e escrita: perspectivas para o ensino de língua materna. São Paulo: Cortez, 1999.

FERREIRA, Luciana N. A.; QUEIROZ, Salete L. Textos de divulgação científica no ensino de ciências: uma revisão. Alexandria: Revista de Educação em Ciência e Tecnologia, Florianópolis, SC, v. 5, n. 1, p. 3-31, 2012.

FORTE-FERREIRA, Elaine C.; SANTOS, Rosângela I. A.; NORONHA, Leilane A. Formação docente e o ensino da oralidade: entre concepções e práticas em sala de aula. Interfaces, v. 13, n. 2, p. 82-99, 2022. DOI:10.5935/2179-0027.20220026. DOI: https://doi.org/10.5935/2179-0027.20220026

GALVÃO, Marise A. M.; AZEVEDO, Josilete A. M. A oralidade em sala de aula de língua portuguesa: o que dizem os professores do ensino básico. Filologia e Linguística Portuguesa, São Paulo, v. 17, n. 1, p. 247-272, 2015. DOI: https://doi.org/10.11606/issn.2176-9419.v17i1p249-272

GRÁCIO, Rui Alexandre. Retórica e objetividade. EID&A - Revista Eletrônica de Estudos Integrados em Discurso e Argumentação, Ilhéus, n. 6, p. 171-184, jun. 2014.

GRILLO, Sheila V. C. Divulgação científica na esfera midiática. Revista Intercâmbio, São Paulo, SP, v. 15, 2006. ISSN 1806-275x.

GRILLO, Sheila V. C. Gêneros primários e gêneros secundários no círculo de Bakhtin: implicações para a divulgação científica. Alfa, São Paulo, v. 52, n. 1, p. 57-79, 2008.

GRILLO, Sheila V. C.; OLÍMPIO, Ariadne M. Gêneros do discurso e ensino. Filologia e Linguística Portuguesa, São Paulo, SP, n. 8, p. 379-390, 2006. DOI: https://doi.org/10.11606/issn.2176-9419.v0i8p379-390

GRIZE, Jean-Blaise. Logique naturelle et communications. Paris: Presses Universitaires de France, 1996. DOI: https://doi.org/10.3917/puf.grize.1996.01

GRIZE, Jean-Blaise. O ponto de vista da lógica natural. EID&A - Revista Eletrônica de Estudos Integrados em Discurso e Argumentação, Ilhéus, v. 20, n. 3, 2020. DOI: https://doi.org/10.47369/eidea-20-3-3012

ISOLA-LANZONI, Gabriel. Coesão verbo-imagética: um estudo sistêmico-funcional sobre multimodalidade em mídias digitais. 2020. 200 f. Dissertação (Mestrado em Filologia em Língua Portuguesa) - Faculdade de

Filosofia, Letras e Ciências Humanas, Universidade de São Paulo, SP, São Paulo, 2020.

JACOBI, Daniel. Diffusion et vulgarisation: itinéraires du texte scientifique. Paris: Les Belles Lettres, 1986. (Annales Littéraires de l’Universite de Franche-Comté, v. 324).

JONES, Troy; CUTHRELL, Kristen. YouTube: educational potentials and pitfalls. Computers in the Schools, London, v. 28, n. 1, p. 75-85, 2011. DOI: https://doi.org/10.1080/07380569.2011.553149

JUBRAN, Clélia C. A. S. Tópico discursivo. In: JUBRAN, Cléria C. A. S; KOCH, Ingedore G. V. (org.). Gramática do português culto falado no Brasil. Campinas: Editora da Unicamp, 2006. p. 89-132.

MAGALHÃES, Tânia G. Oralidade na sala de aula: alguém “fala” sobre isso? Instrumento - Revista de Estudo e Pesquisa em Educação, Juiz de Fora, MG, n. 7/8, p. 65-81, 2006.

MARCUSCHI, Luiz Antônio. Atividades de compreensão na interação verbal. In: PRETTI, D. (org.). Estudos de língua falada: variações e confrontos. São Paulo: Humanitas Publicações, 1998. p. 15-45.

MAST, Jelle; COESEMANS, Roel; TEMMERMAN, Martina. Hybridity and the news: Blending genres and interaction patterns in new forms of journalism. Journalism, Thousand Oaks, v. 18, n. 1, p. 3-10, 2016. DOI: https://doi.org/10.1177/1464884916657520

MENDONÇA, Carlos Magno C.; SALGADO, Tiago Barcelos P. Felipe Neto em performance no YouTube: uma responsabilidade mútua entre performer e audiências. Comunicação Midiática, Bauru, SP, v. 7, n. 3, p. 31-50, set. / dez. 2012.

MION, Mirian R. B.; LOPES, Daniel de Queiroz. YouTube e educação: uma revisão da pesquisa brasileira no período de 2014 a 2021. Renote - Revista Novas Tecnologias na Educação, Porto Alegre, RS, v. 19, n. 2, p. 526-535, 2021. DOI: https://doi.org/10.22456/1679-1916.121376

NASCIMENTO, Tatiana G. O discurso da divulgação científica no livro didático de ciências: características, adaptações e funções de um texto sobre clonagem. Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências, Belo Horizonte, MG, v. 5, n. 2, p. 15-28, 2005.

PERELMAN, Chaim; OLBRECHTS-TYTECA, Lucie. Tratado da argumentação: a nova retórica. Tradução de Maria Ermantina Galvão G. Pereira. São Paulo: Martins Fontes, 1996.

RESENDE, Ana Rubélia Mendes de Lima. Uso Educacional de Ferramentas de Autoria na Web. Lavras: UFLA, 2015.

REYES, Rafael D. M.; VAZQUEZ, Manuel B. La comunicación de la ciencia en YouTube España, ¿divulgación, Difusión, comunicación o sólo polémica? Revista Prisma Social, Madrid, v. 31, p. 410-422, 2020. Comunicación del conocimiento científico en la era de la postverdad. Retos y Oportunidades.

ROYCE, Terry D. Intersemiotic complementarity: a framework for multimodal discourse analysis. In: ROYCE, Terry D.; BOWCHER, Wendy (org.). New directions in the analysis of multimodal discourse. New York: LEA, 2007. p. 63-109.

VIZCAÍNO-VERDÚ, Arantxa; CONTRERAS-PULIDO, Paloma. Del aula a la escuela en línea universal: dimensiones temáticas en canales de YouTube. Hamut’ay. Revista Cuatrimestral de Divulgación Científica, Juliaca, Peru, v. 6, n. 3, p. 12-25, 2019. DOI: https://doi.org/10.21503/hamu.v6i3.1841

Published

2023-08-11

How to Cite

AZEVEDO, I. C. M. The Oral Argumentation in Scientific Dissemination Genre: intersemiotic analysis of multimodal materials. Signum: Estudos da Linguagem, [S. l.], v. 26, n. 1, p. 66–79, 2023. DOI: 10.5433/2237-4876.2023v26n1p66. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/signum/article/view/47322. Acesso em: 19 may. 2024.