Orality and Textual Production in a Didactic Book

perspective of ad pecheuxtiana

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/2237-4876.2023v26n1p37

Keywords:

Teaching axes, Social division of senses, Discourse analysis

Abstract

In this article, from the theoretical perspective of Discourse Analysis conceived by Pêcheux, to analyze how the axes of teaching Portuguese Language Textual Production and Orality are discursivized by the evaluators, through the review, within the scope of the Didactic Book Guide. Unlike the review formulated by authors/editors of the work, which only highlight the possibilities/advantages of the volumes, that of the evaluators seeks to indicate, to Basic Education (EB) teachers, both the qualities and limitations of the collection, emphasizing the relationship of the axes with the demands of the official documents for the Basic Education. These discursivizations are related to the collection Spheres of Languages, by Maria Inês Batista Campos and Nivia Assumpção, published by the FTD publisher and approved in PNLD 2018. To do so, we started from an analysis of the textbook constitution, formulation and circulation processes, in the light of the following fundamentals: conditions of production and social division. We observed, from the analysis, a social division of unequal meanings between the Textual Production and Orality axes.

References

APINAGÉ, M. D. B. S.; SANTOS, J. S; LEITE, J. D. Livro didático de Língua Portuguesa: análise discursiva do eixo oralidade. Letras, Santa Maria, Especial, 2020, n. 01, p. 151-173. DOI: https://doi.org/10.5902/2176148538811

AZEVEDO, L. T. Discurso e Leitura: uma análise do livro didático do ensino médio. Olinda: Livro Rápido, 2019.

BRASIL. MEC. Edital de Convocação 04/2015-CGPLI. Processo de Inscrição e Avaliação de Obras Didáticas para o Programa Nacional do Livro Didático - PNLD 2018. Brasília: MEC, 2015.

BRASIL. MEC. Chamada Pública SEB/MEC nº 42/2016. Chamada de Candidaturas de Instituições Públicas de Educação Superior Brasileiras. Brasília: MEC, 2016.

BRASIL. MEC. PNLD 2018: língua portuguesa – guia de livros didáticos – Ensino Médio/ Ministério da Educação – Secretária de Educação Básica – SEB – Fundo Nacional de Desenvolvimento da Educação. Brasília, DF: Ministério da Educação, Secretária de Educação Básica, 2017. 109 p.

COURTINE, J. J. Análise do discurso político: o discurso comunista endereçado aos cristãos. 1ª ed. São Carlos: EdUFSCar, 2014.

DANTAS, S. A.; MARINE, T. C. O espaço da oralidade no ensino da língua portuguesa: possibilidades e desafios com o relato pessoal. In: MAGALHÃES, T.; CRISTÓVÃO, V. (Orgs.). Oralidade e ensino de Língua Portuguesa. São Paulo: Pontes Editores, 2018. p. 39-74.

FERRAREZI, J. C. Pedagogia do silenciamento: a escola brasileira e o ensino de língua materna. 1ª ed. São Paulo: Parábola Editorial, 2014.

LEITE, J. D. Aula de Língua Portuguesa: das identificações do professor à sua prática. 2015. 248f. Tese (Doutorado em Estudos Linguísticos) - Universidade Federal de Uberlândia (UFU), Uberlândia-MG, 2015.

MAGALHÃES, T. G. Oralidade e ensino de Língua Portuguesa no Brasil: uma leitura. In: MAGALHÃES, T.; CRISTÓVÃO, V. (Orgs.). Oralidade e ensino de Língua Portuguesa. São Paulo: Pontes Editores, 2018. p. 39-74.

MARCUSCHI, L. A. Da fala para a escrita: atividades de retextualização. 8ª ed. São Paulo: Cortez, 2007.

ORLANDI, E. P. Análise de Discurso: princípios e procedimentos. 12ª ed. São Paulo: Pontes Editores, 2015.

ORLANDI, E. P. Discurso e Leitura. 9ª ed. São Paulo: Cortez, 2012.

PÊCHEUX, M. Ler o arquivo hoje. In: ORLANDI, E. P. (Org.). Gestos de leitura: da história no discurso. 4ª ed. São Paulo: Editora da Unicamp, 2014. p. 57-67.

PÊCHEUX, M. Língua, “Linguagens”, Discurso. In: Textos escolhidos por: Eni Puccinelli Orlandi. Análise de Discurso: Michel Pêcheux; tradução: Freda Indursky. 4ª ed. Campinas, SP: Pontes Editores, 2015. p. 121-129.

SCHNEUWLY, B; DOLZ, J. Gêneros orais e escrito na escola. Tradução e organização Roxane Rojo e Glaís Sales Cordeiro. Campinas, SP: Mercado de Letras, 2004.

SILVA, S. B. B.; PEREIRA, J. N. O Livro Didático de Língua Portuguesa e a Formação do Jovem Brasileiro. In: SILVA, S. B. B.; PEREIRA, J. N. (Org.). Língua Portuguesa e Literatura no Livro Didático: Desafios e Perspectivas. São Paulo: Pontes Editores, 2018. p. 19-43.

Published

2023-08-11

How to Cite

BRITO DE SOUSA APINAGÉ, Maria Deusa; LEITE, João de Deus; SILVA DOS SANTOS, Janete. Orality and Textual Production in a Didactic Book: perspective of ad pecheuxtiana. Signum: Estudos da Linguagem, [S. l.], v. 26, n. 1, p. 37–51, 2023. DOI: 10.5433/2237-4876.2023v26n1p37. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/signum/article/view/47308. Acesso em: 23 jul. 2024.