Work projects: tools for teacher continuing education at school

Authors

  • Marcos Antonio Rocha Baltar Universidade de Caxias do Sul
  • Maria Eugênia T. Gastaldello Universidade de Caxias do Sul
  • Marina Araújo Camelo Universidade de Caxias do Sul
  • Priscila Kuhn Derlam Universidade de Caxias do Sul

DOI:

https://doi.org/10.5433/2237-4876.2007v10n2p177

Keywords:

Projects, Research-action, Language activity, Discursive competence, Continuing education.

Abstract

The present article discusses the pedagogy of work projects as a contribution for the development of competences involving teachers in a continuing education situation. The theories involved are the sociodiscursive Interactionism by Bronckart (1999), mainly the concepts of language activity and language action, the work projects by Hernández (1998a, 1998b), Perrenoud’s competence concept (1999) and Baltar’s discursive competence concept (2006). The methodological procedures follow the research-action dynamics: action, reflection, action, as Andaloussi (2004), analyzed during the follow-up of the creation and execution of a work project in a public school in Flores da Cunha-RS. The results showed the development of multiple competences in the project participants and the school`s necessity to rethink its didactic-pedagogical planning towards  collaborative work, aiming at promoting the school community`s sociodiscursive emancipation.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Marcos Antonio Rocha Baltar, Universidade de Caxias do Sul

É graduado em Letras Licenciatura Plena Português-Francês pela Universidade Federal de Pelotas (1992), mestre em Lingüística pela Universidade Federal de Santa Catarina (1995), doutor em Letras pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (2003) e pós-doutor pela Universidade de Genebra-Suiça (2006). Atualmente é professor titular da Universidade de Caxias do Sul. Tem experiência na área de Letras e Comunicaçào Social, pesquisando a interface entre a Educação e a Comunicação. Em 2004 publicou o livro Competência discursiva e gêneros textuais: uma exeperiência com o jornal de sala de aula.

Maria Eugênia T. Gastaldello, Universidade de Caxias do Sul

Possui graduação em Licenciatura em Filosofia pela Universidade de Caxias do Sul (1967), graduação em Lic em Pedagogia Hab em Magistério e Orientação Educacional pela Universidade de Caxias do Sul (1971) e mestrado em Educação - Área de concentração: Psicicologia Educacional pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (1982). Atualmente é professor titular da Universidade de Caxias do Sul, atuando principalmente nos seguintes temas: educação, ensino superior, psicologia do desenvolvimento e da aprendizagem.

Marina Araújo Camelo, Universidade de Caxias do Sul

Aluna de Graduação do curso de Letras da  Universidade de Caxias Sul.

Priscila Kuhn Derlam, Universidade de Caxias do Sul

Aluna de Graduação da  Universidade de Caxias Sul.

Published

2007-12-15

How to Cite

BALTAR, Marcos Antonio Rocha; GASTALDELLO, Maria Eugênia T.; CAMELO, Marina Araújo; DERLAM, Priscila Kuhn. Work projects: tools for teacher continuing education at school. Signum: Estudos da Linguagem, [S. l.], v. 10, n. 2, p. 177–198, 2007. DOI: 10.5433/2237-4876.2007v10n2p177. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/signum/article/view/4441. Acesso em: 25 dec. 2024.