The constitution of pedagogic discourse and its implications in foreign language classes

Authors

  • Jakeline Aparecida Semechechem Universidade Estadual do Centro Oeste
  • Raquel Cristina Mendes de Carvalho Universidade Estadual do Centro-Oeste

DOI:

https://doi.org/10.5433/2237-4876.2007v10n2p139

Keywords:

Pedagogic discourse, Foreign language, Communicative competence.

Abstract

The present article reports an ethnographic research that has the purpose of investigating how a teacher organizes, structures and regulates her discourse in a foreign language class. In order to carry out this study, data were collected in the English classes of a private school by means of tape recordings of classes and field notes by the teacher and by an observer. The data were analyzed in light of Bernstein’s pedagogic discourse, the regulative and instructional register. This study emphasizes that teacher’s discourse is organized to promote interaction in the class (the regulative register) and to promote input in the foreign language (instructional register). Above all, it is claimed that the use of the foreign language in both registers (regulative and instructional) promote more opportunities for the learners to develop the communicative competence in the foreign language, in this case, in English.

Author Biographies

Jakeline Aparecida Semechechem, Universidade Estadual do Centro Oeste

Graduada em Letras-Inglês e suas Literaturas pela Universidade Estadual do Centro Oeste (2006). Desenvolve pesquisas na área de Lingüística, com ênfase em Lingüística Aplicada, atuando principalmente nos seguintes temas: pesquisas sobre interação em sala de aula, eventos de letramento escolar em contextos multilíngues e identidades sociais.

Raquel Cristina Mendes de Carvalho, Universidade Estadual do Centro-Oeste

Possui graduação em Letras Português-Inglês pela Fundação Faculdade Estadual de Filosofia Ciências e Letras de Guarapuava (1990) especialização em Ensino de Língua Inglesa pela FECILCAM e mestrado em Letras (Inglês e Literatura Correspondente) pela Universidade Federal de Santa Catarina (2005). Atualmente é professora assistente nível B da Universidade Estadual do Centro-Oeste.

Published

2007-12-15

How to Cite

SEMECHECHEM, Jakeline Aparecida; CARVALHO, Raquel Cristina Mendes de. The constitution of pedagogic discourse and its implications in foreign language classes. Signum: Estudos da Linguagem, [S. l.], v. 10, n. 2, p. 139–158, 2007. DOI: 10.5433/2237-4876.2007v10n2p139. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/signum/article/view/4197. Acesso em: 4 jul. 2024.