Narrative with the Saci Pererê myth: from theoretical aspects to a proposal of didactic transposition

Authors

  • Idelma Maria Nunes Porto Universidade Estadual de Londrina
  • Alba Maria Perfeito Universidade Estadual de Londrina

DOI:

https://doi.org/10.5433/2237-4876.2007v10n2p113

Keywords:

Reading, Linguistic analysis, Narrative, Myth, Didactic sequence.

Abstract

The present article integrates the studies of the research Project in Applied Linguistics “Writing and grammar teaching: a new look at an old problem”, of ethnographic nature. It focuses on Portuguese teachers’ education by means of diagnosis and intervention through  theoretical-practical reflection, aiming at the improvement of the mother tongue teaching-learning process, mainly concerning linguistic analysis. Discussions have considered the discursive genre as a teaching object - articulation axis and curricular progression - and the text, as a unit of meaning and teaching - integration element of reading practices, linguistic analysis and textual production. The aim in this paper is to analyze  a narrative with the “Saci Pererê” myth, which belongs to the narrate order, starting from linguistic-enunciative marks in relation to the production conditions (support, speakers, purpose and circulation place), the theme and the compositional construction, in the process of possible effects of meaning. Besides, this work will present suggestions in a didactic sequence so as to contribute in a theoretical-practical way with the studies related to the mother tongue teaching-learning process.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Idelma Maria Nunes Porto, Universidade Estadual de Londrina

Atualmente está cursando o mestrado em Estudos da Linguagem na Universidade Estadual de Londrina, é especialista em Língua Portuguesa pela Universidade Estadual de Londrina (UEL). Graduação em Letras (2002) e em Relações Públicas pela mesma universidade (1995).

Alba Maria Perfeito, Universidade Estadual de Londrina

Possui graduação em Letras Anglo-Portuguesas pela Universidade Estadual de Londrina (1971), mestrado em Lingüística pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (1993) e doutorado em Semiótica e Lingüística Geral pela Universidade de São Paulo (1999). Atualmente é professora adjunto 3 da Universidade Estadual de Londrina. Tem experiência na área de Lingüística Aplicada, com ênfase em ensino-aprendizagem de Língua Portuguesa, atuando, principalmente, com os seguintes temas: ensino-aprendizagem de leitura, de gramática e de produção textual em língua portuguesa.

Published

2007-12-15

How to Cite

PORTO, I. M. N.; PERFEITO, A. M. Narrative with the Saci Pererê myth: from theoretical aspects to a proposal of didactic transposition. Signum: Estudos da Linguagem, [S. l.], v. 10, n. 2, p. 113–137, 2007. DOI: 10.5433/2237-4876.2007v10n2p113. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/signum/article/view/4196. Acesso em: 21 may. 2024.