Textuals genre and didactic tools for continuous Portuguese language teacher education

Authors

  • Elvira Lopes Nascimento Universidade Estadual de Londrina
  • Adair Vieira Gonçalves CEFORTEC/ NUTEAD/ UEPG
  • Cláudia Lopes Nascimento Saito CEFORTEC/NUTEAD/ UEPG

DOI:

https://doi.org/10.5433/2237-4876.2007v10n2p89

Keywords:

Textual genre, Didatic transposition, Didactic model, Teacher training.

Abstract

This article presents partial data of a research developed at the State University of Londrina, which investigates the possible contributions of the sociodiscursive interacionist analysis methodology (BRONCKART, 2003; 2006) and of the validity of the tools `didactic model of textual genre` and `didactic sequence`, according to the group of Language Didactics from UNIGE-Geneva/Switzerland (DOLZ; SCHNEUWLY, 1997; DOLZ et al, 2004). Such tools have been produced by teachers of the first series of public primary schools. This work will present the synthesis of results from the analysis of the teachers` productions after they participated in a course constituted of different stages: the first, consisting of theoretical and methodological aspects of the discursive interacionism and Bakhtin´s fundamental concepts; the second, about didactic transposition of textual genre as a mediation tool for language practices and the construction of didactic materials, which  intended to give the teachers autonomy in relation to the use coursebooks. The article first aims to (re)define the concept of didactic model and to present an illustrative example; second, to present data of analysis of a didactic sequence built by teachers of the initial series and reflections on critical points of the process of those teachers’ education at the moment of the articulation between literacy activities and literacy.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Elvira Lopes Nascimento, Universidade Estadual de Londrina

Realizou seu curso de Mestrado na Universidade de São Paulo, investigando os processos de textualização na produção escrita de alunos do ensino fundamental. No curso de Doutorado em Filologia e Lìngua Portuguesa na Universidade de São Paulo investigou o discurso oral de sala de aula. Atua nas linhas de pesquisa " Ensino de língua portuguesa e outras linguagens" e "Formação do professor de língua portuguesa", investigando gêneros textuais, ação e atividade de professores de língua portuguesa na formação inicial e continuada. Atualmente é professora adjunta na Universidade Estadual de Londrina.

Adair Vieira Gonçalves, CEFORTEC/ NUTEAD/ UEPG

Possui graduação em Curso de Licenciatura em Letras - Faculdades Toledo (1990), mestrado em pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (2002) , atualmente cursa doutorado em Linguística e Língua Portuguesa pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho.

Cláudia Lopes Nascimento Saito, CEFORTEC/NUTEAD/ UEPG

Possui graduação em Letras Vernáculas pela Universidade Estadual de Londrina (1989),  mestrado em Estudos da Linguagem (2000) e especialização em Língua Portuguesa (1998) pela Universidade Estadual de Londrina. Desde 2004, participa como autora de materiais didáticos e professora formadora de tutores do Centro de Formação Continuada, Desenvolvimento de Tecnologia e Prestação de Serviços para as Redes Públicas de Ensino, criado pela Universidade Estadual de Ponta Grossa em parceria com a UEL, UNIOESTE, UFPR, integrando a Rede Nacional de Formação Continuada, SEB /MEC/ CEFORTEC. Atualmente está cursando doutorado em Filologia e Lingüística Portuguesa pela Universidade Estadual Paulista.

Published

2007-12-15

How to Cite

NASCIMENTO, E. L.; GONÇALVES, A. V.; SAITO, C. L. N. Textuals genre and didactic tools for continuous Portuguese language teacher education. Signum: Estudos da Linguagem, [S. l.], v. 10, n. 2, p. 89–112, 2007. DOI: 10.5433/2237-4876.2007v10n2p89. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/signum/article/view/4195. Acesso em: 21 may. 2024.