Re/structurings in the process of professional education of beginning English language teachers

Authors

  • Ademar da Silva Universidade Federal de São Carlos
  • Denise Maria Margonari Universidade Federal de São Carlos

DOI:

https://doi.org/10.5433/2237-4876.2007v10n1p127

Keywords:

Teacher education, English language, restructuring.

Abstract

This paper discusses the final considerations of a research in the English teacher education field whose ultimate goal is to follow the professional development of in-service teachers who took Letras Course at a public institution in the interior of São Paulo state, and who left the university in 2002. Based on the theoretical references by Sikes (1985), Silva and Margonari, (2003/2004 and 2005), Travaglia (1991) and Orlandi (1983), we analyze Practicum I and II reports and questionnaire excerpts comparing them to data from these former in-service students. The results demonstrate that feelings like insecurity and anxiety related to the future career, felt especially during the Undergraduate Program, are still present in the beginning of the in-service career and, besides being most of the times overcome, such feelings vary according to the student-teacher profile who, in an exploration of professional possibilities period, structures and restructures the diverse options which life offers them.

Author Biographies

Ademar da Silva, Universidade Federal de São Carlos

Possui graduação em Letras pela Universidade de Mogi das Cruzes (1971), mestrado e doutorado em Lingüística pela UNICAMP - Universidade Estadual de Campinas (1989 e 1996). É professor aposentado da UNESP - FCLar e, atualmente, é professor adjunto da Universidade Federal de São Carlos. Tem experiência na área de Lingüística e Lingüística Aplicada, com ênfase em Língüística Textual (adjetivo e verbo) e Aquisição da Escrita.

Denise Maria Margonari, Universidade Federal de São Carlos

Graduada em Letras (1997), habilitações Inglês/Português, pela UNESP/Araraquara. É mestre (2001) e doutora (2006) em Educação Escolar pela UNESP/Araraquara, onde desenvolveu dissertação e tese sobre o humor e a criatividade no processo de ensino-aprendizagem e de formação de professores de Língua Inglesa, destacando a importância do caráter lúdico e criativo da educação.

Published

2007-07-15

How to Cite

SILVA, Ademar da; MARGONARI, Denise Maria. Re/structurings in the process of professional education of beginning English language teachers. Signum: Estudos da Linguagem, [S. l.], v. 10, n. 1, p. 127–142, 2007. DOI: 10.5433/2237-4876.2007v10n1p127. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/signum/article/view/3972. Acesso em: 30 jun. 2024.