An alternative typology for the acquisition of the laryngeal node and the point C node by Brazilian Portuguese speaking children

Authors

  • Cátia de Azevedo Fronza Universidade do Vale do Rio dos Sinos (UNISINOS)

DOI:

https://doi.org/10.5433/2237-4876.2004v7n1p79

Keywords:

Sound, Phonetic inventories.

Abstract

 

  

The aim of this work is to present an acquisition profile for the sound contrasts and the articulation points in the Brazilian Portuguese, identified by Fronza (1999). The research corpus consists of data from 34 subjects with normal phonological development, from 1;6 to 3;3 (divided into 11 age groups from 2 to 2 months). After setting te phonetic inventories and the contrastive phone system of each subject, the changes in obstruents are verified as for the use of the (sound) trace and the articulation point traces (labial, coronal) and its dependent (anterior, dorsal), that is, the dependent traces of the laryngeal node and the point C node, respectively, according to the trace geometry by Clements and Hume (1995).

 

 

 

Author Biography

Cátia de Azevedo Fronza, Universidade do Vale do Rio dos Sinos (UNISINOS)

Possui graduação em Letras Português-Inglês, pela Fundação Educacional da Região dos Vinhedos (1991), Mestrado em Letras, pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (1994) e Doutorado em Letras, pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (1999). É docente do Curso de Letras e do Programa de Pós-Graduação em Lingüística Aplicada da Universidade do Vale do Rio dos Sinos. Tem experiência na área de Lingüística, com ênfase em aquisição da Linguagem, atuando principalmente nos seguintes temas: aquisição da fala, da escrita e implicações desses processos no ensino da língua materna.

Published

2004-07-15

How to Cite

FRONZA, Cátia de Azevedo. An alternative typology for the acquisition of the laryngeal node and the point C node by Brazilian Portuguese speaking children. Signum: Estudos da Linguagem, [S. l.], v. 7, n. 1, p. 79–93, 2004. DOI: 10.5433/2237-4876.2004v7n1p79. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/signum/article/view/3876. Acesso em: 6 jul. 2024.