Language practices as social activities: the linguist in face of the challenge of grasping the complexity of different ways of living in the world

Authors

  • Bruno Deusdará Centro Federal de Educação Tecnológica Celso Suckow da Fonseca
  • Maria Cristina Giorgi Centro Federal de Educação Tecnológica Celso Suckow da Fonseca

DOI:

https://doi.org/10.5433/2237-4876.2008v11n1p75

Keywords:

Discourse Analysis, Enunciative Approach, Discourse Genres.

Abstract

This work approaches the specificity of a linguist’s work in face of the challenge of grasping the complexity of different ways of being, thinking, acting and feeling in the world. Thus this study concentrates on considerations from an enunciative perspective – which claims that language practices constitute a social activity - and focuses on the centrality of the concept of discourse genre (BAKHTIN, 2000). The research carries out a literature review whose theme is the production of meaning when it comes to teaching output. It highlights the reconfigurations suggested by the discursive theory in the disciplinary boundaries of Linguistics, in constant exchange with different fields of the human sciences.

Author Biographies

Bruno Deusdará, Centro Federal de Educação Tecnológica Celso Suckow da Fonseca

Doutorando em Psicologia Social pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro, é Licenciado em Letras: Português/Literatura pela mesma Universidade (2004) e Mestre em Letras, área de concentração em Linguística, pela UERJ (2006). Atualmente é Professor Assistente de Linguística do Instituto de Letras da UERJ. Ministra curso, como professor colaborador, em Especialização em Língua Portuguesa (FEUC). Atuou como Professor Doc I de Língua Portuguesa da rede pública estadual do Rio de Janeiro e como Professor de Língua Portuguesa e Literatura Brasileira do Centro Federal de Educação Tecnológica Celso Suckow da Fonseca (CEFET-RJ).

 

Maria Cristina Giorgi, Centro Federal de Educação Tecnológica Celso Suckow da Fonseca

Possui graduação em Letras Habilitação Português Espanhol pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro (2002), graduação em Letras Habilitação Português Espanhol pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro (2002) e mestrado em Letras pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro (2005). Atualmente é professora titular do Centro Federal de Educação Tecnológica Celso Suckow da Fonseca – CEFET-RJ.

Published

2008-07-15

How to Cite

DEUSDARÁ, Bruno; GIORGI, Maria Cristina. Language practices as social activities: the linguist in face of the challenge of grasping the complexity of different ways of living in the world. Signum: Estudos da Linguagem, [S. l.], v. 11, n. 1, p. 75–92, 2008. DOI: 10.5433/2237-4876.2008v11n1p75. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/signum/article/view/3084. Acesso em: 29 jun. 2024.