Scenes of an acquisition and learning process of French by a native speaker of Brazilian Portuguese: a case study

Authors

  • Maranúbia Pereira Barbosa Universidade Estadual de Londrina
  • Adja Balbino de Amorim Barbieri Durão Universidade Estadual de Londrina

DOI:

https://doi.org/10.5433/2237-4876.2008v11n1p13

Keywords:

Contrastive Linguistics, acquisition/learning of second language, descriptive and comparative analysis of Brazilian Portuguese and French.

Abstract

This article approaches some aspects of the acquisition/learning process of a native speaker of Brazilian Portuguese whose learning of French language took place in the country where this language had its origin, France. Inserted directly in the foreign context, this informant is an example of the complicated process of acquisition/learning of a second language concerning linguistic and sociocultural aspects. By using descriptive analysis of Portuguese (L1) and French (L2), as well as a description of the informant's difficulties, this study is based on the principles advocated by Contrastive Linguistics. The contrast between linguistic and cultural systems is established as a priority, having as a purpose the observation of eventual deviations and barriers, and their classification in accordance with their characteristics. The most relevant aspects  of the difficulties experienced by the informant are shown in an attempt to present to teachers and researchers in the area some real situations that surround the acquisition and learning processes of a foreign language.

Author Biographies

Maranúbia Pereira Barbosa, Universidade Estadual de Londrina

Mestre em Estudos da Linguagem pela Universidade Estadual de Londrina (UEL, março de 2009); graduada em Comunicação Social - Habilitação Jornalismo, pela mesma instituição; matriculada como estudante especial de doutorado em Estudos da Linguagem, no primeiro semestre de 2009, também na UEL. Possui experiência em jornalismo impresso, com destaque para temas relacionados a migração de brasileiros, geopolítica, orientalismo, mais particularmente, na região do Oriente Médio, e fotografia. Está voltada para pesquisas em Linguística Textual, com ênfase em intertextualidade.

Adja Balbino de Amorim Barbieri Durão, Universidade Estadual de Londrina

Professora Associada da Universidade Estadual de Londrina. Realizou seu primeiro estágio de Pós-doutoramento na Universidad de Alcalá, Espanha (2005) e seu segundo estágio de Pós-doutoramento na Fundación Comillas, Santander, Espanha (2007), com bolsa de pesquisa da Fundación Carolina (Ministerio de Educación y Ciencia del Reino da España). Concluiu seu Doutorado em Lingüística na Universidad de Valladolid, Espanha (1998), o qual foi revalidado pela Universidade Estadual de Londrina na área de Estudos da Linguagem. Obteve seu título de Mestre em Letras Neolatinas (Língua Espanhola e Literaturas Hispânicas) pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (1994). Possui Graduação em Letras Português Espanhol (Bacharelado, 1983 e Licenciatura, 1984) pela Universidade Federal do Rio de Janeiro.

Published

2008-07-15

How to Cite

BARBOSA, Maranúbia Pereira; DURÃO, Adja Balbino de Amorim Barbieri. Scenes of an acquisition and learning process of French by a native speaker of Brazilian Portuguese: a case study. Signum: Estudos da Linguagem, [S. l.], v. 11, n. 1, p. 13–41, 2008. DOI: 10.5433/2237-4876.2008v11n1p13. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/signum/article/view/3077. Acesso em: 5 jul. 2024.