Por uma pedagogia do oral

Authors

  • Tânia Guedes Magalhães Universidade Federal de Juiz de Fora

DOI:

https://doi.org/10.5433/2237-4876.2008v11n2p137

Keywords:

Language teaching, Textual genres, Orality.

Abstract

This article brings contributions on the work with orality in school context. In recent decades, many were the authors who contributed to the theme in question, advising that, although the writing is central, the literate orality must also be focused in school. Thus, we present fundamental theoretical assumptions to the work with spoken modality, and list arguments for a pedagogy that consider orality. Furthermore, we list some basic concepts to the work with school speech, such as orality, spoken modality, oralization of writing and prosodical activities. The theoretical bases of this work are, mainly, in Marcuschi (1996, 2001) and Schneuwly & Dolz (2004) and in the PCN (1998).

Author Biography

Tânia Guedes Magalhães, Universidade Federal de Juiz de Fora

Possui graduação em Letras (2002), Mestrado em Letras - Lingüística (2004) e Doutorado em Letras - Língüística e Ensino de Língua (2007). Atualmente é professora do Colégio de Aplicação João XXIII da UFJF, além de pesquisadora da Universidade Federal de Juiz de Fora (Grupo de Pesquisa FALE - Formação de Professores, Alfabetização, Linguagem e Ensino).

Published

2008-12-15

How to Cite

MAGALHÃES, Tânia Guedes. Por uma pedagogia do oral. Signum: Estudos da Linguagem, [S. l.], v. 11, n. 2, p. 137–153, 2008. DOI: 10.5433/2237-4876.2008v11n2p137. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/signum/article/view/3053. Acesso em: 3 jul. 2024.