Anthropological, psychological and sociological dimensions and identity construction in an online Portuguese course for Venezuelan migrants

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/2237-4876.2024v27n3p68-83

Keywords:

Identity constitution, Portuguese, Migrant population

Abstract

This study focuses on the identity dimension of Venezuelan Portuguese learners in the South-South context. The participants are taking part in an online course as an extension activity. It is an excerpt from ongoing research examining Venezuelan learners' identity constitution and negotiation processes, focusing on emerging positions in their interactions. The discussion, theoretically, centers on identity and the identity dimension, drawing on the contributions of authors Cuche (2002), Ennes and Marcon (2014), and Castells (2018a, 2018b). The research is qualitative and interpretive and is guided methodologically by netnography procedures (Kozinets, 2010, 2014, 2020) - a specific type of ethnography aligned with qualitative research on an anthropological and social basis. The analysis involves archival data and data from the researcher's field notes. Archival data prioritizes asynchronous activities provided by forms available via Google Docs, while field notes focus on observations made during online classes. The study's results reinforce the importance of producing materials and teaching sequences that address themes related to the participants' identity perceptions to contribute to the social and linguistic engagement of the migrant population.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Lívia Márcia Tiba Rádis Baptista, Federal University of Bahia

Degree in Spanish from the Faculty of Education (USP) - 1991, a degree in literature from the University of São Paulo (USP) - 1990, a master's degree in literature from the University of São Paulo (USP) - 1998, a master's degree in education from the University of São Paulo (USP) - 2004, and a doctorate in linguistics from the State University of Campinas (UNICAMP) - 2005. She is currently a Full Professor at the Institute of Letters of the Federal University of Bahia (UFBA) - Salvador, Brazil.

References

ASSIS, Glaucia de Oiveira. Nova Lei de Migração no Brasil: avanços e desafios. In: BAENINGER, Rosana; BÓGUS, Lúcia M.; MOREIRA, Júlia B.; VEDOVATO, Luis Renato; FERNANDES, Duval. (org.). Migrações sul-sul. 2. ed. Campinas, SP: Núcleo de Estudos de População "Elza Berquó" - Nepo/Unicamp, 2018. p. 609-623.

BAENINGER, Rosana. Contribuições da academia para o pacto global da migração. In: BAENINGER, Rosana; BÓGUS, Lúcia M.; MOREIRA, Júlia B.; VEDOVATO, Luis Renato; FERNANDES, Duval (org.). Migrações sul-sul. 2. ed. Campinas, SP: Núcleo de Estudos de População "Elza Berquó" - Nepo/Unicamp, 2018. p. 17-22.

BAENINGER, Rosana; PERES, Roberta; FERNANDES, Duval; SILVA, Sidney Antônio da; ASSIS, Gláucia de Oliveira; CASTRO, Maria da Consolação G.; COTINGUIBA, Marília Pimentel (org.). Imigração haitiana no Brasil. Jundiaí, SP: Paco Editorial, 2016.

BRASIL. Lei 6815, de 19 de agosto de 1980. Define a situação jurídica do estrangeiro no Brasil, cria o Conselho Nacional de Imigração. Brasília, DF: Presidência da República, 1980. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l6815.htm. Acesso em: 21 dez. 2024.

BRASIL. Senado Federal. Lei 13.445, de 24 de maio de 2017. Brasília, DF: Senado Federal, 2017. Disponível em: https://www2.camara.leg.br/legin/fed/lei/2017/lei-13445-24-maio-2017-784925-publicacaooriginal-152812-pl.html. Acesso em: 21 dez. 2024.

CALEGARI, Marília; BAENINGER, Rosana. From Syria to Brazil. Forced Migration Review, Oxford, v. 51, p. 96, 2015.

CASTELLS, Manuel. Paraísos comunais: identidade e significado na sociedade em rede. In: CASTELLS, Manuel. O poder da identidade. A era da informação: economia, sociedade e cultura. v. 2. São Paulo, Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2018a. v. 2, p. 53-121.

CASTELLS, Manuel. Prefácio. In: CASTELLS, Manuel. O poder da identidade. A era da informação: economia, sociedade e cultura. v. 2. São Paulo, Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2018b. p. 11-30.

CUCHE, Denys. A noção de cultura nas ciências sociais. 2. ed. Bauru, SP: EDUSC, 2002.

ENNES, Marcelo Alario; MARCON, Frank. Das identidades aos processos identitários: repensando conexões entre cultura e poder. Sociologias, Porto Alegre, RS, v. 16, n. 35, p. 274-305, 2014.

FLICK, Uwe. Desenho da pesquisa qualitativa. Porto Alegre: Artmed, 2009.

FROTA SIMÕES, Gustavo da; SILVA, Leonardo Cavalcanti da; OLIVEIRA, Antônio Tadeu Ribeiro de. À guisa de introdução: imigração venezuelana no Brasil. In: FROTA SIMÕES, Gustavo da (org.). Perfil sociodemográfico e laboral da imigração venezuelana no Brasil. Curitiba: CRV, 2017. p. 9-12.

HARRÉ, Rom. Positioning theory: moral dimensions of social-cultural psychology. In: VALSINER, Jaan (org.). The oxford handbook of culture and psychology. New York: Oxford University, 2012. p. 191-206.

HARRÉ, Rom; MOGHADDAM, Fathali M. Recent advances in positioning theory. Theory & Psychology, Brasília, DF, v. 19, n. 1, p. 5-31, 2009.

HARRÉ, Rom; SLOCUM, Nikki. Disputes as complex social events: on the uses of positioning theory. In: HARRÉ, Rom; MOGHADDAM, Fathali (org.). The self and others: positioning individuals and groups in personal, political, and cultural contexts. London: Praeger, 2003. p. 123-136.

HARRÉ, Rom; VAN LANGENHOVE, Luke. Positioning theory: moral contexts of intentional action. Oxford: Blackwell, 1999.

KOZINETS, Robert V. Netnografia: realizando pesquisa etnográfica online. Porto Alegre: Penso, 2014.

KOZINETS, Robert V. Netnography: the essential guide to qualitative social media research, London: Sage, 2020.

KOZINETS, Robert V. Netnography: doing ethnographic research online. Londres: Sage, 2010.

PEREIRA, José Carlos Alves. Buscando outros nortes na convergência para o sul. In: BAENINGER, Rosana; BÓGUS, Lúcia M.; MOREIRA, Júlia B.; VEDOVATO, Luis Renato; FERNANDES, Duval (org.). Migrações Sul-Sul. 2. ed. Campinas, SP: Núcleo de Estudos de População "Elza Berquó" - Nepo/Unicamp, 2018. p. 776-777.

ROSSA, Lya Amanda; MENEZES, Marilda A. Entre migrações e refúgio: migrações Sul-Sul no Brasil e as novas tipologias migratórias. p. 383-401. In: BAENINGER, Rosana; BÓGUS, Lúcia M.; MOREIRA, Júlia B.; VEDOVATO, Luis Renato; FERNANDES, Duval (org.). Migrações Sul-Sul. 2. ed. Campinas, SP: Núcleo de Estudos de População "Elza Berquó" - Nepo/Unicamp, 2018. p. 383-401.

SCHWANDT, Thomas A. Três posturas epistemológicas para a investigação qualitativa: interpretativismo, hermenêutica e construcionismo social. In: DENZIN, Norman K.; LINCOLN, Yvonna S. (org.). O planejamento da pesquisa qualitativa: teorias e abordagens. 2. ed. Porto Alegre: Artmed, 2006. p. 193-217.

STELZER, Joana. O fenômeno da transnacionalização da dimensão jurídica. In: CRUZ, Paulo Márcio; STELZER, Joana (org.). Direito e transnacionalidade. Curitiba: Juruá, 2009. p. 15-54.

WODAK, Ruth. El enfoque histórico del discurso. In: WODAK, Ruth; MEYER, Michael (org.). Métodos del análisis crítico del discurso. Barcelona: Editorial Gedisa, 2003. p. 101-142.

Published

2024-12-30

How to Cite

TIBA RÁDIS BAPTISTA, Lívia Márcia. Anthropological, psychological and sociological dimensions and identity construction in an online Portuguese course for Venezuelan migrants. Signum: Estudos da Linguagem, [S. l.], v. 27, n. 3, p. 68–83, 2024. DOI: 10.5433/2237-4876.2024v27n3p68-83. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/signum/article/view/50765. Acesso em: 13 dec. 2025.