The Weber-chord: an analysis of Max Weber theory identity through a musical metaphor

Authors

  • José D’Assunção Barros Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro

DOI:

https://doi.org/10.5433/1679-0383.2010v31n2p179

Keywords:

Max Weber, Objectivity, Subjectivity.

Abstract

This article aims to develop some considerations about the relations between Objectivity and Subjectivity in the Sociology of Max Weber and in his historiographic thought. To guide our reflections about this sociologist-historian, we are using here the metaphor of the ‘theory chord’, a metaphor borrowed from Music, in order to think the interaction between some elements that constitute Max Weber Theory identity. The principal work of Max Weber analysed is Objectivity and Subjectivity in Social Sciences (1904), whereby it will be possible to develop some considerations about the question examined.

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Author Biography

José D’Assunção Barros, Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro

Professor da Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro, nos cursos de Graduação e Mestrado, e professor colaborador do Programa de Pós-Graduação em História Comparada da Universidade Federal do Rio de Janeiro. Doutor em História pela Universidade Federal Fluminense. No Ensino de História, tem se especializado nas áreas de Metodologia, Teoria e Historiografia, História Cultural, História Urbana e História da Arte, e tem escrito livros e artigos relacionados a estes campos. Entre suas obras mais recentes destacam-se os livros O Campo da História (Petrópolis: Vozes, 2004), O Projeto de Pesquisa em História (Petrópolis: Vozes, 2005), Cidade e História (Petrópolis: Vozes, 2007) e A Construção Social da Cor (Petrópolis: Vozes, 2009).

 

O currículo completo pode ser examinado em:

http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.jsp?id=K4775874Y6&tipo=completo

Published

2011-07-18

How to Cite

BARROS, José D’Assunção. The Weber-chord: an analysis of Max Weber theory identity through a musical metaphor. Semina: Ciências Sociais e Humanas, [S. l.], v. 31, n. 2, p. 179–202, 2011. DOI: 10.5433/1679-0383.2010v31n2p179. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/seminasoc/article/view/8155. Acesso em: 18 dec. 2024.

Issue

Section

Artigos Seção Livre