Methodology of problematization - A feasible melhodological alternative to the Subject of nursing foundations?

Authors

  • Maria Helena Dantas de Menezes Guariente Universidade Estadual de Londrina - UEL

Keywords:

Nursing teaching, Nursing Foundations, Methodology of Problematization, Nursing curricular proposal

Abstract

This study aimed to check with lhe teaching staff, lhe feasibility of applying the Methodology of Problematization to the Nursing Foundations subject at UEL. The needs of such implementation appeared because the subjects of the Nursing Program should be added to the new curricular proposal - which shows in its basic principIes described in the pedagogical project, the use of a methodology that can lead to shaping capable professionals,concerned with the historical and social-political context in the area of Public Health. Another turning point for the changes in this subject lies in its main concern of teaching nursing procedures highlighting the Technical aspects.Through lhe concepts and directives of the Methodology of Problematization, the states of Reality Observation – with the “Problem" identification - are developed: the need of an innovative methodology; the definition of Key-Points; the new curricular proposal, The Methodology of Problematization and the search for information with members of the teaching staff who would have experienced the methodology. After the analysis of the steps mentioned above, we have decided to create a working experiment with the teachers of the subject as a Solution Hypothesis having lhe Theorizing as a starting point. With lhe conclusions presented by members of the teaching staff and included in the stage of Applying to Reality, the credibility in using the Methodology of Problematization as a feasible and effective means in the teaching-learning process of the discipline was reinforced.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Maria Helena Dantas de Menezes Guariente, Universidade Estadual de Londrina - UEL

PhD in Fundamental Nursing from the Universidade de São Paulo. Professor of the Nursing course at the Universidade Estadual de Londrina.

References

BERBEL, Neusi Aparecida Navas. Metodologia da problematização: uma alternativa metodológica apropriada para ensino superior. Semina: Ci. Soc. Hum., v.16, n.2, Ed. Especial, p.9-19, 001.1995.

BORDENAVE, Juan Diaz. Alguns fatores pedagógicos. Secretaria Geral Secretaria de Modernização Administrativa e Recursos Humanos. Brasília, 1989. p.19-26. (Curso capacitação pedagógica para instrutores/supervisores da área da saúde).

BORDENAVE, Juan Dias; PEREIRA, Adair. Estratégias de ensino aprendizagem. 6.ed. Petrópolis: Vozes, 1982.

DAVINI, Maria Cristina. Currículo integrado. Secretaria Geral. Secretaria de Modernização Administrativa. Recursos Humanos. Brasília, 1989.

p.39-55. (Curso capacitação pedagógica para instrutores/ superiores da área da saúde).

JASON, Hilliard. Inovação na educação médica: uma opinião pessoal. Newsletter, Wayne, v.20, dez. 1993. (mimeo).

MADEIRA, Lélia Maria. Pesquisa Participante: metodologia pedagógica alternativa para enfermeiros. São Paulo: USP, 1985. Dissertação

(Mestrado em Enfermagem Pediátrica) - Escola de Enfermagem, Universidade de São Paulo.

PAVIANI, Jayme. Problemas de filosofia da educação. Petrópolis: Vozes, 1988. Cap.8; A problematização como recurso pedagógico, p.79-89.

PEREIRA, Rosane Carrion Jacinto. Tendências na educação de enfermagem: a visão de teoristas, pesquisadores e educadores. Rev. Gaúcha Enfermagem, Porto Alegre, v.l 0, n.2. p.45-49, jul. 1989.

UNIVERSIDADE ESTADUAL DE LONDRINA. Coordenadoria de Assuntos de Ensino de Graduação. Processo nº. 325.788 de 25 de agosto de 1995. Fixa currículo mínimo do curso de graduação em Enfermagem a ser implantado a partir de 1996. Londrina: UEL, 1995.

Published

2021-11-11

How to Cite

GUARIENTE, Maria Helena Dantas de Menezes. Methodology of problematization - A feasible melhodological alternative to the Subject of nursing foundations?. Semina: Ciências Sociais e Humanas, [S. l.], v. 17, n. 1esp, p. 17–27, 2021. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/seminasoc/article/view/44947. Acesso em: 24 nov. 2024.

Issue

Section

Artigos Seção Livre

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.