Training in the clinic: an initial experience with children and families guided by Psychoanalysis

Authors

  • Maria Ângela Fávero-Nunes Universidade Paulista - Unip

DOI:

https://doi.org/10.5433/1679-0383.2019v40n1p63

Keywords:

Child, Clinical psychology, Families, Professional qualification, Psychoanalysis.

Abstract

The complexity of the current problems has driven a constant improvement in the clinical training of Psychology trainees in order to meet the diverse demands of the contemporary subject. The present theoretical-clinical study was intended to reflect on the formation of the clinical attitude of the Psychology student from an initial experience of attending a group of children and parents, in an evaluation/intervention modality guided by Psychoanalysis. Clinical material from the transcriptions, observations and supervision of the sessions that took place in a university clinic was used. The initial complaints of learning problems and difficulties in school could be amplified. Insecurity was initially experienced by the trainees when encountering the diversities and familiarities, with the subsequent construction of bonds within the group and greater involvement of the parents in the difficulties of the children. The supervisions allowed the analysis of unconscious aspects of the relationships, transference and countertransference, considering the negative capacity involved, with the supervisor seeking to accompany the trainees in the metabolization of this emotional experience. They could to improve observations, to interconnect theoretical-technical knowledge with practice and to construct reflections regarding the professional posture and clinical attitude.

Author Biography

Maria Ângela Fávero-Nunes, Universidade Paulista - Unip

Doctor in the Graduate Program in Clinical Psychology, Institute of Psychology, University of São Paulo - IPUSP. Full Professor at Universidade Paulista - Unip, Ribeirão Preto campus.

References

AGUIRRE, A. M. B. et al. A formação da atitude clínica no estagiário de psicologia. Psicologia USP, São Paulo, v. 11, n. 1, p. 49-62, 2000.

BARBIERI, V. O psicodiagnóstico interventivo psicanalítico na pesquisa acadêmica: fundamentos teóricos, científicos e éticos. Boletim de Psicologia, São Paulo, v. 59, n. 131, p. 209-222, 2009.

BION, W. R. Attention and Interpretation. London: H. Karnac, 1993.

BION, W. R. Experiências com grupos: os fundamentos da psicoterapia de grupos. Rio de Janeiro: Imago; São Paulo: Edusp, 1975.

BION, W. R. Seminários na Clínica Tavistock. São Paulo: Blucher, 2017.

CHUSTER, A. O objetivo psicanalítico: fundamentos de uma mudança de paradigma na psicanálise. Porto Alegre: Ed. do Autor, 2011.

DAHER, A. C. B.; ORTOLAN, M. L. M.; BONAFÉ SEI, M.; VICTRIO, K. C. Plantão psicológico a partir de uma escuta psicanalítica. Semina: Ciências Sociais e Humanas, Londrina, v. 38, n. 2, p. 147-158, 2017.

DIAS, V. L. L.; VIVIAN, A. G. Bion e uma mudança de paradigma na psicanálise. Aletheia, Canoas, n. 35-36, p. 206-210, 2011. Disponível em: http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S141303942011000200017&lng=pt&tlng=pt. Acesso em: 7 out. 2018.

FAVERO-NUNES, M. A.; GOMES, I. C. Transtorno autístico e a consulta terapêutica dos pais. Psico, Porto Alegre, v. 40, n. 3, p. 346-353, 2009.

FREUD, S. As perspectivas futuras da terapia psicanalítica. In: FREUD, S. Obras psicológicas completas. São Paulo: Companhia das Letras, 2013. p. 287-301.

GUIMARÃES, G.; FANTINI, M. N. A. Movimentos transferenciais no psicodiagnóstico interventivo. In ANCONA-LOPEZ, S. (org.) Psicodiagnóstico interventivo: evolução de uma prática. São Paulo: Cortez, 2013. p. 23-44.

IANKILEVICH, E. Planejamento em psicoterapia de orientação analítica. In: EIZIRIK, C. L.; AGUIAR, R. W.; SCHESTATSKY, S. S. (org.). Psicoterapia de orientação analítica: fundamentos teóricos e clínicos. São Paulo: Artmed, 2015. p. 194-211.

JUNG, S. I.; FILLIPPON, A. P. M.; NUNES, M. L. T.; EIZIRIK, C. L. História recente e perspectivas atuais da pesquisa de resultados em psicoterapia psicanalítica de longa duração. Revista de Psiquiatria, Rio Grande do Sul, v. 28, n. 3, p. 298-312, 2006.

LAPLANCHE, J.; PONTALIS, J. B. Vocabulário de psicanálise. São Paulo: Martins Fontes, 1992.

MARCELLI, D.; COHEN, D. Infância e psicopatologia. Porto Alegre: Artmed, 2010.

MOURA, R. F. T.; ANCONA-LOPEZ, S. Desafios no psicodiagnóstico infantil. In: ANCONA-LOPEZ, S. (org.). Psicodiagnóstico interventivo: evolução de uma prática. São Paulo: Cortez, 2013. v. 1, p. 226-239.

OSTI, N. M.; BONAFE SEI, M. A importância da família na clínica infantil: um ensaio teórico-clínico. Temas em psicologia, Ribeirão Preto, v. 24, n. 1, p. 145-157, 2016. Disponível em http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-389X2016000100007&lng=pt&nrm=iso. Acesso em: 2 maio 2017.

PINA, A. C. F. P. A importância da capacidade negativa para a busca da verdade: considerações a partir de Bion. 2018. Monografia (Especialização) - Faculdade de Tecnologias, Ciências e Educação, Instituto de Estudos Psicanalíticos, Ribeirão Preto, 2018.

RIBEIRO, D. P. S. A.; TACHIBANA, M.; AIELLO-VAISBERG, T. M. J. A experiência emocional do estudante de psicologia frente à primeira entrevista clínica. Aletheia, Canoas, n. 28, p. 135-145, 2008. Disponível em http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-03942008000200011&lng=pt&nrm=iso. Acesso em: 9 ago. 2018.

ROUDINESCO, E. Dicionário de psicanálise. Rio de Janeiro: Zahar, 1998.

ROUDINESCO, E. Pourquoi la psychanalyse? Paris: Champs Essais, 1999.

SEI, M. B.; PAIVA, M. L. S. C. Grupo de supervisão em Psicologia e a função de holding do supervisor. Psicologia Ensino & Formação, Brasília, v. 2, n. 1, p. 9-20, 2011. Disponível em http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2177-20612011000100002&lng=pt&nrm=iso. Acesso em: 20 ago. 2018.

TOSTA, R. M. Consultas terapéuticas: fenómenos curativos y salud. Revista Latino-Americana de Psicopatologia Fundamental, São Paulo, v. 20, n. 4, p. 762-775, 2017. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1415-47142017000400762&lng=en&nrm=iso. Acesso em: 6 ago. 2018.

SAFRA, G. O uso do material clínico na pesquisa psicanalítica. In: SILVA, M. E. L. (org.). Investigação e psicanálise, São Paulo: Papirus, 1993. p. 119-132.

WINNICOTT, D. W. A capacidade para estar só. In: WINNICOTT, D. W. O ambiente e os processos de maturação. Porto Alegre: Artmed, 2007. p. 31-37.

WINNICOTT, D. W. O brincar e a realidade. Rio de Janeiro: Imago, 1975.

WINNICOTT, D. W.; TAFURI, M. I.;VIANA, T. C.; LAZZARINI, E. R. Sobre o conceito de contratransferência em Freud, Ferenczi e Heimann. Psicologia Clínica, Rio de Janeiro, v. 25, n. 1, p. 179-195, 2013.

ZIMERMAN, D. E. Bion: da teoria à prática. Porto Alegre: Artmed, 2005.

ZIMERMAN, D. E. Psicoterapia analítica de grupo. In: ZIMERMAN, D. E. Fundamentos psicanalíticos: teoria, técnica e clínica – uma abordagem didática. Porto Alegre: Artmed, 1999. p. 437-450.

Published

2019-05-15

How to Cite

FÁVERO-NUNES, Maria Ângela. Training in the clinic: an initial experience with children and families guided by Psychoanalysis. Semina: Ciências Sociais e Humanas, [S. l.], v. 40, n. 1, p. 63–76, 2019. DOI: 10.5433/1679-0383.2019v40n1p63. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/seminasoc/article/view/34423. Acesso em: 24 aug. 2024.

Issue

Section

Dossiê