Interdisciplinarity and the Design teaching

Authors

  • Antonio Martiniano Fontoura Pontifícia Universidade Católica do Paraná - PUC-PR

DOI:

https://doi.org/10.5433/2236-2207.2011v2n2p86

Keywords:

Design, Interdisciplinarity, Teaching, Education

Abstract

This paper is a theoretical study that aims to define interdisciplinarity, specialism and generalism and to characterize the Design as an interdisciplinary activity whose professional training, in its different modalities (graphic, fashion, product, digital, etc.), should always be guided by a holistic and integrative viewpoint.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

Antonio Martiniano Fontoura, Pontifícia Universidade Católica do Paraná - PUC-PR

Doctorate in Production Engineering from UFSC. Collaborating Professor of PPGDesign at UFPR

References

BEHRENS, M. A. O paradigma emergente e a prática pedagógica. Curitiba: Champagnat, 2000.

CAPRA, F. O ponto de mutação. São Paulo: Cultrix, 2001.

COUTO, Rita Maria de Souza. Movimento interdisciplinar de designers brasileiros em busca de educação avançada. 1997. Tese. (Doutorado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 1997.

FAZENDA, I. C. A. Integração e interdisciplinaridade no ensino brasileiro, efetividade ou ideologia. São Paulo: Loyola, 1979.

FAZENDA, I. C. Interdisciplinaridade, um projeto em parceria. São Paulo: Loyola, 1999.

GASSET, J. O. Y. Missão da universidade. Porto: Seara Nova, 1946.

INSTITUTO PAULO FREIRE. Inter-transdisciplinaridade e transdiciplinadidade. Disponível em: http://www.inclusao.com.br/projeto_textos_48.htm. Acesso em: 26 maio. 2011.

JAPIASSU, H. Interdisciplinaridade e patologia do saber. Rio de Janeiro: Imago, 1976.

MORIN, E. A cabeça bem feita. Repensar a reforma repensar o pensamento. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2002.

MORIN, E. Os sete saberes necessários à educação do futuro. São Paulo: Cortez, 2001.

PETRAGLIA, I. C. Interdisciplinaridade: o cultivo do professor. São Paulo: Pioneira , 1993.

PIAGET, J. Problemas gerais da investigação interdisciplinar e mecanismos comuns. Lisboa: Bertrand, 1973.

Published

2011-12-17

How to Cite

Fontoura, A. M. (2011). Interdisciplinarity and the Design teaching. Projetica, 2(2), 86–95. https://doi.org/10.5433/2236-2207.2011v2n2p86

Issue

Section

Design: Educação, Cultura e Sociedade