Compositive weight
the inference of psychophysiological factors for visual perception in graphic design
DOI:
https://doi.org/10.5433/2236-2207.2025.v16.n1.50244Keywords:
Compositive Weight, Visual Perception, Graphic DesignAbstract
Compositive weight is a term used in the visual arts to determine relations of balance, tension and harmony in a composition. Just as in the arts, where artists master the weight factors of each element due to visual perception, these same factors can be used as a tool for the graphic designer. The present research aims to identify and describe the way in which weight can be attributed to visual elements of graphic designs in order to guide visual reading. The elements investigated are based on the foundations of psychology described by Arnheim (2016), correlating art and design. Seven design images were selected, providing composition weight through: color, location, size, spatial depth, intrinsic details, isolation and configuration, characterizing a qualitative exploratory research. The results show that the weights applied contribute to the perception of information, demonstrating that elements of the visual arts are used to advantage in graphic design.
Downloads
References
ADAMS, Sean. Color design workbook: new revised edition: a real world guide to using color in graphic design. Gloucester: Rockport Publishers, 2017.
ARNHEIM, Rudolf. Arte e percepção visual: uma psicologia da visão criadora. São Paulo: Cengage Learning, 2016.
CRAMER, Ina; SCHRÖTER, Iris; ROBA, Diba Tabi; WARIO, Hussein Tadicha; MERGENTHALER, Marcus. The influence of infant food packaging design on perceptions of Kenyan consumers: conjoint analysis combined with eye tracking. International Journal on Food System Dynamics, Germany, v. 14, n. 4, p. 443-454, nov. 2023. DOI: http://dx.doi.org/10.18461/IJFSD.V14I4.H7. DOI: https://doi.org/10.18461/ijfsd.v14i4.H7
DIJKSTRA, Nadine; BOSCH, Sander E.; VAN GERVEN, Marcel A. J. Shared neural mechanisms of visual perception and imagery. Trends In Cognitive Sciences, Amsterdam, v. 23, n. 5, p. 423-434, maio 2019. DOI: https://doi.org/10.1016/j.tics.2019.02.004
DJAMASBI, Soussan; SIEGEL, Marisa; TULLIS, Tom. Visual Hierarchy and Viewing Behavior: an eye tracking study. Lecture Notes in Computer Science, Berlin, v. 6761, p. 331-340, 2011. DOI: http://dx.doi.org/10.1007/978-3-642-21602-2_36. DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-642-21602-2_36
DONDIS, Donis A. Sintaxe da linguagem visual. São Paulo: Martins Fontes, 2015.
GIL, Antônio Carlos. Como classificar as pesquisas. In: GIL, Antônio Carlos. Como elaborar projetos de pesquisa. São Paulo: Editora Atlas, 2002. Cap. 4, p. 44-45.
HUSIĆ -MEHMEDOVIĆ, Melika; OMERAGIĆ, Ismir; BATAGELJ, Zenel; KOLAR, Tomaž. Seeing is not necessarily liking: advancing research on package design with eye-tracking. Journal Of Business Research, Athens, Ga, v. 80, p. 145-154, nov. 2017. Disponível em: http://dx.doi.org/10.1016/j.jbusres.2017.04.019. Acesso em: 27 ago. 2024. DOI: https://doi.org/10.1016/j.jbusres.2017.04.019
LEBORG, Christian. Gramática visual. São Paulo: Gustavo Gili, 2015.
MERDIAN, Peter; PIROTH, Philipp; RUEGER-MUCK, Edith; RAAB, Gerhard. Looking behind eye-catching design: an eye-tracking study on wine bottle design preference. International Journal of Wine Business Research, Bradford, v. 33, n. 1, p. 134-151, Oct. 2020. DOI: https://doi.org/10.1108/IJWBR-07-2019-0044
MOREIRA, Andréa de Castro; JACQUES, Jocelise Jacques de; PIZZATO, Gabriela Zubaran de Azevedo. Experiência estética e percepção visual: análise de abordagens e proposição de um modelo unificado para o design. Educação Gráfica, Bauru, v. 22, p. 6-17, dez. 2018.
PRODANOV, Cleber Cristiano; FREITAS, Ernani Cesar de. Metodologia do trabalho científico. métodos e técnicas da pesquisa e do trabalho acadêmico. Novo Hamburgo: RS, Universidade Feevale, 2013.
RAMACHANDRAN, Vilayanur S.; HIRSTEIN, William H. The science of art: theory of aesthetic experience. Journal of Consciousness Studies, Exeter, EX, v. 6, n. 6-7, p. 15-51, 1999.
VAN LEEUWEN, Theo. Towards a semiotics of typography. Information Design Journal, Amsterdam, v. 14, n. 2, p. 139-155, 2006. DOI: https://doi.org/10.1075/idj.14.2.06lee
WHEELER, Alina. Design de identidade de marca. 2. ed. Porto Alegre: Bookman, 2008.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Fernanda Iervolino, Sofia Girardi

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Projética está licenciada sob a Creative Commons Attribution CC-BY 4.0 International. Os autores detém os direitos autorais e concedem à revista o direito de exclusividade de primeira publicação.
Os autores dos trabalhos aprovados autorizam Projética a, após a publicação, ceder seu conteúdo para reprodução em indexadores de conteúdo, bibliotecas virtuais e similares.
Os autores assumem que os textos submetidos à publicação são de sua criação original, responsabilizando-se inteiramente por seu conteúdo em caso de eventual impugnação por parte de terceiros. As opiniões emitidas pelos autores dos artigos são de sua exclusiva responsabilidade.
A revista se reserva o direito de efetuar, nos originais, alterações de ordem normativa, ortográfica e gramatical, com vistas a manter o padrão culto da língua e a credibilidade do veículo. Respeitará, no entanto, o estilo de escrever dos autores. Alterações, correções ou sugestões de ordem conceitual serão encaminhadas aos autores, quando necessário. Nesses casos, os artigos, depois de adequados, deverão ser submetidos a nova apreciação. As provas finais não serão encaminhadas aos autores.





