Curriculum frameworks

Challenges to implement modeling disciplines using specific software in Bachelor’s degrees

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/2236-2207.2024.v15.n1.49532

Keywords:

modeling teaching, curriculum matrix, modeling software

Abstract

This article is part of a master's study and aims to discuss the creation of pattern making disciplines using CAD 2D software, considering the difficulties in implementing it in courses in the field of Fashion Design taught at public universities. The analysis was carried out through of the study the curriculum frameworks in 2022 and the questionnaire applied to 15 modeling teachers. The qualitative and quantitative methodological approach, with exploratory purposes using the Munari method (2008), showed as a result that 90% of modeling disciplines do not use specific software in practical activities due to the amount charged for software licensing.

Author Biography

João Paulo Marcicano, USP

Mechanical Engineer from the University of São Paulo (1989), master's degree in Mechanical Engineering from the University of São Paulo (1995). Doctor's degree in Mechanical Engineering from the University of São Paulo (2000). Associate professor in the Textile and Fashion course at the School of Arts, Sciences and Humanities at the University of São Paulo where he teaches courses in the area of textile technology and management. Works with research topics: production and filaments and threads, design methodology for sustainable products and electronic textiles.

References

AUDACES. Requisitos do computador para utilização dos sistemas Audaces. 2023. Disponível em: conteudo.audaces.com/requisitos. Acesso em: 08 jul. 2023.

BAILEY, T. Human resource management in the modern textile and apparel industries. In: BERKSTRESSER, G. A.; BUCHANAN, D. R.; GRADY, P. L. Automation in the textile industry from fibers to apparel. Manchester – EUA: The Textile Institute, 1995.

BÜRDEK, B. E. História, teoria e prática do design de produtos. Tradução: Freddy Van Camp. 2. ed. São Paulo: Blucher, 2010.

CARDOSO, R. Design para um mundo complexo. São Paulo: UBU Editora, 2016.

COUTO, R.M.S. Escritos sobre o ensino de Design. Rio de Janeiro: Rio Book´s, 2008.

DINIS, P. M.; VASCONCELOS, A. F. C. Modelagem. In: DINIS, P. M.; VASCONCELOS, A. F. C. Modelagem tecnologia em produção de vestuário. São Paulo: Estação das Letras e Cores, 2009. p. 56-125.

DODGSON, M.; GANN, D. Inovação. Tradução Iuri Abreu. Porto Alegre RS: L&PM, 2014.

GIL, A. C. Como elaborar projetos de pesquisa. 4. ed. São Paulo: Editora Atlas, 2009.

MARANHÃO, É. A. Diretrizes curriculares nacionais do curso de graduação em design. Conselho Nacional de Educação Câmara de Educação Superior. 2004.

MARQUES, C. T. Do estilismo ao design: os currículos do bacharelado em moda da Universidade Federal do Ceará. 2014. Tese (Doutorado em Educação) - Universidade Federal do Ceará em Educação, Fortaleza, 2014.

MUNARI, B. Das coisas nascem coisas. Tradução: José Manuel de Vasconcelos. 2. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2008.

SILVEIRA, I.; ROSA, L.; COSTA, M. I.; LOPES, L. D. A formação dos profissionais do setor de modelagem do vestuário da região do Vale do Itajaí - SC. DAPesquisa, Florianópolis, v. 7, n. 9, p. 552-566, out. 2018. DOI: 10.5965/1808312907092012552. DOI: https://doi.org/10.5965/1808312907092012552

Published

2024-05-22

How to Cite

Qualio Baptista dos Santos, M., & Marcicano, J. P. (2024). Curriculum frameworks: Challenges to implement modeling disciplines using specific software in Bachelor’s degrees . Projetica, 15(1), 1–35. https://doi.org/10.5433/2236-2207.2024.v15.n1.49532

Issue

Section

Design: Educação, Cultura e Sociedade