INFORMATION TECHNOLOGY IN THE FASHION INDUSTRY:

Implementation Strategies of Business Intelligence (BI) in Product Assortment

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/2236-2207.2024.v15.n3.49458

Keywords:

Business Intelligence, Product mix, Fashion

Abstract

The fashion industry faces growing challenges in efficiency,
sustainability, and agility. This research explores the potential of business
intelligence (BI) in fashion, highlighting its application in product assortment
definition. We theoretically analyze BI concepts and history, relating them to
traditional industry methods and identifying gaps that BI can fill. The goal is
to propose improvements in decision-making for product personalization
when launching new collections. We use a qualitative and descriptive
approach, with an unsystematic review for data collection, resulting in
practical concepts applicable to decision-making on the product mix in
apparel and fashion companies.

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Author Biographies

Flaica Wippel Pinheiro, UDESC- Universidade do Estado de Santa Catarina

Mestranda em Design do Vestuário e Moda - CEART/UDESC e membra do grupo de pesquisa da UDESC Design e Tecnologia, professora Drª Sandra Regina Rech. Especialista em Direção de Criação para Produto e Moda pela Escola da Cidade - Arquitetura e Urbanismo de São Paulo e Bacharela em Design com habilitação em Design Industrial pela Universidade do Vale do Itajaí (2002). Linha de pesquisa Design e Tecnologia do Vestuário. Atua com seguintes temas de pesquisa: Composição do mix de produtos de vestuário e sua aplicação como conhecimento prático em empresas na área do Design de produtos, vestuário e acessórios, conceitos da filosofia lean no desenvolvimento de produtos de moda e metodologias de modelagem tridimensional para confecção de produtos do vestuario e moda

Julio Monteiro Teixeira, UFSC

Doctor of Production Engineering from the Federal University of Santa Catarina (UFSC), conducted part of his research through a Sandwich Doctorate at the University of Wuppertal (Germany) in the Industrial Design department. Holds a Master's degree in Design Management from UFSC (2011) and obtained a Bachelor's degree in Design from UDESC (2005). Currently, pursuing a Postdoctoral program at the Academy of Art University (California) and is an Adjunct Professor II at the Federal University of Santa Catarina (UFSC), where he teaches in the Design Course and the Graduate Programs in Design and Engineering and Knowledge Management (EGC). Additionally, he leads the Research Group: LEMME - Visual Management and Digital Innovation and is a member of the Municipal Innovation Council of Florianópolis. He has previously worked as a professor at the Federal Institute of Education, Science and Technology of Santa Catarina (IFSC), UNIVALI, and UNIASSELVI, and as a guest professor and advisor in different specialization courses and MBAs in the country.

Professionally, he has served as a Digital Growth Leader at Tekoa Informação e Conectividade for about five years. He has over 12 years of experience in entrepreneurship, working in various capacities, from owning a design office to founding startups and consulting companies, always integrating design, marketing, and business development. He also has over 15 years of experience as a professor in universities and colleges. His experiences typically involve launch strategies, customer and user experience (CX/UX), and design consultancy. Professionaly, over the past decade, he has focused on supporting companies of different sizes, such as Natura S.A (Brazil), IXL Center (USA - Boston), NutsCo (USA - Miami), TopTherm (USA - Miami), Tropical Brasil (Brazil), and over 80 consultancies for SMEs. He is the author of the book "Gestão Visual de Projetos: utilizando a informação para inovar" (2018 - Alta Books Publisher).

Doutor em Engenharia de Produção pela Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC), realizou parte de sua pesquisa por meio de um Doutorado Sanduíche na Universidade de Wuppertal (Alemanha) no departamento de Design Industrial. Possui Mestrado em Gestão de Design pela UFSC (2011) e é graduado em Design pela UDESC (2005). Atualmente, está realizando um programa de Pós-Doutorado na Academy of Art University (Califórnia) e é Professor Adjunto II na Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC), lecionando no Curso de Design e nos Programas de Pós-Graduação em Design e Engenharia e Gestão do Conhecimento (EGC). Além disso, lidera o Grupo de Pesquisa: LEMME - Gestão Visual e Inovação Digital e é membro do Conselho Municipal de Inovação de Florianópolis. Anteriormente, trabalhou como professor no Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Santa Catarina (IFSC), UNIVALI e UNIASSELVI, e como professor convidado e orientador em diferentes cursos de especialização e MBAs no país.

Profissionalmente, atuou como Líder de Crescimento Digital na Tekoa Informação e Conectividade por cerca de cinco anos. Possui mais de 12 anos de experiência em empreendedorismo, atuando em diversas capacidades, desde a propriedade de um escritório de design até a fundação de startups e consultorias empresariais, sempre integrando design, marketing e desenvolvimento de negócios. Também possui mais de 15 anos de experiência como professor em universidades e faculdades. Suas experiências geralmente envolvem estratégias de lançamento, experiência do cliente e do usuário (CX/UX) e consultoria em design. Nos últimos dez anos, concentrou-se em apoiar empresas de diferentes tamanhos, como Natura S.A (Brasil), IXL Center (EUA - Boston), NutsCo (EUA - Miami), TopTherm (EUA - Miami), Tropical Brasil (Brasil) e mais de 80 consultorias para PMEs. É autor do livro "Gestão Visual de Projetos: utilizando a informação para inovar" (2018 - Editora Alta Books).

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Published

2024-12-26

How to Cite

Pinheiro, F. W., & Monteiro Teixeira, J. (2024). INFORMATION TECHNOLOGY IN THE FASHION INDUSTRY:: Implementation Strategies of Business Intelligence (BI) in Product Assortment. Projetica, 15(3), 1–37. https://doi.org/10.5433/2236-2207.2024.v15.n3.49458

Issue

Section

Design: Conhecimento, Gestão e Tecnologia

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