Slow experimental processes:
encouraging reflective practice in contemporary design graphic education
DOI:
https://doi.org/10.5433/2236-2207.2022v13n3p201Keywords:
Design education;, Capitalist society;, Slow experimental processesAbstract
This article proposes an analysis and reflection on the value of pedagogical approaches in the field of design that prioritize slow experimental processes, respecting the time necessary for the maturation of a reflective practice built on the dialogue between hand and head. Having as object of study the results obtained in a collage exercise with emphasis on hybrid processes, in which a complementarity between analog and digital technologies is observed, this work articulates relationships between questions raised by this experience and theoretical references that problematize the accelerated rhythm of our capitalist society and endorse the relevance of a teaching model based on learning through doing and thinking.
Downloads
References
BONSIEPE, G. Design como prática de projeto. São Paulo: Blucher, 2012.
BOMFIM, G. A. Fundamentos de uma Teoria Transdisciplinar do Design: morfologia dos objetos de uso e sistemas de comunicação. Estudos em Design, vol. 5, n.º 2, p. 27-41, dez 1997.
FREIRE, P; FAUNDEZ, A. Por uma pedagogia da pergunta. São Paulo: Paz e Terra, 2021.
GUATTARI, F; ROLNIK, S. Micropolíticas: Cartografias do Desejo. Petrópolis: Vozes, 2005.
HAN, B-C. Sociedade do cansaço. Petrópolis: Vozes, 2019.
LUPTON, E.; PHILLIPS, J. C. Novos fundamentos do Design. São Paulo: Cosac Naify, 2008.
LAUDON, Kenneth C.; LAUDON, Jane P. Management information systems: new approaches to organization & technology. 5th ed. New Jersey: Prentice Hall, 1998.
SANTAELLA, L.; NÖTH, W. Introdução à semiótica: passo a passo para compreender os signos e a significação. São Paulo: Paulus, 2017.
SCHÖN, D. Educando o profissional reflexivo: um novo design para o ensino e a aprendizagem. Porto Alegre: Artmed, 2000.
SENNETT, R. O Artífice. Rio de Janeiro: Record, 2009.
Downloads
Additional Files
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Projética está licenciada sob a Creative Commons Attribution CC-BY 4.0 International. Os autores detém os direitos autorais e concedem à revista o direito de exclusividade de primeira publicação.
Os autores dos trabalhos aprovados autorizam Projética a, após a publicação, ceder seu conteúdo para reprodução em indexadores de conteúdo, bibliotecas virtuais e similares.
Os autores assumem que os textos submetidos à publicação são de sua criação original, responsabilizando-se inteiramente por seu conteúdo em caso de eventual impugnação por parte de terceiros. As opiniões emitidas pelos autores dos artigos são de sua exclusiva responsabilidade.
A revista se reserva o direito de efetuar, nos originais, alterações de ordem normativa, ortográfica e gramatical, com vistas a manter o padrão culto da língua e a credibilidade do veículo. Respeitará, no entanto, o estilo de escrever dos autores. Alterações, correções ou sugestões de ordem conceitual serão encaminhadas aos autores, quando necessário. Nesses casos, os artigos, depois de adequados, deverão ser submetidos a nova apreciação. As provas finais não serão encaminhadas aos autores.