I’m an outsider within:

a design education beyond the curriculum

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/2236-2207.2022v13n3p153

Keywords:

Outsiders within, design and education, experience narrative

Abstract

This work presents narratives of three designers and researchers about their experiences as design students. We write from the point of view of outsiders within, that is, from outsiders within the field of design, understanding how this perception was crossed by differences of race/class/gender/territorial origin and how these differences constituted our formations and our academic production. The present study focuses on understanding how social interactions outside the classroom impact the formative process of designers.

Author Biographies

Imaira Portela, Escola Superior de Desenho Industrial da Universidade do Estado do Rio de Janeiro

Doutoranda; Escola Superior de Desenho Industrial da Universidade do Estado do Rio de Janeiro.

Yasmin Menezes, Escola Superior de Desenho Industrial da Universidade do Estado do Rio de Janeiro

Mestranda; Escola Superior de Desenho Industrial da Universidade do Estado do Rio de Janeiro.

Daniella França, Escola Superior de Desenho Industrial da Universidade do Estado do Rio de Janeiro

Bacharela; Escola Superior de Desenho Industrial da Universidade do Estado do Rio de Janeiro.

Ricardo Artur Pereira Carvalho, Escola Superior de Desenho Industrial da Universidade do Estado do Rio de Janeiro

Doutor; Escola Superior de Desenho Industrial da Universidade do Estado do Rio de Janeiro.

References

ALMEIDA, Silvio Luiz de. O que é racismo estrutural? Belo Horizonte (MG): Letramento, 2018.

CARVALHO, A. P. C. (Org.); BRAGA, Marcos da Costa (Org.) ; FARIAS, P. L. (Org.) ; ZIBEL, Carlos (Org.) . O Ensino paulistano de design: formação das escolas pioneiras (Coleção pensando o design). 1. ed. São Paulo: Blucher, 2015. v. 1. 360p .

COLLINS, P. H. Aprendendo com a outsider within: a significação sociológica do pensamento feminista negro. Trad. Juliana de Castro Galvão. Revista Sociedade e Estado, p. 99-127. DOI: https://doi.org/10.1590/S0102-69922016000100006

COUTO, Rita. Escritos sobre Ensino de Design no Brasil. Rio de Janeiro: RioBook's, 2008.

FRANÇA, Daniela; CARVALHO, Ricardo Artur Pereira. A hegemonia branca e o conhecimento excludente no Design: uma análise sobre referências profissionais e bibliográficas. Arcos Design, Rio de Janeiro: PPESDI / UERJ. v. 15, n. 1, Fevereiro 2022. pp. 147-170. Disponível em: DOI: https://doi.org/10.12957/arcosdesign.2022.64266

FREIRE, Paulo. Educação como prática da liberdade. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1967.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do Oprimido. Rio de Janeiro/São Paulo: Paz e Terra, 2020.

GOMES, Nilma Lima. Relações étnico-raciais, educação e descolonização dos currículos. Currículo sem Fronteiras. Minas Gerais, v. 12, p. 98-109, 2012. Disponível em: http://www.apeoesp.org.br/sistema/ck/files/5_Gomes_N%20L_Rel_etnico_raciais_educ%20e%20descolonizacao%20do%20curriculo.pdf Acesso em: 13 jul. 2021.

GONZALEZ, Lélia. 2020. Por um Feminismo Afro-Latino-Americano: Ensaios, Intervenções e Diálogos. Rio Janeiro: Zahar. 375 pp.

HOOKS, bell. Ensinando a transgredir: A educação como prática da liberdade. São Paulo: Martins Fontes, 2017.

HOOKS, bell. Ensinando pensamento crítico: sabedoria engajada. São Paulo: Elefante, 2020.

HOOKS, Bell. Teoria feminista: da margem ao centro Editora Perspectiva SA, 2019.

JUNIOR, Luiz Rufino Rodrigues. Pedagogia das encruzilhadas. Periferia, v. 10, n. 1, p. 71-88, 2018. DOI: https://doi.org/10.12957/periferia.2018.31504

KILOMBA, Grada. Memórias da Plantação – Episódios de racismo cotidiano. Rio de Janeiro: Cobogó, 2019.

LEITE, João de Souza. De costas para o Brasil: o ensino de design internacionalista In: MELO, Chico Homem de (Org.). O Design gráfico brasileiro: anos 60. São Paulo: Cosac Naify, 2008. p.252-283.

NIEMEYER, Lucy. Design no Brasil: Origens e instalação. 4 ed. Rio de Janeiro: 2AB, 2007.

PORFIRIO, Horrana. A história do “Cadê os Pretos no Design?”. 2019. Parte 1 e 2. Disponível em: https://medium.com/@honporfirio/a-hist%C3%B3ria-do-cad%C3%AA-os-pretos-no-design-4213c484ba1f Acesso em: 8 ago. 2022

SOUZA, Pedro Luiz Pereira de (1996). ESDI: biografia de uma idéia. Rio de Janeiro: EdUERJ.

Published

2022-12-23

How to Cite

Portela, I., Menezes, Y., França, D., & Carvalho, R. A. P. (2022). I’m an outsider within:: a design education beyond the curriculum. Projetica, 13(3), 153–165. https://doi.org/10.5433/2236-2207.2022v13n3p153

Issue

Section

Edição especial P&D 2022