Applicability of fashion product development visual programming:

teaching guidelines

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/2236-2207.2023.v14.n1.46144

Keywords:

fashion design, visual programming, teaching method, higher fashion education

Abstract

This research aims to present teaching guidelines that bring together knowledge of visual programming with the purpose of incorporating Graphic Design, Surface Design and Information Design fundamentals to the design of fashion products. As a result, a teaching method is presented, divided into five modules, which can be incorporated as a discipline in higher fashion courses or be inserted into other curricular components.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Livia Marsari Pereira, Universidade Tecnológica Federal do Paraná - UTFPR

• Doutora em Design pela Universidade Estadual Paulista (UNESP), Mestre em Design pela Universidade Estadual Paulista (UNESP), Graduada em Moda pela Universidade Estadual de Maringá (UEM).

• Professora do Curso Superior de Tecnologia em Design de Moda da UTFPR.

Raquel Rabelo Andrade, Universidade Tecnológica Federal do Paraná - UTFPR

• Doutora em Design pela Universidade Estadual Paulista (UNESP), Mestre em Design pela Universidade Estadual Paulista (UNESP), Graduada em Estilismo em Moda pela Universidade Estadual de Londrina (UEL).

• Professora do Curso Superior de Tecnologia em Design de Moda da UTFPR.

Patricia Aparecida de Almeida, Universidade Tecnológica Federal do Paraná - UTFPR

• Doutora em Design pela Universidade Estadual Paulista (UNESP), Mestre em Design pela Universidade Estadual Paulista (UNESP), Graduada em Estilismo em Moda pela Universidade Estadual de Londrina (UEL).

• Professora do Curso Superior de Tecnologia em Design de Moda da UTFPR.

Marizilda dos Santos Menezes, Universidade Estadual Paulista - UNESP

• Doutora em Estruturas Ambientais Urbanas pela Universidade de São Paulo (USP), Mestre em Tecnologia do Ambiente Construído pela Universidade de São Paulo (USP), Graduada em Batîment pela Ecole Des Beaux Arts Et Arts Appliqués de Nancy (1983); Graduada em Desenho Industrial pela Fundação Armando Álvares Penteado, Graduada em Licenciatura em Desenho e Plástica pela Faculdade de Belas Artes de São Paulo.

• Professora dos Cursos de Graduação e Pós-graduação em Design da UNESP.

References

AMBROSE, Gavin; HARRIS, Paul. Design Thinking. Porto Alegre: Bookman, 2011.

ARNHEIM, Rudolf. Arte e Percepção Visual: uma psicologia da visão criadora. 2.ed. São Paulo: Thomson Pioneira, 2002.

BRASIL. Conselho Nacional de Educação. Câmara de Educação Superior. Parecer CNE/CES 0195/2003. Diretrizes curriculares nacionais dos cursos de graduação em música, dança, teatro e design. Relatores: José Carlos Almeida da Silva e Lauro Ribas Zimmer. 05 ago 2003. Diário Oficial da União, Brasília, seção 1, p. 14, 12 fev. 2004.

BRASIL. Conselho nacional de educação. Câmara de educação superior. Resolução CNE/CES 5/2004. Diretrizes Curriculares Nacionais do Curso de Graduação em Design e dá outras providências. Diário Oficial da União, Brasília, seção 1, p. 19, 1 abr. 2004.

DAILYART. Disponível em: https://apps.apple.com/br/app/dailyart/id547982045. Acesso em: 30 março 2022.

DONDIS, Donis A. Sintaxe da Linguagem Visual. 3.ed. São Paulo: Martins Fontes, 2007.

FUENTES, Rodolfo. A Prática do Design Gráfico: uma metodologia criativa. São Paulo, SP: Rosari, 2006.

GOMES FILHO, João. Gestalt do Objeto: sistema de leitura visual da forma. 6.ed. São Paulo: Escrituras, 2004.

HORN, Robert. E. Information Design: Emergence of a new profession. In: Jacobson, Robert. (Org) Information Design. London: The MIT Press, 1999.

LIMA, Juliana Teixeira. Design de superfície: taxionomia e práticas de projetos em escolas de design em Curitiba, PR. Dissertação (Mestrado em Design) – Setor de Artes, Comunicação e Design, Universidade Federal do Paraná, Curitiba, 2013.

LUPTON, Ellen; PHILLIPS, Jennifer Cole. Novos fundamentos do design. São Paulo: Cosac Naify, 2008.

MELO, Francisco Homem de. O processo do projeto. In: vários autores. O valor do design: guia ADG Brasil de prática profissional do design gráfico. 5 ed. São Paulo: Editora Senac São Paulo; ADG Brasil Associação dos Designers Gráficos, 2010.

MEDIDA. Disponível em: https://apps.apple.com/br/app/medida/id1383426740. Acesso em: 30 março 2022.

MUNARI, Bruno. Das Coisas Nascem Coisas. 2.ed. São Paulo: Martins Fontes, 2002.

_________. Design e comunicação visual: contribuição para uma metodologia didática. São Paulo: Martins Fontes, 2006.

NOBLE, Ian.; BESTLEY, Russell. Pesquisa visual: introdução às metodologias de pesquisa em design gráfico. 2. ed. Porto Alegre: Bookman, 2013.

PETTERSSON, Rune. Information Design: Principles and guidelines. Journal of Visual Literacy, v.29, n.2, p. 167-182, 2010.

PRÊT À TEMPLATE. Disponível em: https://apps.apple.com/br/app/pr%C3%AAt-%C3%A0-template/id839537579. Acesso em: 30 março 2022.

REDISH, Janice. C. What is information design? Technical Communication. v. 47, n. 2, p.163-166, 2000.

RINALDI, Ricardo Mendonça. A intervenção do design nas superfícies projetadas: processos multifacetados e estudos de caso. Tese (Doutorado em Design) – Faculdade de Arquitetura, Artes e Comunicação, Universidade Estadual Paulista, Bauru, 2013.

RÜTHSCHILLING, Evelise Anicet. Design de Superfície. Porto Alegre: Ed. UFRGS 2008.

SCHWARTZ, Ada Raquel. Design de superfície: por uma visão projetual geométrica e tridimensional. Dissertação (Mestrado em Desenho Industrial) - Faculdade de Arquitetura, Artes e Comunicação, Universidade Estadual Paulista, Bauru, 2008.

SIMLINGER, Peter. Information Design: core competencies what information designers know and can do. International Institute for Information Design, Austria, 2007. Disponível em: < http://www.iiid.eu/PublicLibrary/idX-Core-Competencies-What-information-designers-know-and-can-do.pdf>. Acesso em: 28 jun. 2022.

VILLAS-BOAS, André. O que é e o que nunca foi design gráfico. 5.ed. Rio de Janeiro: 2AB, 2003.

WILLIAMS, Robin. Design para quem não é designer: princípios de design e tipografia para iniciantes. 5ª Ed. São Paulo: Callis, 2013.

WONG, Wucius. Princípios de forma e desenho. 2.ed. São Paulo: Martins Fontes, 2001.

Published

2023-07-21

How to Cite

Pereira, L. M., Andrade, R. R., Almeida, P. A. de, & Menezes, M. dos S. (2023). Applicability of fashion product development visual programming:: teaching guidelines. Projetica, 14(1), 1–27. https://doi.org/10.5433/2236-2207.2023.v14.n1.46144

Issue

Section

Design de Moda

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >> 

Similar Articles

1 2 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.